Gå til innhold

Jeg pusser tennene bare 1 gang daglig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (13 minutter siden):

Så foreldrene dine lærte deg at du bare skulle pusse på kvelden? Den varianten har jeg aldri hørt om blant oppegående folk før. Har du lært dine barn det samme, og om ja - uten at noen tannlege har reagert?

Som voksen selv - syns du ikke det er trasig å gå på jobb med morgenånden da? For meg er matånde (minus etter makrell eller salami) en DRØM sammenlignet med voksnes morgenånde :) 

Da jeg var liten var det ganske vanlig å bare pusse om kvelden - jeg er litt eldre enn deg. Hos meg henger det ved at kveldspussen er viktigst; som @Vhanja er inne på skal tenner og munn da renses før natten og mange timers «faste». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra skrev (3 timer siden):

Da jeg var liten var det ganske vanlig å bare pusse om kvelden - jeg er litt eldre enn deg. Hos meg henger det ved at kveldspussen er viktigst; som @Vhanja er inne på skal tenner og munn da renses før natten og mange timers «faste». 

Da var nok min mor forut sin tid, evt på tvers av resten, for også min fem år eldre søster (og jeg da) har vokst opp med at tennene skulle pusses under min mors åsyn både morgen og kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (6 timer siden):

Da var nok min mor forut sin tid, evt på tvers av resten, for også min fem år eldre søster (og jeg da) har vokst opp med at tennene skulle pusses under min mors åsyn både morgen og kveld :)

Og det foregikk til hvilken alder? Det er jo pinlig at din mor ikke kunne stole på dere om såpass. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 timer siden):

Da var nok min mor forut sin tid, evt på tvers av resten, for også min fem år eldre søster (og jeg da) har vokst opp med at tennene skulle pusses under min mors åsyn både morgen og kveld :)

Jeg måtte også pusse tenner under mors kontroll om kvelden, men om morgenen kontrollerte hun det ikke.  Men jeg hadde lært at jeg skulle pusse om morgenen også og det gjorde jeg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og det foregikk til hvilken alder? Det er jo pinlig at din mor ikke kunne stole på dere om såpass. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Fram til det var en innarbeidet vane. Vet ikke hvor gammel jeg var men et stykke ut i småskolen kanskje. Hvorfor skulle det være pinlig? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg skulle ønske jeg hadde foreldre som passet på at jeg pusset tenner for det gjorde jeg ikke, fikk masse hull. Jeg passet på at mine pusset tenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Børster de godt på kvelden med elektrisk tannbørste, tanntråd og tannpirker for å fjerne alt belegg. 
Børster jeg om morgenen får jeg ising i tenna. Har 0 hull og ros fra tannlege, så holder meg til 1 gang. 

Anonymkode: 7f6bd...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 18.6.2024 den 21.19):

Rare greier for meg :) 

Og for meg er det rare greier at du i det hele tatt synes det er rare greier... I det hele tatt blir så overrasket over at andre mennesker har andre rutiner enn deg selv.

 

Jeg fikk vondt av @whanja - men som absolutt svarte godt for seg. Vi er alle i stor grad et produkt av de vi vokste opp sammen med. Det krever bevissthet og aktive valg å innføre nye rutiner i et voksent liv. Det er ikke umulig, men en må komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (På 18.6.2024 den 21.26):

Nå som jeg tenker meg om... hvis jeg har hjemmekontor og har hva-som-helst av avtale i arbeidstiden, det være seg lege/tannlege/bilverksted/veterinær, så pusser jeg alltid tennene før jeg drar.

Det er kun de stakkars kollegaene mine jeg ikke pusser tennene for. Men de får en Fisherman's Friend etter lunsj, da. 😅

Det syns jeg ikke du skal fortelle dem hehe ;) :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (58 minutter siden):

Og for meg er det rare greier at du i det hele tatt synes det er rare greier... I det hele tatt blir så overrasket over at andre mennesker har andre rutiner enn deg selv.

Jeg fikk vondt av @whanja - men som absolutt svarte godt for seg. Vi er alle i stor grad et produkt av de vi vokste opp sammen med. Det krever bevissthet og aktive valg å innføre nye rutiner i et voksent liv. Det er ikke umulig, men en må komme dit.

Hvorfor fikk du vondt av @Vhanja? Tror du hun blir lei seg eller fornærmet av det jeg skriver? Jeg får mer vondt av at du tenker at hun er en sånn som ikke greier å stå opp for seg selv, men trenger deg til å gjøre det ;) Slik jeg kjenner henne her på dol tåler hun helt fint å diskutere smårariteter slik vi gjør i denne tråden, og jeg håper for guds skyld at hun sier fra om jeg går over hennes (ikke din) strek i småprat mellom henne og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 19.6.2024 den 17.46):

Fram til det var en innarbeidet vane. Vet ikke hvor gammel jeg var men et stykke ut i småskolen kanskje. Hvorfor skulle det være pinlig? 

Det var fint å lese at du ikke trenger tilsyn på dette området nå også. Det ville jo vært flaut, eller hva tenker du selv? 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var fint å lese at du ikke trenger tilsyn på dette området nå også. Det ville jo vært flaut, eller hva tenker du selv? 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Eh, hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 minutter siden):

Hvorfor fikk du vondt av @Vhanja? Tror du hun blir lei seg eller fornærmet av det jeg skriver? Jeg får mer vondt av at du tenker at hun er en sånn som ikke greier å stå opp for seg selv, men trenger deg til å gjøre det ;) Slik jeg kjenner henne her på dol tåler hun helt fint å diskutere smårariteter slik vi gjør i denne tråden, og jeg håper for guds skyld at hun sier fra om jeg går over hennes (ikke din) strek i småprat mellom henne og meg.

@Eva Sofie viste empati til vhanja noe jeg synes var fint gjort for vi var jo en sel anonyme som trakk strikken litt langt i denne tråden. I stedet for og forsvare deg selv kan du jo tenke litt over det Eva Sofie skriver og gå i selv refleksjon? Det er jo ikke din sterkeste side i utgangspunktet. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Hvorfor fikk du vondt av @Vhanja? Tror du hun blir lei seg eller fornærmet av det jeg skriver? Jeg får mer vondt av at du tenker at hun er en sånn som ikke greier å stå opp for seg selv, men trenger deg til å gjøre det ;) Slik jeg kjenner henne her på dol tåler hun helt fint å diskutere smårariteter slik vi gjør i denne tråden, og jeg håper for guds skyld at hun sier fra om jeg går over hennes (ikke din) strek i småprat mellom henne og meg.

Jeg syntes vel egentlig at tonen din var litt i overkant for noe så trivielt som tannpuss. Men det er ikke en big deal, jeg har vel hatt tilsvarende tone mot andre selv her på DOL så det går alle veier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Hvorfor fikk du vondt av @Vhanja? Tror du hun blir lei seg eller fornærmet av det jeg skriver? Jeg får mer vondt av at du tenker at hun er en sånn som ikke greier å stå opp for seg selv, men trenger deg til å gjøre det ;) 

Det samme tenker jeg. Det blir og undervurdere og stakkarslig gjøre.

Anonymkode: 5cd2c...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er stakkarsliggjørende eller at man tror noen ikke kan stå opp for seg selv om man viser støtte til noen i en tråd. Jeg har selv gjort det de ganger jeg synes noen går for langt mot noen.

For min del kommer det av at jeg har opplevd tidligere (ikke på dette forumet) hvordan det føles når det er "mange mot en" eller at noen oppfører seg ufint, og det føles godt om noen gir en støtte og man erfarer at man ikke er alene om å ha de meninger man har, og å synes at de andre kanskje er ufine.

Ikke at dette nødvendigvis var en slik situasjon, men den erfaringen gjør at jeg også gjerne viser støtte til andre. Det er ikke ment nedverdigende fra min side, og oppfattes heller ikke nedverdigende hvis noen støtter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (39 minutter siden):

Jeg synes ikke det er stakkarsliggjørende eller at man tror noen ikke kan stå opp for seg selv om man viser støtte til noen i en tråd. Jeg har selv gjort det de ganger jeg synes noen går for langt mot noen.

For min del kommer det av at jeg har opplevd tidligere (ikke på dette forumet) hvordan det føles når det er "mange mot en" eller at noen oppfører seg ufint, og det føles godt om noen gir en støtte og man erfarer at man ikke er alene om å ha de meninger man har, og å synes at de andre kanskje er ufine.

Ikke at dette nødvendigvis var en slik situasjon, men den erfaringen gjør at jeg også gjerne viser støtte til andre. Det er ikke ment nedverdigende fra min side, og oppfattes heller ikke nedverdigende hvis noen støtter meg.

Fra min side var det hele ment som en spøk. Jeg var i det rette humøret men jeg følte selv jeg gikk litt for langt når jeg trakk frem hms. Jeg håper ikke du ble fornærmet. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fra min side var det hele ment som en spøk.

Anonymkode: 86fa9...4b3

Nettopp. Og her er en av de viktigste forskjellene mellom DOL før og nå. Før kunne vi tulle og bable og flabbe uten at folk tok det høytidelig eller ble fornærmet, og uten at admin grep inn eller brukere rapporterte hverandre. Nå ser jeg at admin til og med har fjernet tulleinnlegg.

Det var mye humor og latter, og vi kunne underholde hverandre lenge i tråder med (nesten) bare tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra min side var det hele ment som en spøk. Jeg var i det rette humøret men jeg følte selv jeg gikk litt for langt når jeg trakk frem hms. Jeg håper ikke du ble fornærmet. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

 

Babette skrev (42 minutter siden):

Nettopp. Og her er en av de viktigste forskjellene mellom DOL før og nå. Før kunne vi tulle og bable og flabbe uten at folk tok det høytidelig eller ble fornærmet, og uten at admin grep inn eller brukere rapporterte hverandre. Nå ser jeg at admin til og med har fjernet tulleinnlegg.

Det var mye humor og latter, og vi kunne underholde hverandre lenge i tråder med (nesten) bare tull og tøys.

Jeg har særdeles lite sansen for at man skal gå etter en person slik det ble gjort i går og så gjemme seg bak "men jeg bare tullet, du må ikke ta det alvorlig". Evt at man egentlig legger skylden på den andre personen fordi man "tar det høytidelig" eller "blir fornærmet", som egentlig er en måte og si at jeg skal kunne skrive hva som helst til deg så lenge jeg sier det er en spøk, og det er en svakhet fra din side hvis du reagerer på det. 

Ellers har jeg lite sansen for at tråder generelt skal fylles med tull og babbel. Det bør heller holdes til avsporingstråden og andre tilsvarende tråder. 

Jeg var den som rapporterte i går og jeg er glad det ble fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...