ISW Skrevet 6. juni Del Skrevet 6. juni Hei, Her spør jeg etter noen råd jeg kan diskutere med fastlege (har ingen annen behandler p.t.) - ikke konkrete doseanbefalinger. Som du/dere vet, så har jeg benyttet Zoloft siden 2012, tidligere også supplert med lavdose AP. Fram til 2020 med hovedproblemstilling tvang, siden 2021 mer relatert til panikktilløp og angst for angst. Jeg har erfaringsmessig ligget ganske lavt i serumkonsentrasjon, omlag halvparten av det som har vært forventet. I 2013-2014 brukte jeg av denne grunn en svært høy dose; 400 mg, som ga en serumkonsentrasjon man kunne forvente på ca 200 mg. Siden dette trappet jeg ned, og benyttet fra 2018-2020 en vedlikeholdsdose på 50 mg sammen med Fluanxol, før jeg seponerte sent 2020 etter samråd med fastlege. Seponeringsprosjektet fungerte ikke så bra, for jeg fikk et tilbakefall med panikklidelse (og økning av tvang) i januar 2021. Da startet jeg opp igjen, med Zoloft (økt ila. 6 mnd opp til 200 mg) samt AP. AP ble seponert for ca et år siden uten videre problemer, og nå har jeg Fluanxol som evt. behovsmedisin (det er meget lite behov). Jeg har fortsatt tvangstanker/helseangsttanker, men de plager meg ikke lengre grunnet metakognitiv terapi. Lever fint med at dette bare er tanker, og de trenger av denne grunn ikke behandles medikamentelt. En endring som skjedde i 2022, var at jeg sluttet med nikotin (ikke røyk, men hvit snus/nikotintyggis) som jeg hadde brukt i flere tiår. Dette har gitt en endring i serumkonsentrasjonen, og nå er den helt normal i forhold til dose. Jeg antar at dette skyldes at nikotin induserer en del enzymer i leveren som bryter ned legemidler. På 200 mg hadde jeg for fire måneder siden en serumkonsentrasjon på 150 nmol/l 24 timer etter inntak. Omtrent det samme som jeg tidligere hadde på 400 mg. I samråd med fastlege har jeg derfor gått ned til 100 mg nå, og vi lurer litt på om dette er OK å bruke livslangt, eller om man burde gå ytterligere ned. Jeg har OK effekt, og svært lite bivirkninger. Ingen avflatethet. Ingen seksuelle problemer (bortsett fra at jeg ikke har sex). Er det trygt å stå på denne dosen livslangt? Jeg ønsker ikke flere medisinjusteringer nå med mindre sykdommen endrer seg. Eller er det mer anbefalt å snakke med fastlegen om en lavere dose nå som serumkonsentrasjonen er mer normal? På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483156-nachnoo-zoloft-forebyggende-serumkonsentrasjon-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 6. juni Del Skrevet 6. juni 1. Det er trygt å stå på denne dosen livslangt. 2. Jeg har sett denne anbefalt etter at OCD er stabilisert i minst et år. Titrering nedover, i dette tilfellet med steg på 25mg hvert halvår. Hvis det etter et halvår går bra, kan en ta neste steg. Hvis en får tilbakefall, går en opp til minste dose som IKKE ga tilbakefall, 3. Min personlige mening kan du spørre om i en annen kanal. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483156-nachnoo-zoloft-forebyggende-serumkonsentrasjon-etc/#findComment-4288358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.