Gå til innhold

Ptsd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det andre her som har ptsd? Hvordan oppleves det?

Jeg har en slags angst konstant og alt av inntrykk, tanker, minner, minner meg om det vanskelige og gjør meg redd og klaustrofobisk.

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det forteller ikke så mye om hvordan folk opplever det🥲

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det forteller ikke så mye om hvordan folk opplever det🥲

Anonymkode: 7a50a...be4

Symptomene står listet opp der.

Anonymkode: c62e0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Symptomene står listet opp der.

Anonymkode: c62e0...821

Spurte jo ikke hva symptomene er😀

Spurte hvordan folk opplever det. Er begrep lista som symptom kan oppleves på mange måter

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spurte jo ikke hva symptomene er😀

Spurte hvordan folk opplever det. Er begrep lista som symptom kan oppleves på mange måter

Anonymkode: 7a50a...be4

Det oppleves veldig slitsomt å ha et nervesystem som er høyt og påkoblet hele tiden. 
man skvetter lett av lyder, og kroppen er i beredskap. 
jeg har en del slike plager etter en traume for et år siden. 
det oppleves som sterk overveldende angst hvis det skjer ting eller jeg er redd for at det jeg opplevde i fjor skal skje igjen. 
For min del handler det om et dødsfall forårsaket en ulykke. Følelsene jeg hadde i kroppen den dagen og i tiden etter er ubeskrivelig vond. 
så er veldig redd for å miste de rundt meg. 
selv om det er små sjanser for at unge folk dør i en ulykke, leser vi om det i avisene daglig, og jeg selv har opplevd det. 
jeg vil ikke kjenne på en slik smerte og sjokk igjen. 
så kroppen er i alarmberedskap hele tiden 
 

Anonymkode: 83f85...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det oppleves veldig slitsomt å ha et nervesystem som er høyt og påkoblet hele tiden. 
man skvetter lett av lyder, og kroppen er i beredskap. 
jeg har en del slike plager etter en traume for et år siden. 
det oppleves som sterk overveldende angst hvis det skjer ting eller jeg er redd for at det jeg opplevde i fjor skal skje igjen. 
For min del handler det om et dødsfall forårsaket en ulykke. Følelsene jeg hadde i kroppen den dagen og i tiden etter er ubeskrivelig vond. 
så er veldig redd for å miste de rundt meg. 
selv om det er små sjanser for at unge folk dør i en ulykke, leser vi om det i avisene daglig, og jeg selv har opplevd det. 
jeg vil ikke kjenne på en slik smerte og sjokk igjen. 
så kroppen er i alarmberedskap hele tiden 
 

Anonymkode: 83f85...2a4

Huff. Føler med deg.

Føler du har kroppen er i alarmberedskap for «alt», og ikke bare knytta til det traumatiske? 🩷

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huff. Føler med deg.

Føler du har kroppen er i alarmberedskap for «alt», og ikke bare knytta til det traumatiske? 🩷

Anonymkode: 7a50a...be4

Knyttet til det traumatiske, på den måten at heg er redd for tlf og når noen skal ha tak i meg. Livredd for å få en trasig beskjed. 
ellers normal. 
 

Anonymkode: 83f85...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Knyttet til det traumatiske, på den måten at heg er redd for tlf og når noen skal ha tak i meg. Livredd for å få en trasig beskjed. 
ellers normal. 
 

Anonymkode: 83f85...2a4

Høres mer ut som en normal reaksjon enn ptsd - som er mye mer alvorligere enn det du beskriver:

Posttraumatisk stresslidelse, PTSD, er en angstlidelse som kan oppstå hos mennesker som har vært utsatt for særlig skremmende og redselsfulle opplevelser slik som grov vold, mishandling, krig og opphold i konsentrasjonsleir, katastrofer, tortur, voldtekt, alvorlige ulykker eller alvorlige forbrytelser (for eksempel væpnet ran).

De fleste med PTSD er ikke klar over hva de bærer på engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Høres mer ut som en normal reaksjon enn ptsd - som er mye mer alvorligere enn det du beskriver:

Posttraumatisk stresslidelse, PTSD, er en angstlidelse som kan oppstå hos mennesker som har vært utsatt for særlig skremmende og redselsfulle opplevelser slik som grov vold, mishandling, krig og opphold i konsentrasjonsleir, katastrofer, tortur, voldtekt, alvorlige ulykker eller alvorlige forbrytelser (for eksempel væpnet ran).

De fleste med PTSD er ikke klar over hva de bærer på engang. 

Man kan få ptsd av andre ting enn slike store hendelser og. 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få ptsd av andre ting enn slike store hendelser og. 

Anonymkode: 7a50a...be4

PTSD krever at et traume har skjedd.

Anonymkode: c62e0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få ptsd av andre ting enn slike store hendelser og. 

Anonymkode: 7a50a...be4

Da er man slett ikke robust. PTSD-disgnosen har kriterier, kan ikke løpe rundt og slenge om seg med bokstaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Da er man slett ikke robust. PTSD-disgnosen har kriterier, kan ikke løpe rundt og slenge om seg med bokstaver. 

Nei man skal ikke slenge rundt seg med det.
Men det er litt voldsomt å si at man slett ikke er robust dersom man får ptsd symptomer av andre ting. Det kan være en sammensatt helhet av flere belastninger feks.

Her har de eksempler som mobbing og dødsfall.

 

https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/posttraumatisk-stress/

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei man skal ikke slenge rundt seg med det.
Men det er litt voldsomt å si at man slett ikke er robust dersom man får ptsd symptomer av andre ting. Det kan være en sammensatt helhet av flere belastninger feks.

Her har de eksempler som mobbing og dødsfall.

 

https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/posttraumatisk-stress/

Anonymkode: 7a50a...be4

Nettopp, om du leser det du linker til så håper jeg for din del at du forstår at det duskisserer ikke er symptomer på PTSD. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger:

  • Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste.

 

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/

Anonymkode: c62e0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) er som følger:

  • Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste.

 

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/

Anonymkode: c62e0...821

Case closed, anbefales å sette seg inn i kriteriene. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (11 minutter siden):

Nettopp, om du leser det du linker til så håper jeg for din del at du forstår at det duskisserer ikke er symptomer på PTSD. 

Ikke meg som skisserte noe. Jeg er ts. Det var en annen som skisserte 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Case closed 🌟

Ja. Men som jeg linket til deg- så er det ulikt hva som kan være katastrofalt for den enkelte. Samlet sett kan langvarige påkjenninger være katastrofalt og for belastende så man utvikler ptsd symmtomer.

hvorfor har du så behov for å diskutere dette?

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men som jeg linket til deg- så er det ulikt hva som kan være katastrofalt for den enkelte. Samlet sett kan langvarige påkjenninger være katastrofalt og for belastende så man utvikler ptsd symmtomer.

hvorfor har du så behov for å diskutere dette?

Anonymkode: 7a50a...be4

Det er ikke hva du kan utvikle PDST av som er det viktige her. Men hvordan PTSD egentlig er.

PTSD er en voldsom reaksjon på noe ekstremt. Langvarig og invaderende tilstand. Man slutter å kunne leve slik som før, da symptomtrykket er høyt.

Om du kaller pysefakter for PTSD en gang til så håper jeg du selv får oppleve det på ordentlig en dag. Drittlei bomullsmenesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke hva du kan utvikle PDST av som er det viktige her. Men hvordan PTSD egentlig er.

PTSD er en voldsom reaksjon på noe ekstremt. Langvarig og invaderende tilstand. Man slutter å kunne leve slik som før, da symptomtrykket er høyt.

Om du kaller pysefakter for PTSD en gang til så håper jeg du selv får oppleve det på ordentlig en dag. Drittlei bomullsmenesker. 

Jeg har ikke skrevet noe om tilstanden min utover åpningsinnlegget. Jeg har en voldsom reaksjon, kan ikke leve som normalt pga symptomtrykk, det er langvarig og invaderende. Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg har opplevd. Du blander meg med den andre anonyme som kommenterte her.

Jeg bare ville få frem at det er ulike ting som kan utløse ptsd. Som det feks kom frem I den linken kan langvarig mobbing feks være en slik ting. Eller dødsfall. Eller summen av mange store belastninger.

Syns forøvrig det er drøyt å kalle folk som sliter med noe for pyser. Man vet ikke andres bakgrunn og grunner til at folk sliter.
 

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...