Gå til innhold

Hva er poenget med å dra på legevakten ved selvmordstanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det eneste de kan hjelpe med er jo bare en liten samtale på 5minutter med legen. Legen er jo så opptatt så de har jo ikke tid til mer. Og egentlig er det vel ikke noe vits i å snakke heller. Man kan jo snakke med andre man kjenner enn ukjente? Eller ringte mental helse hjelpetelefon? 

Anonymkode: 093d0...2d2

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det eneste de kan hjelpe med er jo bare en liten samtale på 5minutter med legen. Legen er jo så opptatt så de har jo ikke tid til mer. Og egentlig er det vel ikke noe vits i å snakke heller. Man kan jo snakke med andre man kjenner enn ukjente? Eller ringte mental helse hjelpetelefon? 

Anonymkode: 093d0...2d2

Enig i det hvis det bare dreier seg om selvmordstanker. Men hvis det seriøst er snakk om planer som en er redd en kommer til å handle på "her og nå", er det riktig å oppsøke legevakten. I sånne tilfeller blir en som oftest innlagt. 

Hvis du drar på legevakten med selvmordstanker, så vil legen utelukke at du faktisk er i akutt fare for å ta livet ditt. Det er formålet med legevakten, å håndtere akutt farlige tilstander. Hvis man har en forventning om at legen skal ha en lengre samtale med deg for å gjøre deg bedre fra den underliggende tilstanden som skaper selvmordstankene, så trenger man å se litt på sin egen forventning, for det er ikke legevaktens funksjon eller mandat. 

Av de som ringer inn til hjelpetelefoner, har mange selvmordstanker. Men kun et ekstremt fåtall er i akutt fare for livet sitt. Jeg tenker at dersom man har passive selvmordstanker av typen at man f.eks. ikke ønsker å våkne neste morgen, så har man et hjelpebehov og kan ta kontakt med en slik telefon eller sin behandler, men jeg ser ikke helt hvorfor man skal på legevakten med mindre man har en plan, og en intensjon, om å ta livet sitt i nær framtid.

Endret av ISW
Den forsvunne diamanten

Jeg har bare dratt til legevakten når jeg har hatt behov for innleggelse og det ikke kan vente til neste dag. Som når jeg tenkte nå kommer jeg til å gjøre det, eller at jeg har vært veldig psykotisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...