Gå til innhold

Erfaring med individuelle samtaler med rådgiver fra ROS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har erfaring med å ha individuelle samtaler med en fast rådgiver fra ROS? (Altså Rådgivning om spiseforstyrrelser). Hvordan var det? Følte du at det hjalp? De har dessverre ikke noe senter her jeg bor, så jeg må ha samtaler enten på teams eller over telefon. Men jeg håper at det kan være nyttig likevel. Og ville dere valgt teams eller telefon egentlig? Jeg tenker at en fordel med teams er at man kan se den andres ansiktsuttrykk mens over telefon gjør man jo det ikke. Samtidig er dette med overspising noe jeg skammer meg veldig over, så kanskje det kan være lettere for meg å snakke om det når jeg ikke ser den andre personen og de ikke kan se meg? Hva tenker dere er beste valget?

Anonymkode: 6ec10...3f9

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uten tvil teams, fordi det handler om å forplikte seg og vise ansikt. Har god erfaring med at slike samtaler er noe av det som kan hjelpe en videre (man må ofte så klart ha mer hjelp)

Anonymkode: 0ccb6...9ee

Så kjekt å høre. Var det hos ROS du hadde samtaler og hvor lenge hadde du samtaler? Tok det lang tid før du ble bedre? Jeg har slitt i mange år så er litt nervøs og redd for at jeg kanskje har vært syk for lenge til at det er mulig å bli frisk igjen 🫤

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så kjekt å høre. Var det hos ROS du hadde samtaler og hvor lenge hadde du samtaler? Tok det lang tid før du ble bedre? Jeg har slitt i mange år så er litt nervøs og redd for at jeg kanskje har vært syk for lenge til at det er mulig å bli frisk igjen 🫤

Det er aldri for sent å starte på en endringsprosess i eget liv. Men en må være forberedt på at det vil bli tøffe tak og at det kan ta noe tid. Det har tatt tid å rote seg inn i et sykt tanke- og handlingsmønster, og det vil ta tid å ordne opp i det.

Det som er veldig betydningsfullt med å møte noen som har tenkt samme tanker og gjort seg samme erfaringer som deg. Det å vite at en ikke er alene, er viktig i seg selv.

ROS har en podcast hvor de har satt fokus på ulike temaer. Nå er det en god stund siden jeg har hørt på den. Den heter "Uforstyrra" om jeg husker riktig.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Det er aldri for sent å starte på en endringsprosess i eget liv. Men en må være forberedt på at det vil bli tøffe tak og at det kan ta noe tid. Det har tatt tid å rote seg inn i et sykt tanke- og handlingsmønster, og det vil ta tid å ordne opp i det.

Det som er veldig betydningsfullt med å møte noen som har tenkt samme tanker og gjort seg samme erfaringer som deg. Det å vite at en ikke er alene, er viktig i seg selv.

ROS har en podcast hvor de har satt fokus på ulike temaer. Nå er det en god stund siden jeg har hørt på den. Den heter "Uforstyrra" om jeg husker riktig.

Det er jo sant at det aldri er forsent, det er jo verdt det å forsøke i det minste. Har du slitt med overspising eller annen spiseforstyrrelse selv? Takk for tips om podcast, skal sjekke den ut. 

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er jo sant at det aldri er forsent, det er jo verdt det å forsøke i det minste. Har du slitt med overspising eller annen spiseforstyrrelse selv?

Om jeg skal svare ærlig, blir det ja til begge spørsmålene dine. Både for mye matinntak og for lite mat. Jeg tror nok det aldri var en overspisingslidelse, men de samme følelsene ved overspisingslidelse var til stede. Jeg har hatt restriktivt matinntak for noen år siden. Det hang nok noe sammen med overvekt, uten at jeg tenker å gå nærmere inn på det.

Jeg kjenner godt til at det er uhyggelig mye skam knyttet til kropp, og ofte følger skammen slekters gang (gjennom sosial påvirknning). Jeg opplevde å få bl.a. svært stygge kommentarer på kropp av nærmeste familie. Og at et målebånd ble tatt rundt livmidjen med en påfølgende negativ bemerkning. Det er naturlige grunner til at jeg ikke protesterte slik en burde...

Har du vært i kontakt med ROS tidligere? De har også en mulighet for chat, men jeg støtter det som sies over, at ved en videosamtale, er kontakten mer forpliktende. Da vil du nok få mer ut av samtalen også. Husk at den skammen som du ev. føler, føler ikke samtalepartneren på overfor deg.

Et lite tips om du vil: Sett deg en tidsplan, og si at innen den dagen (om nødvendig også klokkeslett) skal du ha tatt kontakt med ROS og spørre om en samtale. Om ikke er det altfor lett å skyve det fremfor seg dag etter dag...

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (53 minutter siden):

Om jeg skal svare ærlig, blir det ja til begge spørsmålene dine. Både for mye matinntak og for lite mat. Jeg tror nok det aldri var en overspisingslidelse, men de samme følelsene ved overspisingslidelse var til stede. Jeg har hatt restriktivt matinntak for noen år siden. Det hang nok noe sammen med overvekt, uten at jeg tenker å gå nærmere inn på det.

Jeg kjenner godt til at det er uhyggelig mye skam knyttet til kropp, og ofte følger skammen slekters gang (gjennom sosial påvirknning). Jeg opplevde å få bl.a. svært stygge kommentarer på kropp av nærmeste familie. Og at et målebånd ble tatt rundt livmidjen med en påfølgende negativ bemerkning. Det er naturlige grunner til at jeg ikke protesterte slik en burde...

Har du vært i kontakt med ROS tidligere? De har også en mulighet for chat, men jeg støtter det som sies over, at ved en videosamtale, er kontakten mer forpliktende. Da vil du nok få mer ut av samtalen også. Husk at den skammen som du ev. føler, føler ikke samtalepartneren på overfor deg.

Et lite tips om du vil: Sett deg en tidsplan, og si at innen den dagen (om nødvendig også klokkeslett) skal du ha tatt kontakt med ROS og spørre om en samtale. Om ikke er det altfor lett å skyve det fremfor seg dag etter dag...

Takk for ærlig svar. Hvordan er ditt forhold til mat nå? Har du klart å få ett normalt forhold til mat? Tok det i så fall lang tid å få fikset det? Jeg har hatt kontakt med ROS tidligere, men jeg har aldri hatt individuelle samtaler da. Jeg har bare snakket med forskjellige på chatten der som har gitt meg litt forskjellige råd og tips til hva jeg kan gjøre selv på egenhånd. Har blant annet fått tips om å lese boken "Få bukt med overspising" av Christopher G. Fairburn noe jeg gjorde for 1 års tid siden.

Men ja, jeg sendte dem en e-post fredag i forrige uke for å spørre om muligheten for å få individuelle samtaler digitalt og skrev bare helt kort at jeg slet med overspising og ønsket hjelp med det. Jeg vet ikke om det er sånn at man blir satt i kontakt med en fast rådgiver i ROS med en gang og kan begynne med videosamtaler da eller om man må stå på venteliste? For jeg har ikke fått svar enda da, men jeg regner med de har noen dagers responstid og at de ikke er på jobb i helgene. Så det er vel bare å være tålmodig og vente litt på å få svar. Det er jo kjempebra at de har dette tilbudet og også helt gratis :) 

Så vidt jeg har forstått så er det ikke direkte behandling man får da, men mer en type støttesamtaler i prosessen mot tilfriskning. Men det forstår jeg jo ettersom de aller fleste sånn jeg har forstått det som er rådgiver i ROS er personer som tidligere har hatt en spiseforstyrrelse selv. Der finnes jo sikkert enkelte frivillige som faktisk er behandlere da til vanlig, men så vidt jeg har forstått er deres største gruppe av frivillige personer med egenerfaringer. Men jeg har tro på at jeg kan få like god hjelp fra en "likeperson" enn fra en behandler som bare har erfaring ut i fra utdanning og ens andre pasienter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...