Gå til innhold

Ytringsfrihet og demokrati.

Anbefalte innlegg

Jeg synes den svakeste delen av demokratiet i Norge er at media er litt for opptatt av å oppdra befolkningen til å mener de riktige tingene.

Der betyr at de ofte utelater sentrale ting og er selektive i kildekritikk.

For å ta eksempler:

Media skriver at superrike slipper skatt på grunn av skjermingsfradraget, fremførbart underskudd og fritaksmetoden. Media forklarer aldri grunnene til at disse reglene finnes.

Innenfor klimasaken kan man si hva som helst så lenge man krisemaksimerer. Media vil gi deg rett selv når du tar feil:

https://www.reuters.com/article/fact-check/al-gore-did-not-predict-ice-caps-melting-by-2013-but-misrepresented-data-idUSL1N2RV0K6/

Når Israel finner tunneller under Al Shifa så tenker jeg de essensielt sett hadde rett. Det passer ikke narrativet, så media er veldig skeptiske og skifter fokus. Tall fra Hamas blir derimot presentert som rene fakta. Helt uten det sunne kritiske blikket man har på tilsvarende tall fra Ukraina og Russland.

Problemet for demokratiet er delvis at folk gjør seg opp meninger på sviktende grunnlag.

Delvis at sånne som meg kanskje blir overdrevent skeptiske og kanskje litt nummen.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...