Gå til innhold

Ptsd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet noe om tilstanden min utover åpningsinnlegget. Jeg har en voldsom reaksjon, kan ikke leve som normalt pga symptomtrykk, det er langvarig og invaderende. Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg har opplevd. Du blander meg med den andre anonyme som kommenterte her.

Jeg bare ville få frem at det er ulike ting som kan utløse ptsd. Som det feks kom frem I den linken kan langvarig mobbing feks være en slik ting. Eller dødsfall. Eller summen av mange store belastninger.

Syns forøvrig det er drøyt å kalle folk som sliter med noe for pyser. Man vet ikke andres bakgrunn og grunner til at folk sliter.
 

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Folk kan slite av å sette på vekkeklokken også. Eller å ta oppvasken sin. Ett sted går an å sette grensen for hva ‘å slite med’ betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noe om tilstanden min utover åpningsinnlegget. Jeg har en voldsom reaksjon, kan ikke leve som normalt pga symptomtrykk, det er langvarig og invaderende. Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg har opplevd. Du blander meg med den andre anonyme som kommenterte her.

Jeg bare ville få frem at det er ulike ting som kan utløse ptsd. Som det feks kom frem I den linken kan langvarig mobbing feks være en slik ting. Eller dødsfall. Eller summen av mange store belastninger.

Syns forøvrig det er drøyt å kalle folk som sliter med noe for pyser. Man vet ikke andres bakgrunn og grunner til at folk sliter.
 

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Folk dør hele tiden, det gir ikke grunnlag for å kalle det ptsd. PTSD er langt mer alvorlig enn en vanlig livshendelse en belastning i livet, og det er det trinity mener.

Anonymkode: c62e0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 15.20):

Hei, er det andre her som har ptsd? Hvordan oppleves det?

Jeg har en slags angst konstant og alt av inntrykk, tanker, minner, minner meg om det vanskelige og gjør meg redd og klaustrofobisk.

Anonymkode: 7a50a...be4

Jeg kan få det av enkelte situasjoner med enkelte mennesker, jeg er sår hvis jeg blir trigget av det. Det kan gi meg fysisk symptomer men om det er psdtd  vet jeg ikke. Folk overlever jo krig uten varige mèn. 

Anonymkode: 198ff...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan få det av enkelte situasjoner med enkelte mennesker, jeg er sår hvis jeg blir trigget av det. Det kan gi meg fysisk symptomer men om det er psdtd  vet jeg ikke. Folk overlever jo krig uten varige mèn. 

Anonymkode: 198ff...1b2

Takk, det er akkurat dette jeg mener. Man kan ikke kalle livshendelser og reaksjoner for diagnoser. Det går varmt om dagen å dra på seg alvorlige diagnoser som folk virkelig sliter med, og som ikke kommer inn til hjelp for. Ikke rart psykiatrien har knekken.

La de som virkelig sliter få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Takk, det er akkurat dette jeg mener. Man kan ikke kalle livshendelser og reaksjoner for diagnoser. Det går varmt om dagen å dra på seg alvorlige diagnoser som folk virkelig sliter med, og som ikke kommer inn til hjelp for. Ikke rart psykiatrien har knekken.

La de som virkelig sliter få hjelp.

Men herregud da. Hvorfor utviklet denne tråden seg til dette?

Du vet ingenting om meg og min tilstand og har virkelig ingen grunn til å anta at jeg ikke sliter på bakgrunn av det ene innlegget jeg har skrevet om meg i denne tråden.

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Folk dør hele tiden, det gir ikke grunnlag for å kalle det ptsd. PTSD er langt mer alvorlig enn en vanlig livshendelse en belastning i livet, og det er det trinity mener.

Anonymkode: c62e0...821

Nei det har jeg heller ikke sagt.

Jeg refererte bare til at det potensielt er flere typer hendelser /opplevelsee/belastninger som KAN gi ptsd hos noen. 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det har jeg heller ikke sagt.

Jeg refererte bare til at det potensielt er flere typer hendelser /opplevelsee/belastninger som KAN gi ptsd hos noen. 

Anonymkode: 7a50a...be4

  • Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste.

Les setningen en gang til. 

Anonymkode: c62e0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men herregud da. Hvorfor utviklet denne tråden seg til dette?

Du vet ingenting om meg og min tilstand og har virkelig ingen grunn til å anta at jeg ikke sliter på bakgrunn av det ene innlegget jeg har skrevet om meg i denne tråden.

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Ikke lag tråder hvis du ikke tåler å høre det. Det er nettopp dette jeg mener med bomullsmenesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Ikke lag tråder hvis du ikke tåler å høre det. Det er nettopp dette jeg mener med bomullsmenesker.

Kan du fortelle meg hva med det jeg skrev i det ENE innlegget jeg har skrevet her (åpningsinnlegget) som gjør at du har grunn til å betvile????

du kommenterte på En annen anonym bruker sin kommentar, du blander oss!!

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men herregud da. Hvorfor utviklet denne tråden seg til dette?

Du vet ingenting om meg og min tilstand og har virkelig ingen grunn til å anta at jeg ikke sliter på bakgrunn av det ene innlegget jeg har skrevet om meg i denne tråden.

 

Anonymkode: 7a50a...be4

Dette. Er du fjern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Dette. Er du fjern?

Ja tydeligvis. For jeg skjønner ikke hva du mener nå. 

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 timer siden):

Takk, det er akkurat dette jeg mener. Man kan ikke kalle livshendelser og reaksjoner for diagnoser. Det går varmt om dagen å dra på seg alvorlige diagnoser som folk virkelig sliter med, og som ikke kommer inn til hjelp for. Ikke rart psykiatrien har knekken.

La de som virkelig sliter få hjelp.

Man kan hvertfall ikke selvdiagnotisere seg selv. 

Anonymkode: 83f85...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan hvertfall ikke selvdiagnotisere seg selv. 

Anonymkode: 83f85...2a4

Veldig enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Veldig enig. 

Har da ikke gjort det her. Syns igjen du kan svare på hvorfor du driver å skal mene noe om hvorfor jeg ikke har det eller har det genuint helt jævlig, ut fra det lille jeg skrev. Igjen- har kun skrevet ett innlegg om meg selv, åpningsinnlegget.

syns denne tråden tok en rar vending.

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har da ikke gjort det her. Syns igjen du kan svare på hvorfor du driver å skal mene noe om hvorfor jeg ikke har det eller har det genuint helt jævlig, ut fra det lille jeg skrev. Igjen- har kun skrevet ett innlegg om meg selv, åpningsinnlegget.

syns denne tråden tok en rar vending.

Anonymkode: 7a50a...be4

Det er nok fordi du er rar selv. Svar ordentlig/ skriv ordentlig så får du nok seriøse svar som er som du ønsker. Det er litt det med udefinerte sosiale koder, det nivået man legger seg på selv er nøyaktig der man blir møtt, i alle fall av de som ikke kjenner deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Det er nok fordi du er rar selv. Svar ordentlig/ skriv ordentlig så får du nok seriøse svar som er som du ønsker. Det er litt det med udefinerte sosiale koder, det nivået man legger seg på selv er nøyaktig der man blir møtt, i alle fall av de som ikke kjenner deg. 

Så måtte du synke så lavt og komme med personangrep. 

Anonymkode: 10a78...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 15.20):

Hei, er det andre her som har ptsd? Hvordan oppleves det?

Jeg har en slags angst konstant og alt av inntrykk, tanker, minner, minner meg om det vanskelige og gjør meg redd og klaustrofobisk.

Anonymkode: 7a50a...be4

Hei, jeg kan svare som en som har blitt diagnostisert med alvorlig PTSD.

Påtrengende minner og flashbacks av det som skjedde. Både i våken tilstand og som mareritt. Ikke bare i tanker, men noen ganger som om det kjennes på kroppen også. Kan reagere med full panikk i situasjoner. der kroppen er fastlåst, eller gynekologiske undersøkelser. Får flashbacks av steder og situasjoner som på en eller måte kan minne om hendelser knyttet til traumer. Kjenner ikke nødvendigvis noe der og da, men det kommer etterpå når jeg er på en "trygg" plass. 

Har dødsangst. Fordi jeg trodde jeg ikke skulle komme fra en traumatisk situasjon i live. Var et før og etter her, som om livet mitt på en måte tok slutt da dette hendte, men dette har også gått over. 

Ja, det er mer også som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Alltid risiko for å bli retraumatisert. Dessverre. Det gjelder gjennom jobben jeg (dessverre) har, og behandlinger og undersøkelser jeg blir og kan bli utsatt for i helsevesenet på grunn av sykdommer jeg må få oppfølging for. Jeg har gått i svært effektiv traumeterapi, men har også innsett at siden faren for retraumatisering og få revet opp sårene på helt uventet vis alltid vil være der, så er dette dessverre et livslangt  og jævlig slitsomt "prosjekt", selv om jeg også kan ha et godt og meningsfylt liv.

Anonymkode: 67794...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg kan svare som en som har blitt diagnostisert med alvorlig PTSD.

Påtrengende minner og flashbacks av det som skjedde. Både i våken tilstand og som mareritt. Ikke bare i tanker, men noen ganger som om det kjennes på kroppen også. Kan reagere med full panikk i situasjoner. der kroppen er fastlåst, eller gynekologiske undersøkelser. Får flashbacks av steder og situasjoner som på en eller måte kan minne om hendelser knyttet til traumer. Kjenner ikke nødvendigvis noe der og da, men det kommer etterpå når jeg er på en "trygg" plass. 

Har dødsangst. Fordi jeg trodde jeg ikke skulle komme fra en traumatisk situasjon i live. Var et før og etter her, som om livet mitt på en måte tok slutt da dette hendte, men dette har også gått over. 

Ja, det er mer også som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Alltid risiko for å bli retraumatisert. Dessverre. Det gjelder gjennom jobben jeg (dessverre) har, og behandlinger og undersøkelser jeg blir og kan bli utsatt for i helsevesenet på grunn av sykdommer jeg må få oppfølging for. Jeg har gått i svært effektiv traumeterapi, men har også innsett at siden faren for retraumatisering og få revet opp sårene på helt uventet vis alltid vil være der, så er dette dessverre et livslangt  og jævlig slitsomt "prosjekt", selv om jeg også kan ha et godt og meningsfylt liv.

Anonymkode: 67794...602

Takk for svar 🩷

Anonymkode: 7a50a...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg kan svare som en som har blitt diagnostisert med alvorlig PTSD.

Påtrengende minner og flashbacks av det som skjedde. Både i våken tilstand og som mareritt. Ikke bare i tanker, men noen ganger som om det kjennes på kroppen også. Kan reagere med full panikk i situasjoner. der kroppen er fastlåst, eller gynekologiske undersøkelser. Får flashbacks av steder og situasjoner som på en eller måte kan minne om hendelser knyttet til traumer. Kjenner ikke nødvendigvis noe der og da, men det kommer etterpå når jeg er på en "trygg" plass. 

Har dødsangst. Fordi jeg trodde jeg ikke skulle komme fra en traumatisk situasjon i live. Var et før og etter her, som om livet mitt på en måte tok slutt da dette hendte, men dette har også gått over. 

Ja, det er mer også som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Alltid risiko for å bli retraumatisert. Dessverre. Det gjelder gjennom jobben jeg (dessverre) har, og behandlinger og undersøkelser jeg blir og kan bli utsatt for i helsevesenet på grunn av sykdommer jeg må få oppfølging for. Jeg har gått i svært effektiv traumeterapi, men har også innsett at siden faren for retraumatisering og få revet opp sårene på helt uventet vis alltid vil være der, så er dette dessverre et livslangt  og jævlig slitsomt "prosjekt", selv om jeg også kan ha et godt og meningsfylt liv.

Anonymkode: 67794...602

Hjernen din må lære hva som er før og hva som er nå. 
nå er du i trygghet. 
tenker det er bedre å unngå enkelte steder hvis det trigger frem retraumatiserting. Hvis det er plasser du kan unngå uten at det begrenser livet ditt. 

Anonymkode: 83f85...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjernen din må lære hva som er før og hva som er nå. 
nå er du i trygghet. 
tenker det er bedre å unngå enkelte steder hvis det trigger frem retraumatiserting. Hvis det er plasser du kan unngå uten at det begrenser livet ditt. 

Anonymkode: 83f85...2a4

Hei. Bare nysgjerrig. Hvordan kan man forholde seg om det er nåværende livssituasjon  som trigger og man ikke kommer seg bort fra det? Kanskje mer snakk om angst enn traumer da, men uansett. Hvordan finne trygghet i det som oppleves utrygt? Om det ga mening. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...