Gå til innhold

Ect


klippp

Anbefalte innlegg

Kan jeg ta ect beh etter å ha hatt en hodeskade flere år siden? Det var etter det den tilbakevendende depresjonen kom. Har prøvd ketamin, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen aning, men jeg synes du bør diskutere dette med din fastlege som (forhåpentligvis) kjenner deg godt (og som også kjenner til hodeskaden og din depresjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antar jeg bare, men dersom hodeskaden berører hukommelsessenteret i hjernen så er muligens ikke ECT det beste da det jo har nedsatt hukommelse i varierende grad og styrke som veldig vanlig bivirkning. Jeg var helt dement i en periode. Har fortsatt redusert hukommelse, men det kan jo være pga sykdom og ikke ECT. Men var rundt samme tidsperiode at jeg begynte å oppleve at jeg glemte av ting jeg hadde sagt til andre og andre hadde sagt til meg. Generelt sett husker jeg mye mindre ting og detaljer vedrørende mine barns oppvekst enn min mor som er 63-64 år. Har hørt om andre som også har opplevd at redusert hukommelse etter ECT har blitt permanent til en viss grad. Men som sagt i mitt tilfelle vet jeg ikke om det er pga ECT eller sykdom i seg selv.

Så det er jo sånne avveininger en bør ta før en bestemmer seg for ECT. Men på generelt grunnlag, hvis en er alvorlig deprimert og har nedsatt funksjonsnivå og livskvalitet hvor annen behandling ikke har fungert så er det å få nedsatt hukommelse kanskje en ok pris å betale. Jeg vet i hvert fall at jeg vil heller være litt glemsk som jeg er nå enn å være fanget i dyp depresjon. Alvorlig depresjon er noe av det verste som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...