Gå til innhold

Hvordan flytte ut hjemmefra som psykisk syk ung voksen?


Den forsvunne diamanten

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor velger du sykepleierskolen når du har så mange egne utfordringer?
Kan du ikke velge et annet studie som ikke er så krevende ang. egen helse

Anonymkode: 5d482...069

Det er mange sammensatte grunner til det. Men tenker at denne tråden bare handler om utflytting og ikke så mye om akkurat det. Dette er noe jeg har tenkt lenge og hardt på og ikke noe jeg bare har funnet på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Da jeg flyttet ut betalte sosialen husleia men det var jo ikke de prisene det er i dag, de ville jeg skulle flytte fra et usunt miljø. De betalte psykolog regningene også. Kanskje du kan få hjelp av nav? Det er vel sosialen nå? 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Da jeg flyttet ut betalte sosialen husleia men det var jo ikke de prisene det er i dag, de ville jeg skulle flytte fra et usunt miljø. De betalte psykolog regningene også. Kanskje du kan få hjelp av nav? Det er vel sosialen nå? 

Ja jet håper jeg kan få noe hjelp av nav. Ellers må jeg jo bare vente med å flytte ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (7 minutter siden):

Ja jet håper jeg kan få noe hjelp av nav. Ellers må jeg jo bare vente med å flytte ut. 

Ja skulle tro du kan få hjelp av nav. Alt er så dyrt i dag, uff. Og det er rart du ikke får AAP du som har vært syk lenge, det var sosialen som hjalp meg med å få rehabiliterings penger. Da må de kunne hjelpe deg og, du er jo syk. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

NAV vurderer det individuelt så du må ta kontakt med din veileder i NAV og spørre. Så vidt jeg har forstått er det ikke lett å få godkjent studie av NAV, i alle fall var det ikke det da jeg begynte å studere i 2019, men hvordan ting er nå vet jeg ikke. Går du på AAP nå eller får du bare tiltakspenger? Det har også litt å si.

Anonymkode: e4d8f...e2e

Det er ikke akkurat spesielt vanskelig å få et studie godkjent av nav. Kjenner flere som har fått det, meg selv inkludert. Kravet er at det må eksistere jobbmuligheter etter endt utdanning. Så bachelor i f.eks. Idéhistorie er nok vanskelig å få godkjent, men sykepleie, sosialt arbeid, til og med fysikk/kjemi, sosiologi, sosialantropologi går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (22 minutter siden):

Det er ikke akkurat spesielt vanskelig å få et studie godkjent av nav. Kjenner flere som har fått det, meg selv inkludert. Kravet er at det må eksistere jobbmuligheter etter endt utdanning. Så bachelor i f.eks. Idéhistorie er nok vanskelig å få godkjent, men sykepleie, sosialt arbeid, til og med fysikk/kjemi, sosiologi, sosialantropologi går greit. 

Nå er jeg faktisk litt sjokkert egentlig. Tror du min veileder løy til meg når hun sa til meg at det var vanskelig å få godkjent studie? For det var faktisk sykepleie jeg studerte, og når jeg spurte om mulighet for å få det dekt av NAV fikk jeg bare høre at det var veldig vanskelig så det fikk jeg ikke, så jeg måtte da velge mellom å fortsette på AAP og jobbe eller bryte med NAV hvis jeg skulle studere. Hvordan er prosessen med å få godkjent studie av NAV da, måtte du sende inn søknad eller hvordan får en det godkjent? 

Det er jo helt sykt hvis de bare har løyet til meg da? Nå endte det uansett med at jeg ble syk etter å ha studert ett halvt år og jeg er nå ufør da. Men det ble jo en lang prosess der jeg måtte søke AAP på nytt etter at studier feilet. 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 20, fikk leie ungdomsbolig av kommunen, du kan spørre boligkontoret i kommunen din om det finnes i din kommune. Jeg ble prioritert fordi jeg hadde schizofreni. Jeg gikk på attføring  som er ca det samme som AAP nå. Gikk på skole.

 

Men droppet raskt ut av både skole og behandling. Droppet helt ut sosialt også. Veldig dumt. Men det trenger ikke bli sånn for deg, du har jo venner og fagfolk i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg faktisk litt sjokkert egentlig. Tror du min veileder løy til meg når hun sa til meg at det var vanskelig å få godkjent studie? For det var faktisk sykepleie jeg studerte, og når jeg spurte om mulighet for å få det dekt av NAV fikk jeg bare høre at det var veldig vanskelig så det fikk jeg ikke, så jeg måtte da velge mellom å fortsette på AAP og jobbe eller bryte med NAV hvis jeg skulle studere. Hvordan er prosessen med å få godkjent studie av NAV da, måtte du sende inn søknad eller hvordan får en det godkjent? 

Det er jo helt sykt hvis de bare har løyet til meg da? Nå endte det uansett med at jeg ble syk etter å ha studert ett halvt år og jeg er nå ufør da. Men det ble jo en lang prosess der jeg måtte søke AAP på nytt etter at studier feilet. 

Anonymkode: e4d8f...e2e

Nav vil gjerne unngå å sponse utdanninger til folk. Det er ikke noe de vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Nav vil gjerne unngå å sponse utdanninger til folk. Det er ikke noe de vil gjøre.

Det som har vært problemet som nav ser det er at veldig mange studerer og får penger av nav på siden, men så fort de skal ut i jobb så klarer de ikke det. Og det er jo litt rart å klare å studere, men så fort det er snakk om å jobbe så blir det veien mot ufør. 

Anonymkode: b3e8d...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det som har vært problemet som nav ser det er at veldig mange studerer og får penger av nav på siden, men så fort de skal ut i jobb så klarer de ikke det. Og det er jo litt rart å klare å studere, men så fort det er snakk om å jobbe så blir det veien mot ufør. 

Anonymkode: b3e8d...c27

Jeg tror også det er avhengig av alder. Hvis du er rett ut av videregående er det jo vanlig å finansiere studier med studielån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 20, fikk leie ungdomsbolig av kommunen, du kan spørre boligkontoret i kommunen din om det finnes i din kommune. Jeg ble prioritert fordi jeg hadde schizofreni. Jeg gikk på attføring  som er ca det samme som AAP nå. Gikk på skole.

 

Men droppet raskt ut av både skole og behandling. Droppet helt ut sosialt også. Veldig dumt. Men det trenger ikke bli sånn for deg, du har jo venner og fagfolk i livet.

Jeg skal se på det! Takk for håp også. Synd det ble så vanskelig for deg, håper du vet det aldri er for sent til å kontante fagfolk igjen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som har vært problemet som nav ser det er at veldig mange studerer og får penger av nav på siden, men så fort de skal ut i jobb så klarer de ikke det. Og det er jo litt rart å klare å studere, men så fort det er snakk om å jobbe så blir det veien mot ufør. 

Anonymkode: b3e8d...c27

Kan hende arbeidslivet er hardere enn faktisk studier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lånekassen? 

Anonymkode: 0f6dd...d8b

Ja kan ta opp lån også har bare hørt at det kan være litt ustødig inntenkt hvis man skulle bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Den forsvunne diamanten skrev (7 timer siden):

Jeg skal se på det! Takk for håp også. Synd det ble så vanskelig for deg, håper du vet det aldri er for sent til å kontante fagfolk igjen❤️

Neida det er mange år siden jeg har hatt gode perioder også, med flere kjærester og mye bedre råd og slik. Men de første årene i ungdomsbolig var jeg tiltakende psykotisk. Jeg har vært medisinert fast i 23 år nå, så da blir det mer stabilt🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Liten oppdatering! Snakket med vernepleier i kommunen og vi fikk sendt søknad om AAP :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden):

Liten oppdatering! Snakket med vernepleier i kommunen og vi fikk sendt søknad om AAP :) 

Så bra! Egentlig rart ingen har sagt dette til deg. Det blir jo minstesats, men betydelig mer enn 5000! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Glitter skrev (52 minutter siden):

Så bra! Egentlig rart ingen har sagt dette til deg. Det blir jo minstesats, men betydelig mer enn 5000! 

Ja det blir mye mer enn 5000, det er et skritt i riktig retning☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Everybody skrev (1 time siden):

Minstesatsen for unge under 25 har gått betydelig ned.

Ja, det er jo ikke sånn kjempegode nyheter for meg, men skal nok klare meg :)💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...