Gå til innhold

Hvordan flytte ut hjemmefra som psykisk syk ung voksen?


Den forsvunne diamanten

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Er 22 år og merker det er på tide å bli mer selvstendig. Har søkt inn på sykepleierskole til høsten og ting beveger seg til den retningen at jeg skal bli mer selvstendig. Jeg bor nå hos foreldrene mine. Er det noen som har noe tips? Jeg har begynt å spare så godt jeg kan til depositum, men det er ikke lett da den eneste inntekten jeg har er tiltakspenger på litt over 5000 i mnd via IPS (individuell karriere støtte) Er det noen som har tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En deltidsjobb er vel første steg. 

Ellers kan du flytte i hybel med flere studenter da blir det ikke så dyrt. 

Anonymkode: b3e8d...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med Anonym over her at hybel med flere studenter ofte er en god løsning når man flytter ut for første gang. Ofte er det bare en måneds depositum på disse studenthyblene også så da trenger du ikke spare så mye til depositum. Også er det jo en veldig fin måte å bli kjent med flere på da, om du ikke alt føler du har nok venner :) Eneste som er litt kjipt med å leie sammen med andre er om man ender opp med å dele med folk som ikke vasker og kaster ut søpla osv når det er deres uke. Det var i alle fall slik der jeg leide studenthybel at jeg delte kjøkken med 5 andre personer også hadde vi hver vår uke der vi hadde ansvaret for å ta ut søpla og vaske og holde orden på kjøkkenet. Men det hendte ganske ofte at søppelet ble helt overfylt og det fløt over fordi enkelte i sine uker ikke orket gjøre det de skulle, det var litt kjipt da. Men jeg hadde heldigvis ett eget bad på rommet og det hadde alle de andre også. 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En deltidsjobb er vel første steg. 

Ellers kan du flytte i hybel med flere studenter da blir det ikke så dyrt. 

Anonymkode: b3e8d...c27

Hmm ja deltidsjobb blir ikke en mulighet da jeg skal studere 75% og er sikker på at jeg ikke kommer til å kunne jobbe ved siden av det på grunn av min helse. Er litt skeptisk til å flytte inn med andre da jeg ikke vet hvordan helsen min kommer til å bli påvirket av å bo sammen med «fremmende». Jeg skal ta det opp med vernepleieren min i kommunen. Kan jo hende jeg hadde tålt å bo med andre ellers så kan det jo være en sikkelig disaster der jeg blir syk igjen med en ny runde med innleggelser. Ble skrevet ut sist gang i slutten av april og vil gjerne fortsette å være skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med Anonym over her at hybel med flere studenter ofte er en god løsning når man flytter ut for første gang. Ofte er det bare en måneds depositum på disse studenthyblene også så da trenger du ikke spare så mye til depositum. Også er det jo en veldig fin måte å bli kjent med flere på da, om du ikke alt føler du har nok venner :) Eneste som er litt kjipt med å leie sammen med andre er om man ender opp med å dele med folk som ikke vasker og kaster ut søpla osv når det er deres uke. Det var i alle fall slik der jeg leide studenthybel at jeg delte kjøkken med 5 andre personer også hadde vi hver vår uke der vi hadde ansvaret for å ta ut søpla og vaske og holde orden på kjøkkenet. Men det hendte ganske ofte at søppelet ble helt overfylt og det fløt over fordi enkelte i sine uker ikke orket gjøre det de skulle, det var litt kjipt da. Men jeg hadde heldigvis ett eget bad på rommet og det hadde alle de andre også. 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Jeg ser at det ikke finnes noen faktiske studentboliger i min kommune. Jeg ønsker ikke å høres vanskelig ut men jeg tror ikke jeg burde flytte fra egen kommune da jeg har IPS, NAV, DPS tire og vernepleier i kommunen her. Venner føler jeg har nok av men jeg klager jo ikke på fler. Men er veldig redd for at jeg skal bli sikkelig dårlig og ødelegger for de andre med at jeg blir psykotisk og slutter å vaske osv… Men jeg har jo gjerne lyst til å bli selvstendig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (7 minutter siden):

Hmm ja deltidsjobb blir ikke en mulighet da jeg skal studere 75% og er sikker på at jeg ikke kommer til å kunne jobbe ved siden av det på grunn av min helse. Er litt skeptisk til å flytte inn med andre da jeg ikke vet hvordan helsen min kommer til å bli påvirket av å bo sammen med «fremmende». Jeg skal ta det opp med vernepleieren min i kommunen. Kan jo hende jeg hadde tålt å bo med andre ellers så kan det jo være en sikkelig disaster der jeg blir syk igjen med en ny runde med innleggelser. Ble skrevet ut sist gang i slutten av april og vil gjerne fortsette å være skrevet ut.

Det er mulig å få tilleggsstipend for de som ikke kan jobbe ved siden av studiet. Du kan lese mer om det her: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

Den forsvunne diamanten skrev (3 minutter siden):

Jeg ser at det ikke finnes noen faktiske studentboliger i min kommune. Jeg ønsker ikke å høres vanskelig ut men jeg tror ikke jeg burde flytte fra egen kommune da jeg har IPS, NAV, DPS tire og vernepleier i kommunen her. Venner føler jeg har nok av men jeg klager jo ikke på fler. Men er veldig redd for at jeg skal bli sikkelig dårlig og ødelegger for de andre med at jeg blir psykotisk og slutter å vaske osv… Men jeg har jo gjerne lyst til å bli selvstendig! :) 

Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å flytte fra kommunen du bor i nå altså, så jeg synes ikke du virker vanskelig pga det :) Men man MÅ jo ikke endre adresse i folkeregisteret når man studerer da, så det kan jo være en mulighet? Nå vet jeg ikke hvor du bor men om du kan flytte til nærmeste studentbolig og fremdeles ha kort nok reisevei til DPS, IPS og alt det andre du nevner så kan det jo være en løsning at du bare beholder din adresse hos dine foreldre? 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her må du undersøke med nav om hva du har krav på. Vil tro at du med din sykehistorie har krav på hjelp til å flytte i egen bolig. Depositumsgaranti(flere utleiere som ikke godtar det dog) og mer penger i mnd for å bo alene. 

Anonymkode: c97e9...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her må du undersøke med nav om hva du har krav på. Vil tro at du med din sykehistorie har krav på hjelp til å flytte i egen bolig. Depositumsgaranti(flere utleiere som ikke godtar det dog) og mer penger i mnd for å bo alene. 

Anonymkode: c97e9...c85

Det kommer jo an på om studiet er godkjent av NAV? Jeg fikk ikke mitt studie godkjent så da måtte jeg bare leve på studielånet fra Lånekassa.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mulig å få tilleggsstipend for de som ikke kan jobbe ved siden av studiet. Du kan lese mer om det her: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å flytte fra kommunen du bor i nå altså, så jeg synes ikke du virker vanskelig pga det :) Men man MÅ jo ikke endre adresse i folkeregisteret når man studerer da, så det kan jo være en mulighet? Nå vet jeg ikke hvor du bor men om du kan flytte til nærmeste studentbolig og fremdeles ha kort nok reisevei til DPS, IPS og alt det andre du nevner så kan det jo være en løsning at du bare beholder din adresse hos dine foreldre? 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Ja det har jeg ikke tenkt så mye på, skal skrive det ned å diskutere med min vernepleier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må du undersøke med nav om hva du har krav på. Vil tro at du med din sykehistorie har krav på hjelp til å flytte i egen bolig. Depositumsgaranti(flere utleiere som ikke godtar det dog) og mer penger i mnd for å bo alene. 

Anonymkode: c97e9...c85

Ok jeg får undersøke mer med nav også. Ja jeg har sett at mange skriver på Finn: tillater ikke depositumsgaranti. Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på om studiet er godkjent av NAV? Jeg fikk ikke mitt studie godkjent så da måtte jeg bare leve på studielånet fra Lånekassa.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Hvordan finner man ut om et studie er godkjent av nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Hvordan finner man ut om et studie er godkjent av nav?

NAV vurderer det individuelt så du må ta kontakt med din veileder i NAV og spørre. Så vidt jeg har forstått er det ikke lett å få godkjent studie av NAV, i alle fall var det ikke det da jeg begynte å studere i 2019, men hvordan ting er nå vet jeg ikke. Går du på AAP nå eller får du bare tiltakspenger? Det har også litt å si.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

NAV vurderer det individuelt så du må ta kontakt med din veileder i NAV og spørre. Så vidt jeg har forstått er det ikke lett å få godkjent studie av NAV, i alle fall var det ikke det da jeg begynte å studere i 2019, men hvordan ting er nå vet jeg ikke. Går du på AAP nå eller får du bare tiltakspenger? Det har også litt å si.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Jeg kom på nå at hadde du hatt AAP hadde du vel hatt en utbetaling på 12 000 kr eller rundt der. Er det noen grunn til at du ikke har fått AAP? Jeg regner jo med at du hadde hatt rett på det egentlig uten at jeg kan alle reglene i NAV? Jeg fikk i alle fall AAP med en gang jeg ble psykisk syk og ikke var i stand til å jobbe, da fikk jeg 12 000 kr måneden selv om jeg bodde hjemme med mine foreldre.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NAV vurderer det individuelt så du må ta kontakt med din veileder i NAV og spørre. Så vidt jeg har forstått er det ikke lett å få godkjent studie av NAV, i alle fall var det ikke det da jeg begynte å studere i 2019, men hvordan ting er nå vet jeg ikke. Går du på AAP nå eller får du bare tiltakspenger? Det har også litt å si.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Jeg får bare tiltakspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå):

Jeg får bare tiltakspenger.

Er det noen grunn til at du ikke har fått AAP? Jeg regner jo med at du hadde hatt rett på det egentlig uten at jeg kan alle reglene i NAV? Jeg fikk i alle fall AAP med en gang jeg ble psykisk syk og ikke var i stand til å jobbe eller gå skole, da fikk jeg 12 000 kr måneden selv om jeg bodde hjemme med mine foreldre.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kom på nå at hadde du hatt AAP hadde du vel hatt en utbetaling på 12 000 kr eller rundt der. Er det noen grunn til at du ikke har fått AAP? Jeg regner jo med at du hadde hatt rett på det egentlig uten at jeg kan alle reglene i NAV? Jeg fikk i alle fall AAP med en gang jeg ble psykisk syk og ikke var i stand til å jobbe, da fikk jeg 12 000 kr måneden selv om jeg bodde hjemme med mine foreldre.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Jaa nei jeg vet ikke helt. Jeg bare endte opp på individuell karriere støtte. Og skulle prøve å jobbe. Klarte å jobbe i 3 uker før jeg ble innlagt😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå):

Jaa nei jeg vet ikke helt. Jeg bare endte opp på individuell karriere støtte. Og skulle prøve å jobbe. Klarte å jobbe i 3 uker før jeg ble innlagt😢

Da ville jeg anbefalt deg å høre med NAV veilederen din om hvorfor du ikke får AAP? Jeg hadde IPS samtidig som jeg gikk på AAP. Da registrerte jeg bare antall timer jeg jobbet også fikk jeg lønn i tillegg til AAP. Men akkurat det kommer jo an på hvor mye man jobber da, jeg husker ikke hvor mange prosent man kunne jobbe i tillegg til AAP, men man blir i alle fall trukket i AAP om man jobber for mye. Men uansett vil jo ikke jobb være aktuelt for deg når/om du begynner å studere :) 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg anbefalt deg å høre med NAV veilederen din om hvorfor du ikke får AAP? Jeg hadde IPS samtidig som jeg gikk på AAP. Da registrerte jeg bare antall timer jeg jobbet også fikk jeg lønn i tillegg til AAP. Men akkurat det kommer jo an på hvor mye man jobber da, jeg husker ikke hvor mange prosent man kunne jobbe i tillegg til AAP, men man blir i alle fall trukket i AAP om man jobber for mye. Men uansett vil jo ikke jobb være aktuelt for deg når/om du begynner å studere :) 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Ok takk for tips! Det er ikke alltid lett å vite hva man kan få av støtte så fint å høre hva andre har fått :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (12 minutter siden):

Ok takk for tips! Det er ikke alltid lett å vite hva man kan få av støtte så fint å høre hva andre har fått :) 

Bare hyggelig. Er ikke så lett å vite nei :) Som sagt så er det jo ikke sikkert at du kan få AAP, det kan jeg jo dessverre ikke si noe om ettersom jeg ikke kan alle reglene NAV bruker når de vurderer om man har rett på AAP eller ikke. Men jeg fikk som sagt AAP med det samme jeg ble psykisk syk (før jeg fikk diagnosen også) og ikke kunne jobbe. Og det er jo verdt å spørre NAV i alle fall, du vil jo gå betydelig opp i inntekt om du får AAP i stedet for bare tiltakspenger. Så ville rådet deg til å spørre så fort du kan :)

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor velger du sykepleierskolen når du har så mange egne utfordringer?
Kan du ikke velge et annet studie som ikke er så krevende ang. egen helse

Anonymkode: 5d482...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...