Gå til innhold

Hvordan vasker dere vinduer? Pluss annet vaske-relatert


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke mye øving på å vaske vinduer, men nå trengs det. Synes vanlig Jif vindusvask ikke er så bra. Blir fort skjoldete. 

Mamma bruker en dæsj nylonvask på tube i en bolle med lunket vann. Først vasker hun med klut og deretter bruker hun en nal til vindu. Da jeg vasket meg ut av forrige bolig så lånte jeg dette av henne, og tror jeg skal skaffe meg utstyret selv. 

Lurer på hvordan andre vasker vinduene sine og hvor ofte? Jeg har vel i grunn kun vasket 1, max to ganger på 4,5 år. 

Og en annen ting. Hva vasker dere steikovnen med? Er det Jif ovnsrens som er tingen eller er det noen bedre triks? 

En tredje ting angående vask. Hvor ofte tørker dere støv og vasker gulvlister? Jeg gjorde det i dag, og det trengtes for å si det slik. Tenkte jeg skulle merke av i kalenderen, feks til jul og til sommer at jeg vasker slike ting som lister, trapp og "veggene" mellom hvert trappetrinn (har bodd der i 4,5 år og i dag var første gang jeg vasket der). 

Bruker dere å vaske veggene? Det har jeg aldri gjort bortsett fra ved flyttevask. 

Det var så nydelig å få vasket så mye at jeg ble motivert til å heve standarden min på husvask generelt. Men da tror jeg at jeg må legge det inn i kalenderen slik at jeg vet at nå er det på tide med x, y, z. Har generelt vansker med å komme i gang med ting. Spesielt fordi jeg regelmessig er dårlig psykisk. 

Burde kanskje vaske trappen oftere enn hvert halvår da. Pappa vil at vi skal male den. Per nå er trappetrinnene ubehandlet tre og derfor litt tung å vaske og det blir en sterk vått tre-lukt. Men vil ikke støv og shit vises fryktelig godt hvis jeg maler trinnene hvite? Og hvis jeg maler, blir det ikke veldig glatt og fare for ulykker? 

Er tilbake på sykehuset nå, men det var en befrielse å få det så ryddig og reint. Vil være en utfordring å holde det sånn. Så derfor jeg spør her for å forsøke å planlegge gjøremål i kalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker Jif for vindu for vinduer og speil. Går over med klut for å gjøre det fuktig, sprayer på såpen og så fjerner det med nal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke mye øving på å vaske vinduer, men nå trengs det. Synes vanlig Jif vindusvask ikke er så bra. Blir fort skjoldete. 

Mamma bruker en dæsj nylonvask på tube i en bolle med lunket vann. Først vasker hun med klut og deretter bruker hun en nal til vindu. Da jeg vasket meg ut av forrige bolig så lånte jeg dette av henne, og tror jeg skal skaffe meg utstyret selv. 

Lurer på hvordan andre vasker vinduene sine og hvor ofte? Jeg har vel i grunn kun vasket 1, max to ganger på 4,5 år. 

Og en annen ting. Hva vasker dere steikovnen med? Er det Jif ovnsrens som er tingen eller er det noen bedre triks? 

En tredje ting angående vask. Hvor ofte tørker dere støv og vasker gulvlister? Jeg gjorde det i dag, og det trengtes for å si det slik. Tenkte jeg skulle merke av i kalenderen, feks til jul og til sommer at jeg vasker slike ting som lister, trapp og "veggene" mellom hvert trappetrinn (har bodd der i 4,5 år og i dag var første gang jeg vasket der). 

Bruker dere å vaske veggene? Det har jeg aldri gjort bortsett fra ved flyttevask. 

Det var så nydelig å få vasket så mye at jeg ble motivert til å heve standarden min på husvask generelt. Men da tror jeg at jeg må legge det inn i kalenderen slik at jeg vet at nå er det på tide med x, y, z. Har generelt vansker med å komme i gang med ting. Spesielt fordi jeg regelmessig er dårlig psykisk. 

Burde kanskje vaske trappen oftere enn hvert halvår da. Pappa vil at vi skal male den. Per nå er trappetrinnene ubehandlet tre og derfor litt tung å vaske og det blir en sterk vått tre-lukt. Men vil ikke støv og shit vises fryktelig godt hvis jeg maler trinnene hvite? Og hvis jeg maler, blir det ikke veldig glatt og fare for ulykker? 

Er tilbake på sykehuset nå, men det var en befrielse å få det så ryddig og reint. Vil være en utfordring å holde det sånn. Så derfor jeg spør her for å forsøke å planlegge gjøremål i kalenderen. 

Ute eddik m vann, spesielt nå som det er pollen. Inne varmt vann m litt zalo, speil kunn vann. Dusj kombinett zaolo m vann evt effekt servietter for glass - vindu. Jeg vasker flere ganger i uken så det holder seg fint. 

Anonymkode: aef89...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofiberklut beregnet på glass lager ikke skjolder på vinduer. Først én omgang med litt vaskemiddel for glass, så en omgang med bare fuktig fiberklut, dvs. en annen, ren klut. Hvis vinduet ikke er skittent, bare er litt "grått" etter nedbør, trenger man ikke vaskemidler, evt. bare på flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Karcher sin vindusvasker. Kjøpte den på tilbud for noen år siden og har ikke angret et sekund. Den suger opp vannet når man bruker nalen så vindusvasken blir mye enklere og tar kortere tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker Karcher sin vindusvasker. Kjøpte den på tilbud for noen år siden og har ikke angret et sekund. Den suger opp vannet når man bruker nalen så vindusvasken blir mye enklere og tar kortere tid. 

 

Samme her. Digger den. Jeg tørker over med klut jeg da, eller blir det lett striper syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindusvask: Jeg bruker lunkent vann med litt Zalo og en god dæsj eddik. Så bruker jeg en vindusmopp til å vaske med, før jeg drar over med nal. Når det gjelder det siste, lærte jeg meg følgende triks etter å ha observert profesjonell vindusvasker på tidligere jobb for sikkert et kvart århundre siden (😅) - drar nalen i liggende åttetegn fra øverst oppi det ene hjørnet og nedover. Det er også etter mun erfaring viktig å tørke av nalen mellom hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et en av de andre tingene du nevner: Ja, støv etc synes bedre i hvit trapp, særlig dersom man har lukkede trinn. Det har jeg tenkt når jeg har vært på besøk hos folk med slike trapper 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Synes det beste har vært eddik og vann. Bruker bare mikrofiberklut med dette.

Eddik og vann bruker jeg på alle flater egentlig, bortsett fra kjøkken og bad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Glitter skrev (13 timer siden):

Per nå er trappetrinnene ubehandlet tre og derfor litt tung å vaske og det blir en sterk vått tre-lukt.

Vi har en slik trapp opp til 2. etg og der er det gått en del med utesko (siste leieboer var en slask når det om til renhold!) og den er skikkelig stygg og fæl. Burde vært slipet ned og malt egentlig, men det gidder vi jo ikke. *hehe* Hvis trappen din fremdeles er fin så ville jeg malt den og ettersom den kan bli glatt enten satt på slike antiskli-remser fremst på trinnene eller slike teppehalvmåner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (26 minutter siden):

Vi har en slik trapp opp til 2. etg og der er det gått en del med utesko (siste leieboer var en slask når det om til renhold!) og den er skikkelig stygg og fæl. Burde vært slipet ned og malt egentlig, men det gidder vi jo ikke. *hehe* Hvis trappen din fremdeles er fin så ville jeg malt den og ettersom den kan bli glatt enten satt på slike antiskli-remser fremst på trinnene eller slike teppehalvmåner.

Den har litt merker her og der, men synes den ser ok ut. Pappa synes nok den ser verre ut enn meg. Antiskli-remser hørtes lurt ut da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 timer siden):

Den har litt merker her og der, men synes den ser ok ut. Pappa synes nok den ser verre ut enn meg. Antiskli-remser hørtes lurt ut da. 

Du kan jo vurdere å lakke trappen med vannbasert, matt lakk, som en mellomting? Da blir den enklere å holde ren, og den matte lakken gjør at den ikke blir glatt. Slik lakk tørker fort og lukter lite, så det er en enkel jobb. 

Anonymkode: 63eb6...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan jo vurdere å lakke trappen med vannbasert, matt lakk, som en mellomting? Da blir den enklere å holde ren, og den matte lakken gjør at den ikke blir glatt. Slik lakk tørker fort og lukter lite, så det er en enkel jobb. 

Anonymkode: 63eb6...5e6

Okei. Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...