Gå til innhold

Dere som er ufør; er det heeelt umulig at dere kan jobbe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 21.21):

Hvis noen vil gi meg en jobb i nabolaget (tør ikke være langt unna hjemme pga panikkangst) hvor jeg ikke har noen form for ansvar (da blir jeg handlingslammet av angst) hvor jeg ikke trenger å forholde meg til mennesker (relasjonelle traumer) så jøss, joda! 

Anonymkode: f45ef...c61

Bare noen tanker rundt innlegget ditt:

Føler du ikke at du tilfredsstiller sykdommen din veldig i tankemåten din? Jeg spør fordi unngåelsesadferd vedlikeholder angsten. Da jeg hadde panikkangst, så var noe av det første jeg lærte meg at jeg skulle prøve å leve mest mulig normalt.

Dette er ikke relatert til hvorvidt du burde jobbe eller ikke (det aner jeg ingenting om) men mer hvordan man forholder seg til panikken. Jeg synes dette er en veldig god selvhjelpsartikkel som jeg har hatt mye nytte av:

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/5-rad-mot-panikkangst

aa-k-j skrev (1 time siden):

Nei er ikke helt umulig. Er på aktivt leit etter en deltidsjobb og har søkt på flere, men ikke fått napp så langt. Men har måtte sette det litt på vent nå pga en senebetennelse jeg får behandling for. 

God bedring! Håper du får deg en liten jobb ( håper jeg i og for seg for min egen del også).

Annonse

AnonymBruker

Når en uføretrygdet person greier å være mer aktiv enn en som er i arbeid og attpåtil skryter av det i sosiale medier, synes jeg at hen godt kan arbeide litt. Det er provoserende og et hån mot den som må arbeide for å forsørge seg selv (og den aktive som er for syk til å arbeide, i form av skatt). Jeg er sikker på at om det ikke var for velferdssystemet vår, så hadde den som er så aktiv klart å forsørge seg selv og heller vært nødt til å nedprioritere aktiviteter litt mer. 

Anonymkode: 9dae0...62c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 21.04):

Alle bør bidra i samfunnet. 

Anonymkode: 86b04...24d

En del uføretrygdede bidrar med ulønnet arbeide, i forskjellige organisasjoner. Det er også et viktig bidrag i samfunnet

Anonymkode: 6db8b...f4a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når en uføretrygdet person greier å være mer aktiv enn en som er i arbeid og attpåtil skryter av det i sosiale medier, synes jeg at hen godt kan arbeide litt. Det er provoserende og et hån mot den som må arbeide for å forsørge seg selv (og den aktive som er for syk til å arbeide, i form av skatt). Jeg er sikker på at om det ikke var for velferdssystemet vår, så hadde den som er så aktiv klart å forsørge seg selv og heller vært nødt til å nedprioritere aktiviteter litt mer. 

Der har du nok rett i. Men det er ikke så enkelt som så. 
de som er ufør er ufør mot å jobbe, ikke til å leve. 
noen fjellturer her og der gjør godt for de, for du vet ikke hvor lenge de må ligge på sofaen etter slike turer.. de som har fattige f eks. 
De vil også delta i sosiale medier og legge ut av livet sitt. 
så er det økonomi i det. 
som ufør har de en fast inntekt. Skal de jobbe litt så ryker trygda og det er mye papirarbeid og usikkerhet.. kanskje klarer de jobbe en dag i uka, men det kan gjøre de dårlig igjen. 
mange har også barn å ta seg av og trenger den energien til å følge opp i hjemmet. 
det er mange grunner til folk er ufør, og vi må slutte å dømme.

Min venninne har kroniske smerter etter ei ulykke, og jobber som fysioterapeut. Nå har hun trappet opp i 100% jobb og skal holde ut i 3 år men da benytte sykmeldinger og ferier og avspasering for å holde ut. Da har hun mye smerter og er avkoblet alt liv etter jobb. Men da får hun det beste grunnlaget når hun skal søke ufør. 
det norske systemet gjør det vanskelig for uføre å jobbe litt. 
folk er først og fremst avhengig av inntekt for å betale lån og livsopphold 

Anonymkode: b1476...ead

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du misunnelig på uføre?

Gjest Vendi

Jeg har ikke vært i ordinært arbeid på mange år (er ufør jeg også), men har tidligere jobbet to-tre dager i uka på en vernet bedrift, av to og en halv time hver gang. 

Det gikk fint lenge, men jeg har rett og slett altfor mye å stri med sånn ellers at videre jobbing der til slutt ble vanskelig. Da kan man jo bare tenke seg hvordan det hadde blitt i en ordinær jobb. Det hadde ikke gått. Uansett hadde det ikke vært noen arbeidsgiver som ville ha ansatt meg pga uforutsigbar og ustabil helse. Det eneste jeg kan tenke meg som kanskje er mulig, er i helsevesenet (eksempelvis sykehjem) som ufaglært ekstrahjelp og ringevikar. "Bransjen" skriker jo etter hjelp. Tenker stadig på å melde meg, men så langt har jeg ikke gjort det. Jeg kan uansett ikke jobbe mye, til det har jeg ikke god nok helse. Så sånn er det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjeften på deg. 

Anonymkode: fa305...fde

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når en uføretrygdet person greier å være mer aktiv enn en som er i arbeid og attpåtil skryter av det i sosiale medier, synes jeg at hen godt kan arbeide litt.

Sosiale medier er en av de dårligste målestokkene på hvor oppegående en person er. Ja, bak en skjerm for øvrig. Hva vet en ikke om denne personens liv utenom hva som postes i sosiale medier?

Det er svært mye vi ikke vet om hverandre, og som vi ikke nødvendigvis skal vite om hverandre så sant vi ikke kjenner hverandre svært godt. Av den grunn har vi ingen rett til å dømme noen - vi kjenner ikke bakgrunnen.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke alt man ser av livet til uføre (eller andre) på sosiale medier. Jeg kan legge ut om positive aktiviteter jeg driver med, men jeg legger ikke ut om det som er negativt. Det negative mener jeg andre ikke skal belastes med. Jeg blir aldri frisk fra mine lidelser, men jeg tar de gode periodene som en glede og utnytter de. I arbeidslivet må man ha noenlunde god helse og kunne jobbe over tid altså være en stabil arbeidstaker og det er ingen selvfølge for uføre uansett hva de legger ut på sosiale medier. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...