Gå til innhold

Metakognitiv terapi traumer/selvbilde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal finne meg en terapeut. Sliter med traumeminner blant annet, og et selvbilde som har raknet fullstendig etter en lang tung periode.

Er metakognitiv terapi egnet til dette? Jeg sliter med å orke og klare å gå inn i alle tankene og følelsene.

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stormwind
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skal finne meg en terapeut. Sliter med traumeminner blant annet, og et selvbilde som har raknet fullstendig etter en lang tung periode.

Er metakognitiv terapi egnet til dette? Jeg sliter med å orke og klare å gå inn i alle tankene og følelsene.

Anonymkode: 70bbe...dae

Metakognitiv terapi kan brukes mot PTSD. Teknikker som brukes er "Detached Mindfulness" og Utsetting av bekymringer (Worry postponement)

Endret av Stormwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (16 minutter siden):

Metakognitiv terapi kan brukes mot PTSD. Teknikker som brukes er "Detached Mindfulness" og Utsetting av bekymringer (Worry postponement)

Funker det på traumeminner også altså? Jeg har liksom tenkt at man må jobbe seg gjennom og føle på følelsene og sånn

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (46 minutter siden):

Metakognitiv terapi kan brukes mot PTSD. Teknikker som brukes er "Detached Mindfulness" og Utsetting av bekymringer (Worry postponement)

Håper det kan fungere. Jeg er så plaget og det er som at noe i meg er livredd for å ikke fokusere på det. Er så slitsomt.

Men man må kanskje avlære systemet at det trenger å være i beredskap og fokusere på og bli redd og gå inn i alle bildene minnene tankene og følelsene

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Jeg mener MCT er den beste form for traumebehandling. 

Spennende. Vil du utdype noe?

Jeg tenker på at man ikke får bearbeida og kjent på følelsene da. 
At man bare dytter bort det vansklige og det vil hjemsøke en. Vil gjerne bli meg selv igjen.

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Er ikke det viktigste at en blir bra, funksjonsdyktig og kan nyte livet?

Jo. Jeg bare lurer på teorien. Liker å forstå☺️

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (27 minutter siden):

Er ikke det viktigste at en blir bra, funksjonsdyktig og kan nyte livet?

Kan man jobbe litt med mkt og traumeminner på egenhånd og?

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo. Jeg bare lurer på teorien. Liker å forstå☺️

Anonymkode: 70bbe...dae

Eksempel: Jeg mistet faren min en stund tilbake.

Spørsmål jeg kunne møtt i MKT: Ville faren min ønsket at jeg gikk til grunne av sorg? Vil han gjenoppstå bare jeg er nok lei meg? Kan det være at det bare er meg det går utover, og at det ikke bringer noe positivt med seg, ved å grave meg ned i elendighet?

Jeg synes det er befriende å slippe og "snakke om det" og "bearbeide det". Man lærer seg konkrete råd for hvordan man forholder seg til egne tanker og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er befriende å slippe og "snakke om det" og "bearbeide det". Man lærer seg konkrete råd for hvordan man forholder seg til egne tanker og følelser.

Jeg synes metakognitiv terapi virker å ha veldig mye for seg. Og man trenger trolig ikke å snakke så veldig mye om alt eller gå årevis til psykolog for å «bearbeide» alt mulig.

Men jeg opplever også at metoden har en del mangler som gjør at det ikke er løsningen for «alt». Jeg forstår det sånn at det retter seg veldig mot bevisste prosesser, altså ting man kan tenke over og registrere og bevisst gjøre noe med.

Men hva skal man gjøre med de automatiserte måtene å reagere på? Det som skjer uten at man tenker? F.eks den umiddelbare skrekk-reaksjonen når man opplever noe det er knyttet angst til, man kan da ikke rasjonalisere denne vekk eller dytte den vekk? For den kommer før man rekker å tenke.

Flashbacks? Mareritt?

Eller mønstre i relasjoner, ting man gjør uten egentlig å være klar over det. Jeg vet ikke om metakognitiv terapi kan fikse dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Jeg synes metakognitiv terapi virker å ha veldig mye for seg. Og man trenger trolig ikke å snakke så veldig mye om alt eller gå årevis til psykolog for å «bearbeide» alt mulig.

Men jeg opplever også at metoden har en del mangler som gjør at det ikke er løsningen for «alt». Jeg forstår det sånn at det retter seg veldig mot bevisste prosesser, altså ting man kan tenke over og registrere og bevisst gjøre noe med.

Men hva skal man gjøre med de automatiserte måtene å reagere på? Det som skjer uten at man tenker? F.eks den umiddelbare skrekk-reaksjonen når man opplever noe det er knyttet angst til, man kan da ikke rasjonalisere denne vekk eller dytte den vekk? For den kommer før man rekker å tenke.

Flashbacks? Mareritt?

Eller mønstre i relasjoner, ting man gjør uten egentlig å være klar over det. Jeg vet ikke om metakognitiv terapi kan fikse dette. 

Det er litt det samme jeg lurer på egentlig og. Men tilsynelatende kan det jo det da, hvis det brukes for ptsd.

Og ang det du nevner om automatiserte ting, greia er vel at man skal flytte fokus når det skjer? Men jeg vet ikke

Hvorfor «må» man ikke snakke om og bearbeide - er vel egentlig litt det jeg lurer på, ift teorien ja

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (31 minutter siden):

Eksempel: Jeg mistet faren min en stund tilbake.

Spørsmål jeg kunne møtt i MKT: Ville faren min ønsket at jeg gikk til grunne av sorg? Vil han gjenoppstå bare jeg er nok lei meg? Kan det være at det bare er meg det går utover, og at det ikke bringer noe positivt med seg, ved å grave meg ned i elendighet?

Jeg synes det er befriende å slippe og "snakke om det" og "bearbeide det". Man lærer seg konkrete råd for hvordan man forholder seg til egne tanker og følelser.

Det er jo klart det kanskje ikke hjelper å grave seg ned. Men jeg lurer jo på om man «må» bearbeide følelsene og det som man opplever da. Ikke skyve det vekk

 

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (47 minutter siden):

Eksempel: Jeg mistet faren min en stund tilbake.

Spørsmål jeg kunne møtt i MKT: Ville faren min ønsket at jeg gikk til grunne av sorg? Vil han gjenoppstå bare jeg er nok lei meg? Kan det være at det bare er meg det går utover, og at det ikke bringer noe positivt med seg, ved å grave meg ned i elendighet?

Jeg synes det er befriende å slippe og "snakke om det" og "bearbeide det". Man lærer seg konkrete råd for hvordan man forholder seg til egne tanker og følelser.

Samme her. Jeg har plaget meg selv med skyld og anger - først etter at moren min døde, og nå hunden. Det hjelper meg ikke, og det endrer ikke på det som har vært. Jeg graver meg bare ned ved å gå og gruble på det og mister funksjon. 

Nå lar jeg tanker og følelser komme og gjør ikke noe for å dytte de vekk, men jeg henger meg heller ikke fast i dem og begynner å gruble på dem - jeg bare registerer at de er der og lar de være i fred. Jeg opplever at de blir stadig svakere, og at min funksjon blir stadig bedre. Men jeg regner med de vil være der en stund enda. 

.. Men nå vet jeg ikke om dette er metakognitiv terapi da. Det er bare min måte å takle vonde ting på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo klart det kanskje ikke hjelper å grave seg ned. Men jeg lurer jo på om man «må» bearbeide følelsene og det som man opplever da. Ikke skyve det vekk

 

Anonymkode: 70bbe...dae

Nei, må må ikke «bearbeide» følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo klart det kanskje ikke hjelper å grave seg ned. Men jeg lurer jo på om man «må» bearbeide følelsene og det som man opplever da. Ikke skyve det vekk

 

Anonymkode: 70bbe...dae

Man skyver det ikke vekk, man håndterer det på en annen måte enn å bare sitte å "føle og grave" hele tiden.

Anonymkode: 75c16...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal finne meg en terapeut. Sliter med traumeminner blant annet, og et selvbilde som har raknet fullstendig etter en lang tung periode.

Er metakognitiv terapi egnet til dette? Jeg sliter med å orke og klare å gå inn i alle tankene og følelsene.

Anonymkode: 70bbe...dae

Tror du skal overlate terapi form til behandleren din. 
det er ikke slik at pasientene skal Google seg til dette. 
behandler vil kartelgge deg 

Anonymkode: d3a9d...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du skal overlate terapi form til behandleren din. 
det er ikke slik at pasientene skal Google seg til dette. 
behandler vil kartelgge deg 

Anonymkode: d3a9d...48c

Jeg må finne meg en terapeut. Det finnes jo ulike retninger og typer.

 

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man skyver det ikke vekk, man håndterer det på en annen måte enn å bare sitte å "føle og grave" hele tiden.

Anonymkode: 75c16...e02

Jeg føler at jeg bare har masse symptomer, og at de kommer av ubearbeida ting, og «underbevisste» følelser og bekymringer som jeg ikke klarer prosessere og ta tak i. Om det gir mening..? 
Burde man ikke da få det opp og ut på et vis?

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg føler at jeg bare har masse symptomer, og at de kommer av ubearbeida ting, og «underbevisste» følelser og bekymringer som jeg ikke klarer prosessere og ta tak i. Om det gir mening..? 
Burde man ikke da få det opp og ut på et vis?

Anonymkode: 70bbe...dae

Jeg ville ha overlatt dette til en behandler. Fastlegen kan søke deg inn. Det er ikke opp til deg å finne riktig retning, mange veier til mål. Vintigste er å finne en behandler.

Anonymkode: 75c16...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...