Gå til innhold

Venlafaksin og tramadol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står på 100mg tramadol daglig og skal begynne på Venlafaksin, gikk inn på interaksjoner.no og fikk varsel om «Økt risiko for serotonergt syndrom, primært på doser høyere enn 150mg», vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har ikke fått opplyst om att dette var farlig fra legen.
Høres dette farlig ut?

Anonymkode: 6c33c...060

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/483171-venlafaksin-og-tramadol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Står på 100mg tramadol daglig og skal begynne på Venlafaksin, gikk inn på interaksjoner.no og fikk varsel om «Økt risiko for serotonergt syndrom, primært på doser høyere enn 150mg», vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har ikke fått opplyst om att dette var farlig fra legen.
Høres dette farlig ut?

Hadde gjort som legen anbefalte og passet på å ikke øke dosen tramadol. 

emilie321
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres dette farlig ut?

Jeg bruker i perioder tramadol og fast cipralex og det er akkurat det samme med den mixen.  Det har for meg vært helt uproblematisk å brukt denne kombinasjonen. Synes du bør følge det legen har sagt. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker i perioder tramadol og fast cipralex og det er akkurat det samme med den mixen.  Det har for meg vært helt uproblematisk å brukt denne kombinasjonen. Synes du bør følge det legen har sagt. 

Ble skikkelig redd når jeg leste det kunne være dødelig, men er kanskje ved høyere doser tramadol. Siden hun har skrevet ut begge vil vel hun ha fått varsel? Skulle jo ideelt ha trappet ned på tramadol, men er så deprimert og ustabil at det tør jeg ikke, har også fått beskjed fra DPS om å ikke trappe ned på tramadol før jeg er blitt bedre. Har prøvd Fluoksetin når jeg stod på denne dosen, men fikk da veldig angst så måtte slutte etter en uke.

emilie321
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble skikkelig redd når jeg leste det kunne være dødelig, men er kanskje ved høyere doser tramadol. Siden hun har skrevet ut begge vil vel hun ha fått varsel? Skulle jo ideelt ha trappet ned på tramadol, men er så deprimert og ustabil at det tør jeg ikke, har også fått beskjed fra DPS om å ikke trappe ned på tramadol før jeg er blitt bedre. Har prøvd Fluoksetin når jeg stod på denne dosen, men fikk da veldig angst så måtte slutte etter en uke.

Ja, det er ved høyere dose det er farlig.  Stol på legen som har skrevet de ut. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Ja, det er ved høyere dose det er farlig.  Stol på legen som har skrevet de ut. 

Ok, så jeg behøver ikke spørre henne om dette? Virker kanskje som jeg ikke stoler på henne. Dette er vel kanskje en velkjent interaksjon?

Annonse

emilie321
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så jeg behøver ikke spørre henne om dette? Virker kanskje som jeg ikke stoler på henne. Dette er vel kanskje en velkjent interaksjon?

Ja, det er det. Jeg får stadig høre det på apoteket når jeg henter tramadol. En annen ting jeg har lært meg, at det ofte er vel så bra å spørre de på apoteket om råd noenganger. Iallefall hvis det er der en henter medisiner til vanlig, for da har jo de lista på alle medisinene en bruker.  Og de har god kunnskap om medisiner. 

AnonymBruker

Ringte apoteket for å høre og var kun ved doser på 150mg tramadol og høyere det var relevant. Med Fluoksetin er det litt mer kritisk, men opplevde ingenting etter en uke med den, så da er jeg nok trygg. Gruer meg veldig til å starte, er hypokonder når det kommer til bivirkninger. 
Bra jeg ikke begynte i går, sov to timer i natt og våknet i kaldsvette, hadde jeg begynnt på den i går hadde jeg trodd det var venlafaxinen.  

Skrevet (endret)

Noen betraktninger rundt hhv. kodein og tramadol, og SSRI:

1. Både kodein (Paralgin Forte) og tramadol (Nobligan) er det som kalles prodrugs. De har ingen særlig virkning i seg selv, men må metaboliseres til et mer virksomt stoff i kroppen. Dette er hhv. morfin for kodein, og desmetyltramadol for tramadol. Felles for begge disse stoffene er at det (primært) er enzymet CYP2D6 som står for denne metaboliseringen. Mange SSRI (Cipralex, Fontex og Seroxat, og i mindre grad Efexor og Zoloft) hemmer dette enzymet, slik at effekten av disse smertestillende blir redusert sammen med disse SSRI-ene. Har man behov for kodein eller tramadol, så bør man enten bruke Efexor eller Zoloft som SSRI.

2. Interaksjonen mellom tramadol og SSRI er mye diskutert. Pr. tidspunkt er det fortsatt ikke helt avklart hvilken serotonerg virkemåte tramadol faktisk har. Noen studier peker på at tramadol også er en (relativt svak) reopptakshemmer av serotonin, på samme måte som SSRI, mens andre igjen hevder at tramadol er en (også relativt svak) release agent av serotonin (på samme måte som MDMA). Hvis det sistnevnte er tilfellet, vil man ha to komplementære virkemåter for disse to medisinene, hvilket er mer alvorlig enn hvis begge virker på samme måte (og vil i praksis ikke ha annen betydning enn å øke dosen litt). Det er i alle tilfelle vist at store doser tramadol øker serotonerg nevrotransmisjon ganske betydelig. Av denne grunn hadde i alle fall jeg vært skeptisk til å bruke større doser enn det som anbefales i Felleskatalogen når det gjelder kombinasjonen.

Men avslutningsvis: Serotonergt syndrom er ekstremt sjeldent. Og det er enda sjeldnere dødelig.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (43 minutter siden):

1. Både kodein (Paralgin Forte) og tramadol (Nobligan) er det som kalles prodrugs. De har ingen særlig virkning i seg selv, men må metaboliseres til et mer virksomt stoff i kroppen. Dette er hhv. morfin for kodein, og desmetyltramadol for tramadol. Felles for begge disse stoffene er at det (primært) er enzymet CYP2D6 som står for denne metaboliseringen. Mange SSRI (Cipralex, Fontex og Seroxat, og i mindre grad Efexor og Zoloft) hemmer dette enzymet, slik at effekten av disse smertestillende blir redusert sammen med disse SSRI-ene. Har man behov for kodein eller tramadol, så bør man enten bruke Efexor eller Zoloft som SSRI.

2. Interaksjonen mellom tramadol og SSRI er mye diskutert. Pr. tidspunkt er det fortsatt ikke helt avklart hvilken serotonerg virkemåte tramadol faktisk har. Noen studier peker på at tramadol også er en (relativt svak) reopptakshemmer av serotonin, på samme måte som SSRI, mens andre igjen hevder at tramadol er en (også relativt svak) release agent av serotonin (på samme måte som MDMA). Hvis det sistnevnte er tilfellet, vil man ha to komplementære virkemåter for disse to medisinene, hvilket er mer alvorlig enn hvis begge virker på samme måte (og vil i praksis ikke ha annen betydning enn å øke dosen litt). Det er i alle tilfelle vist at store doser tramadol øker serotonerg nevrotransmisjon ganske betydelig. Av denne grunn hadde i alle fall jeg vært skeptisk til å bruke større doser enn det som anbefales i Felleskatalogen når det gjelder kombinasjonen.

Men avslutningsvis: Serotonergt syndrom er ekstremt sjeldent. Og det er enda sjeldnere dødelig.

Jeg gikk på zoloft i mange år og fikk null effekt av kodein.

Anonymkode: 6a0e8...c96

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk på zoloft i mange år og fikk null effekt av kodein.

Er du en "slow metabolizer" gjennom CYP2D6 (ca 10% av oss er det), så får du nesten ingen effekt av disse medisinene. Zoloft eller ikke.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Jeg fikk tramadol utskrevet offlabel som ett mildt antidepressiva, bedret stemningsleiet og fjernet den veldig gråtingen.
Nå er jeg mye tyngre deprimert og trenger en skikkelig AD.

AnonymBruker
ISW skrev (4 timer siden):

Er du en "slow metabolizer" gjennom CYP2D6 (ca 10% av oss er det), så får du nesten ingen effekt av disse medisinene. Zoloft eller ikke.

Ja det var noe med kodein da jeg tok en slik test. Gjelder det også tramadol ? Stod ikke nevnt på testen tror jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...