Gå til innhold

Problem med at jeg snakker før jeg tenker, hvordan fikse det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg føler at jeg av og til og til tider ganske ofte kan ha det problemet at jeg snakker før jeg tenker. Så jeg føler jo da at jeg ofte formulerer meg feil, skulle sagt ting på en annen/bedre måte, at jeg angrer på ting jeg sa osv. Jeg er også ikke god på snakking, er innadvendt, sjenert, tilbaketrukket, trives best med å ikke bli lagt særlig merke til. Jeg har også en tendens til å overtenke en del, som jo er en dårlig kombo.

Så hvordan kan man fikse dette med at man snakker før man tenker? Jeg føler jo ofte at hvis jeg skal tenke før jeg snakker så bruker jeg for lang tid på å tenke også bruker jeg litt vel lang tid på å svare også så det skal jo ikke være lett nei. Hehe.

Anonymkode: 35725...b5a

Fortsetter under...

Everybody

Det er jo som oftest de som er ekstroverte som snakker før de tenker.

Men det kan hende det du sier ikke er så gærent. Folk tenker mest på seg selv i sosiale settinger. Har du fått negative bemerkninger fra andre på det du sier?

AnonymBruker
Everybody skrev (7 timer siden):

Det er jo som oftest de som er ekstroverte som snakker før de tenker.

Men det kan hende det du sier ikke er så gærent. Folk tenker mest på seg selv i sosiale settinger. Har du fått negative bemerkninger fra andre på det du sier?

Det kan hende du har rett i at det jeg sier ikke er så gærent som jeg selv tenker. Jeg har sjeldent opplevd å få negative bemerkninger fra andre på det jeg sier. Kan ikke huske sist noen kommenterte negativt på ordene jeg brukte når jeg sa setningen, men min mor kan kommentere forholdsvis ofte måten jeg sier ting på. Altså at hun mener at jeg f.eks høres ut som at jeg er irritert, sur eller lei meg osv.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Se for deg hvordan du tenker det vil bli mottatt før du sier noe. 

Anonymkode: c53c8...bf8

Hvordan klarer jeg å tenke på dette men samtidig ikke bruke for lang tid på å svare tilbake?  Jeg har litt problemer med det.

Jeg gikk inn på denne tråden og forventet å lese noe som tydet på problemer med impulskontrollen. Men det høres ikke ut som du snakker før du tenker eller trenger å jobbe med impulskontrollen. Det høres ut som du bare overtenker og grubler over ting i ettertid. Det er dette du må jobbe med, ikke å tenke mer før du snakker. Du må tenke mindre. 

Jeg er helt enig med @Everybody her om at det nok ikke er så galt det du sier. Det er muligens og mest sannsynlig "kun" din usikkerhet, og mange grubler jo over å ha sagt noe folk ikke engang har notert seg! Så prøv å være objektiv, og legger du selv merke til alt det "rare" mange kan si? For alle gjør jo det noen ganger- men så rister man seg av det. 

Og så er vi noen som liker at folk snakker "rett fra levra" også, selv om NOE burde tatt veien innom hjernen først 🙂 Det er uansett ingen krise.

Annonse

Drømmeautomat

Sannsynligvis bør du gjøre det motsatte av det du tror, øve på å snakke mer uten å tenke først. En god samtale er litt som ping-pong eller tennis, hvis du forsøker å analysere mens du spiller vil du bare snuble. Du bør heller følge intuisjon og instinkt.

Stormwind
AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 22.29):

Hei! Jeg føler at jeg av og til og til tider ganske ofte kan ha det problemet at jeg snakker før jeg tenker. Så jeg føler jo da at jeg ofte formulerer meg feil, skulle sagt ting på en annen/bedre måte, at jeg angrer på ting jeg sa osv. Jeg er også ikke god på snakking, er innadvendt, sjenert, tilbaketrukket, trives best med å ikke bli lagt særlig merke til. Jeg har også en tendens til å overtenke en del, som jo er en dårlig kombo.

Så hvordan kan man fikse dette med at man snakker før man tenker? Jeg føler jo ofte at hvis jeg skal tenke før jeg snakker så bruker jeg for lang tid på å tenke også bruker jeg litt vel lang tid på å svare også så det skal jo ikke være lett nei. Hehe.

Jeg vil ikke anse dette som et så alvorlig problem. Å skulle hele tiden drive å overveie hva man sier høres slitsomt ut. Jeg mener at det er bedre å snakke før man tenker enn å i det hele tatt ikke si noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...