AnonymBruker Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig. Hei! Jeg er en kvinne på nå 30 år som egentlig aldri har lykkes med å klare gå ned i vekt. Frem til jeg var 21 år var min normalvekt 50 kg og jeg er 160 cm. Jeg hadde ett normalt forhold til mat og vekt var ikke noe problem. Men så begynte det med at jeg begynte å slite psykisk og både perioder med depresjon, lite aktivitet og det at jeg begynte å spise for mye og alt jeg hadde lyst på førte til at jeg til slutt gikk opp 40 kg, dvs veide jeg 90 kg på mitt aller tyngste. Jeg har faktisk aldri klart å få til en varig vektnedgang suksessfult før, selv om jeg nå har hatt ett problem med overvekt i snart 10 år nå. I starten brydde jeg meg lite så jeg forsøkte ikke en gang å gjøre noe med det, men de siste 5 årene minst har jeg forsøkt å få til dette med å få til en varig livsstilendring, spise normale porsjoner, kaloriunderskudd osv osv. Jeg VET veldig godt hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt for det har jeg satt meg ganske grundig inn i disse siste årene, det er gjennomføringen av det som blir veldig vanskelig for meg dessverre. Det at jeg har lite viljestyrke, er glad i mat og overspiser er nok de 3 største problemene mine som kommer i veien for at jeg kan klare å gå ned i vekt og holde meg der. Jeg klarer stort sett bare holde meg til ett normalt kosthold maks 3 dager før jeg sprekker igjen. Med normalt kosthold tenker jeg da bare på helt normal, sunn mat uten sukker som f.eks brød/knekkebrød med ost og grønnsaker, yoghurt og musli også proteinkilde som kylling, karbonadedeig, biffstrimler, fisk til middag (også med grønnsaker og salater osv). Jeg er veldig svak for å ende opp med å kjøpe alt usunt med spesielt sukker og karbohydrater osv dessverre. Jeg har veid 63 kg på mitt letteste etter vektoppgang men det var noe som kom mer av seg selv og som jeg ikke gjorde bevisst. Grunnen til vektnedgangen var at jeg gikk fra å ikke gjøre noe og spise mye til å begynne å studere og bli mer aktiv og også spise ubevisst mindre fordi jeg fikk så hektiske dager. Men nå har vekten sakte men sikkert gått oppover igjen så jeg veier nå 85 kg faktisk. Jeg venter på å få timer med behandler i psykiatrien mtp mitt forhold til mat, så det har jeg håp på kan hjelpe og få hjelp fra profesjonelle. Men jeg ønsker også gjerne å høre andres erfaringer her inne om hvordan dere lykkes med å gå ned i vekt og også holde vekten stabilt der en ønsker å ha den/normalvekt? Ps: Jeg velger å poste denne på psykiatri da jeg tenker at psyken min har mye av skylden for at jeg ikke lykkes med å gå ned i vekt, der i blant ett dårlig forhold til mat og en tendens til å overspise, dårlig viljestyrke og impulskontroll og sikkert en slags merkelig avhengighet nesten til usunn mat og spesielt da sukker og karbohydrater. Anonymkode: f8d69...cc7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483492-du-som-har-g%C3%A5tt-ned-i-vekt-og-lykkes-hva-var-metoden-du-brukte-jeg-sliter-stort-har-ikke-lykkes-siste-5-%C3%A5r-og-er-35-kg-overvektig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.