Gå til innhold

Møte med nytt psykiatri team jeg kanskje skal følges opp av, hva burde jeg spørre om og avklare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg skal ha ett møte med ett psykiatri team i kommunen som kalles for Habiliterings team der de skal da gi informasjon om hva de kan tilby av tjenester og oppfølging til meg før jeg etter dette skal bestemme meg for om jeg ønsker oppfølging fra teamet eller ikke. Dette skal være ett team som spesialiserer seg på asperger og de kan komme hjem til meg, tror jeg.

Jeg vet ikke helt om man får tildelt en ansatt eller om man må forholde seg til flere, hvis de er 3 eller flere tenker jeg at det sannsynligvis vil være bedre å beholde en-til-en samtaler med behandleren som jeg alt har i kommunen selv om hun kan lite om asperger rett og slett fordi jeg tidligere har hatt oppfølging av ett annet team der de var flere ansatte og det fungerte ikke så bra for meg. Men mtp at de spesifikt følger opp aspergere regner jeg med at de vil forsøke så langt det lar seg gjøre å bare være en person og max to? 

Så det jeg per nå tenker å spørre om er:
Hvor ofte kan man få oppfølging?
Hvor mange ansatte må man forholde seg til, får man en person bare eller er det flere?
Hvilken type oppfølging kan man få, type hjelp til å holde på husarbeid rutiner, komme seg ut av huset, gå tur, eventuelle andre ting?
Dere kommer hjem til meg?
Hvor lang venteliste er det?

Er det flere ting enn dette vi burde avklare? Tar gjerne i mot tips og råd!

Anonymkode: 1ac61...2ed

Fortsetter under...

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Fortell dem også hva du IKKE trenger hjelp til, slik at de kan bruke ressursene sine på best mulig måte.

Ja, det er jo ett godt poeng egentlig. Jeg har f.eks ikke så mye behov til praktisk hjelp, altså det å faktisk rydde f.eks. Jeg har nok mer behov til hjelp til å skape gode rutiner og timeplan det og rydde, og kanskje de også har noen tips til hvordan lage ett bra rydde system eller hva en nå skal kalle det da.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kanskje de også har noen tips til hvordan lage ett bra rydde system eller hva en nå skal kalle det da.

Lag lister over oppgaver du skal utføre og heng de opp på steder hjemme du ikke kan unngå å se dem. En jeg kjenner skrev viktige oppgaver på en post-it lapp som han plasserte midt på badespeilet.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Lag lister over oppgaver du skal utføre og heng de opp på steder hjemme du ikke kan unngå å se dem. En jeg kjenner skrev viktige oppgaver på en post-it lapp som han plasserte midt på badespeilet.

Jeg har forsøkt å få til en god rutine på rydding blant annet på denne måten og flere andre måter men det virker som at det er noe jeg sliter med å få til på en bra måte uansett. Er litt rart med det? Vet ikke helt hvorfor det er sånn, men er kanskje aspergeren som ødelegger litt? Jeg har hørt at man ofte har problemer med det som de kaller eksekutiv funksjon når en har denne diagnosen som gjør det vanskelig og både planlegge og gjennomføre ting blant annet... 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er litt rart med det?

Nei, ikke noe rart med det. Det er mange som strever med å lage gode rydderutiner etc. både med og uten AS diagnose.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (På 19.6.2024 den 14.24):

Nei, ikke noe rart med det. Det er mange som strever med å lage gode rydderutiner etc. både med og uten AS diagnose.

Oki, det er jo bra da. Eller ikke at mange strever så klart, men at det ikke nødvendigvis det er pga diagnosen :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...