Gå til innhold

Jeg pusser tennene bare 1 gang daglig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eva Sofie
Kayia skrev (10 timer siden):

Hvorfor fikk du vondt av @Vhanja? Tror du hun blir lei seg eller fornærmet av det jeg skriver?

Du fokuserte primært på det 2. avsnittet, men det var det første avsnittet som var det viktigste. Og, nei, det handler ikke om stakkarsliggjøring. Når ble det å vise støtte for en annens synspunkt stakkarsliggjøring?

Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Og for meg er det rare greier at du i det hele tatt synes det er rare greier... I det hele tatt blir så overrasket over at andre mennesker har andre rutiner enn deg selv.

Dette var svaret til deg - med den forutsetning at jeg ikke visste at du tenkte det var humor.

 

Jeg er enig i at det ble en unødig stor storm i vannglass etter mitt svar. Selv oppfattet jeg ikke i svarene fra @whanja at det var mye humor der. Jeg synes det generelt er vanskelig å oppfatte humor/ironi i skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vhanja skrev (14 timer siden):

Jeg kan også velge å si fra og rapportere.

Jeg håper du ikke rapporterer harmløse (og tidvis morsomme) tulleinnlegg. Eller rettere sagt håper jeg admin gjør en objektiv vurdering av hva som bør slettes.

For øvrig var det jeg skrev om å la ting passere ment som et generelt råd, ikke bare i forhold til DOL.

Og poenget mitt var at selv om "avsender" har til hensikt å såre eller fornærme, er det vårt eget valg om vi blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (25 minutter siden):

Jeg håper du ikke rapporterer harmløse (og tidvis morsomme) tulleinnlegg. Eller rettere sagt håper jeg admin gjør en objektiv vurdering av hva som bør slettes.

For øvrig var det jeg skrev om å la ting passere ment som et generelt råd, ikke bare i forhold til DOL.

Og poenget mitt var at selv om "avsender" har til hensikt å såre eller fornærme, er det vårt eget valg om vi blir det.

Godt sagt. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (På 22.6.2024 den 18.45):

Tidligere var det en dusjetråd her på psykiatri og nå denne tråden. 

Både det å dusje sjeldent og pusse tennene sjeldent er noe som henger sammen med psykisk sykdom, tenker jeg. 

Det er ikke vanlig å pusse tennene bare en gang om dagen. Det er ikke vanlig å lære bort det til ungene sine heller. Det vanlige er at de lærer at det skal gjøres både morgen og kveld. 

Kan vi da konkludere med at de som ikke pusser tennene morgen og kveld er psykisk syke

Anonymkode: 5cd2c...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan vi da konkludere med at de som ikke pusser tennene morgen og kveld er psykisk syke

Anonymkode: 5cd2c...d79

Vi kan konkludere med at man bør ta vare på tennene sine. Er du fornøyd med det svaret ?

Ellers ligger både denne tråden og dusjetråden på psykiatri. Kan det være en grunn til det ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Vi kan konkludere med at man bør ta vare på tennene sine. Er du fornøyd med det svaret ?

Ellers ligger både denne tråden og dusjetråden på psykiatri. Kan det være en grunn til det ? 

Ja det er viktig å ta vare på tennene sine, som enkelte har problemer med å klare

Og det er som du sier, en grunn for at denne tråden og dusjetråden ligger under psykiatri. 

Anonymkode: 5cd2c...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 7.40):

Og det foregikk til hvilken alder? Det er jo pinlig at din mor ikke kunne stole på dere om såpass. 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Det er  også helt vanlig at mor eller far står ved siden av og passer på/ hjelper til slik at det blir ordenlig gjort. 

Jeg gjorde alltid det og så sang jeg alltid denne sangen av Trond Viggo Torgersen :)

Puss puss så for du en suss. Puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Det er  også helt vanlig at mor eller far står ved siden av og passer på/ hjelper til slik at det blir ordenlig gjort. 

Jeg gjorde alltid det og så sang jeg alltid denne sangen av Trond Viggo Torgersen :)

Puss puss så for du en suss. Puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss. 

Ja også Flode 🩷 Han og Trond Viggo var jo helt herlige

Anonymkode: 5cd2c...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (13 timer siden):

Det er  også helt vanlig at mor eller far står ved siden av og passer på/ hjelper til slik at det blir ordenlig gjort. 

Jeg gjorde alltid det og så sang jeg alltid denne sangen av Trond Viggo Torgersen :)

Puss puss så for du en suss. Puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss. 

Susser du mannen din når han pusser tennene sine da? 

Anonymkode: 86fa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske mine foreldre var mer nøye med å følge med på meg da jeg pusset tenner. Husker jeg som barn bare skrudde på vannet ogsp pusser jeg i fem sekunder før jeg stod og ventet en stund for å lure meg unna. Jeg har ikke kritthvite tenner og tenker jo det kanskje hadde sett bedre ut nå hvis de hadde lært meg hvor viktig det var. At de har litt gult skjær kan jeg ikke skjule da jeg har et veldig stort smil som avslører tennene godt. 

Nå pusser jeg ikke i to minutter slik det sies at man skal, men tannlegen sier hun ser at jeg pusser de godt. Men jeg må alltid fjerne tannstein fra baksiden av nedre fortenner. Jeg bruker ikke tanntråd så det gjør vel sitt. Ellers har jeg kun hatt ett lite hull og det var på ungdomsskolen. For jeg har så tette tenner (tennene nede ble skjeve da visdomstennene kom og mellomrommet jeg hadde mellom to fortenner ala Kurt Nilsen forsvant av seg selv når visdomstennene oppe krevde sin plass) at tannbørsten kommer ikke til. Desto viktigere med tanntråd, men det prioriterer jeg bare ikke. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 23.50):

Ja det er viktig å ta vare på tennene sine, som enkelte har problemer med å klare

Anonymkode: 5cd2c...d79

Synes du det er vanskelig å se en sammenheng mellom vansker med egen munnhygiene/hygiene og utfall av psykiske lidelser?

 

Jeg tror faktisk at det er nokså store tall som pyntes på eller ev. underrapporteres. Ikke at alle med psykiske lidelser ikke tar godt vare på egen helse, men om en har psykiske problemer, kan det av ulike grunner redusere egen evne til å ta godt vare på seg selv (les: ta gode valg for seg selv).

Glitter skrev (17 timer siden):

Jeg skulle ønske mine foreldre var mer nøye med å følge med på meg da jeg pusset tenner. Husker jeg som barn bare skrudde på vannet ogsp pusser jeg i fem sekunder før jeg stod og ventet en stund for å lure meg unna. 

Jeg ble i likhet med deg, ikke fulgt godt opp når det gjaldt tannpuss, men jeg har ikke veldig konkrete minner av det. Det jeg vet er at jeg som voksen har måttet lage meg nye rutiner på hverdagslige ting som skulle ha ligget der. Jeg har først i det siste valgt å se på det som en mulighet til å forme eget liv og egne rutiner.

Glitter skrev (17 timer siden):

Nå pusser jeg ikke i to minutter slik det sies at man skal, men tannlegen sier hun ser at jeg pusser de godt. Men jeg må alltid fjerne tannstein fra baksiden av nedre fortenner. Jeg bruker ikke tanntråd så det gjør vel sitt.

Min tannlege er utrolig løsningsfokusert. Hun har gitt meg tips om f.eks. en type tannpirkere som kan brukes som erstatning for tanntråd (da jeg opplevde at det var vanskelig). Selv min samboer foretrekker de tannpirkerne i dag... ;) 

 

Min tannlege har flere ganger nevnt at å gå over til elektrisk tannbørste gir det beste pusseresultatet. Jeg vet jeg burde, for det er ikke bra å pusse tennene for mye (for lenge og grundig) heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...