Gå til innhold

Bli friskere tenk minst e


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Behandling på psykiske lidelser er det motsatte av det de fleste gjør.. også her inne. 
Å bruke all energi på å skrive om og snakke om og tenke på hvor jævlig man har det er som å gi næring til det vanskelige. 
behandlingen er å ikke gi oppmerksomhet og tid til plagene dine. 
Lure hjernen til å fokusere på andre ting og gjøre hverdagslige aktiviteter sammen med andre. 
 

Anonymkode: 4a993...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok. Regner med du selv ikke går til dps eller annen form for behandling da i og med at du mener man bare gir næring til sykdommen ved å snakke om det? 

Anonymkode: b151e...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Behandling på psykiske lidelser er det motsatte av det de fleste gjør.. også her inne. 
Å bruke all energi på å skrive om og snakke om og tenke på hvor jævlig man har det er som å gi næring til det vanskelige. 
behandlingen er å ikke gi oppmerksomhet og tid til plagene dine. 
Lure hjernen til å fokusere på andre ting og gjøre hverdagslige aktiviteter sammen med andre. 
 

Anonymkode: 4a993...d12

Mine plager forfølger meg uansett hva jeg gjør eller hvor jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Regner med du selv ikke går til dps eller annen form for behandling da i og med at du mener man bare gir næring til sykdommen ved å snakke om det? 

Anonymkode: b151e...5e2

Jeg går selv til dps på behandlings samtaler, og lærte dette der. 
Det er ikke alltid det blir bedre av å snakke om alt det som er kjipt, og symptomtrykk.. det i seg selv gjør man ikke friskere. 
 

 

Anonymkode: 4a993...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Mine plager forfølger meg uansett hva jeg gjør eller hvor jeg er. 

Blir du bedre av å kjenne etter, gi plagene næring? 

Anonymkode: 4a993...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir du bedre av å kjenne etter, gi plagene næring? 

Anonymkode: 4a993...d12

Jeg gir ikke plagene næring, prøver å unngå dem men det er umulig. Vil ikke være sånn hvis det er det du tror, langt ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg gir ikke plagene næring, prøver å unngå dem men det er umulig. Vil ikke være sånn hvis det er det du tror, langt ifra. 

Men du gjør vel ikke noe aktivt for å bli bedre? 

Anonymkode: 29ce1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Jeg gir ikke plagene næring, prøver å unngå dem men det er umulig. Vil ikke være sånn hvis det er det du tror, langt ifra. 

Kjenner meg igjen 

Anonymkode: a2015...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du gjør vel ikke noe aktivt for å bli bedre? 

Anonymkode: 29ce1...edd

Prøver, besøker foreldrene mine en gang i uken selv om jeg er dårlig, var og så på bil selv om jeg var dårlig og i dag grillet vi pølser selv om jeg var dårlig. Jeg blir ikke bedre av å gjøre ting, det forfølger meg. Og nå gruer jeg meg til tirsdag for da skal sønnen kjøre oss en plass for å kjøpe bil, det kommer til å forfølge meg da også. Stå der å se på bil og føle meg helt rar og ut å spise og være rar, den rarheten unner jeg ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen 

Anonymkode: a2015...bc4

Ja det er for jævlig å ha det sånn, ingen vil ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke å tenke mindre, men å tenke annerledes og mer positivt.

Anonymkode: e732c...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror av de mange ulike hjelpetiltakene som finnes, så har ulike tiltak ulike funksjoner og mandater. Jeg tror også ulike mennesker har ulike plager og kanskje ikke samme vei til mål når det gjelder å løse utfordringene sine.

Nei, det er ikke gitt at en psykisk lidelse blir bedre av å "snakke om det". Etter mitt syn kan det imidlertid være mange andre grunner til at mennesker trenger noen å snakke med, enn konkret behandling av en psykisk lidelse. Man kan være ensom blant annet, man kan føle seg oversett, man kan føle seg trist, slite med sorg, hva som helst. Jeg ser absolutt en verdi av et tilbud, en side som dette, hjelpetjenester, osv - hvor mennesker kan få den støtten og omsorgen de trenger for å holde ut livet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (54 minutter siden):

Jeg tror av de mange ulike hjelpetiltakene som finnes, så har ulike tiltak ulike funksjoner og mandater. Jeg tror også ulike mennesker har ulike plager og kanskje ikke samme vei til mål når det gjelder å løse utfordringene sine.

 

Helt enig, det finnes ingen universell løsning som passer til alle. Det som fungerer for en, er ikke sikkert fungerer for en annen

Anonymkode: 1259e...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Prøver, besøker foreldrene mine en gang i uken selv om jeg er dårlig, var og så på bil selv om jeg var dårlig og i dag grillet vi pølser selv om jeg var dårlig. Jeg blir ikke bedre av å gjøre ting, det forfølger meg. Og nå gruer jeg meg til tirsdag for da skal sønnen kjøre oss en plass for å kjøpe bil, det kommer til å forfølge meg da også. Stå der å se på bil og føle meg helt rar og ut å spise og være rar, den rarheten unner jeg ingen. 

Nå har du allerede bestemt deg for at denne bilturen blir vanskelig før du har reist. 
Det er det som er problemet. Folk ser for seg hvor ille det skal bli, og har en forventningsangst. 
Mange blir sittende på forum å lese om andres plager. 
hodet er veldig opptatt av psykiske plager. 
sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet. 
Det er når hjernen ikke har tid til å tenke på det vonde at det slipper taket. 
så lenge man går å kjenner på det og hva en tenker om det, holder det vedlike 

Anonymkode: 4a993...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå har du allerede bestemt deg for at denne bilturen blir vanskelig før du har reist. 
Det er det som er problemet. Folk ser for seg hvor ille det skal bli, og har en forventningsangst. 
Mange blir sittende på forum å lese om andres plager. 
hodet er veldig opptatt av psykiske plager. 
sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet. 
Det er når hjernen ikke har tid til å tenke på det vonde at det slipper taket. 
så lenge man går å kjenner på det og hva en tenker om det, holder det vedlike 

Anonymkode: 4a993...d12

En veldig forenklet tilnærming, selv om mye er sant. Dessverre er dette å bagatellisere problemene til mange noe fryktelig, «dans, syng,» etc. joa, hvis de fleste klarer det du skriver så henvender du deg til friske eller veldig lite syke.
Forøvrig skal du vel IKKE distrahere deg, man skal stå i angsten og la den passere, men dette er ikke lett i praksis heller. 

Anonymkode: 324a5...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet

Joda, skjønner hva du mener. Men noen av oss som sliter psykisk eller har en psykisk sykdom klarer ikke dette. Det kan feks være angst og dårlig psykisk allmenntilstand som er årsaken. Man presterer etter evne, og det gjør nok du også. Hadde det eneste saliggjørende for deg (det som ville fått deg frisk) vært å bestige Mount Everest, vil jeg tippe at du ikke hadde orket. Du ser den? 

Anonymkode: ca887...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå har du allerede bestemt deg for at denne bilturen blir vanskelig før du har reist. 
Det er det som er problemet. Folk ser for seg hvor ille det skal bli, og har en forventningsangst. 
Mange blir sittende på forum å lese om andres plager. 
hodet er veldig opptatt av psykiske plager. 
sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet. 
Det er når hjernen ikke har tid til å tenke på det vonde at det slipper taket. 
så lenge man går å kjenner på det og hva en tenker om det, holder det vedlike 

Anonymkode: 4a993...d12

Tenker ikke på vonde ting heller men blir dårlig uansett, kan være positiv og jeg så blir jeg dårlig. Det kommer over meg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (14 timer siden):

Jeg tror av de mange ulike hjelpetiltakene som finnes, så har ulike tiltak ulike funksjoner og mandater. Jeg tror også ulike mennesker har ulike plager og kanskje ikke samme vei til mål når det gjelder å løse utfordringene sine.

Nei, det er ikke gitt at en psykisk lidelse blir bedre av å "snakke om det". Etter mitt syn kan det imidlertid være mange andre grunner til at mennesker trenger noen å snakke med, enn konkret behandling av en psykisk lidelse. Man kan være ensom blant annet, man kan føle seg oversett, man kan føle seg trist, slite med sorg, hva som helst. Jeg ser absolutt en verdi av et tilbud, en side som dette, hjelpetjenester, osv - hvor mennesker kan få den støtten og omsorgen de trenger for å holde ut livet. 

 

Hvor går grensen mellom dette og en psykisk lidelse?

Anonymkode: a2015...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå har du allerede bestemt deg for at denne bilturen blir vanskelig før du har reist. 
Det er det som er problemet. Folk ser for seg hvor ille det skal bli, og har en forventningsangst. 
Mange blir sittende på forum å lese om andres plager. 
hodet er veldig opptatt av psykiske plager. 
sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet. 
Det er når hjernen ikke har tid til å tenke på det vonde at det slipper taket. 
så lenge man går å kjenner på det og hva en tenker om det, holder det vedlike 

Anonymkode: 4a993...d12

Da er det jo ikke en lidelse eller et problem hvis det hadde funka 

Anonymkode: a2015...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange blir sittende på forum å lese om andres plager. 
hodet er veldig opptatt av psykiske plager. 
sett på musikk, dans, syng.. puss opp gangen, mal en vegg, gå turer med venner, lev livet. 
Det er når hjernen ikke har tid til å tenke på det vonde at det slipper taket. 
så lenge man går å kjenner på det og hva en tenker om det, holder det vedlike 

Jeg måtte bli veldig frisk før jeg kunne sette inn de mestringsstrategiene der. Nå har jeg lettere psykisk sykdom og kan bruke slike måter å avlede meg eller føle meg bedre.

Har du egentlig vært alvorlig psykisk syk og har noen somhelst forståelse for hva du snakker om?

Anonymkode: 16222...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...