Gå til innhold

Er venlafaxin den «beste» SSRI/SNRI medisinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opprinnelig generalisert angst lidelse og panikk, men senere fått PTSD og depresjon. Har tidligere prøvd Cipralex og Zoloft uten effekt. Ble anbefalt denne av legen.
Leser av erfaringer på nettet at mange som har prøvd andre medisiner nettopp får effekt av denne, særlig de som er generisk disponert for angst og psykisk sykdom, noe jeg er da nesten alle i familien har slitt med nerver av den ene eller andre sorten. Noen som har mer inngående informasjon om hvorfor denne virker bedre enn andre? Eventuelt noe som har prøvd andre medisiner, men som kun fikk effekt av denne som kan dele litt erfaring?

Anonymkode: 3174b...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk veldig god effekt av Venlafaxin, umiddelbar effekt. Er den medisinen som har gjort mest for meg med tanke på angst og depresjon.

Grunnen til at den virker bedre enn andre er fordi det er SNRI, den virker både på Serotonin og Noradrenalin, altså to reseptorer i stedet for èn som SSRI gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Husk at opp til ca 150 mg er Efexor et ssri. Først ved doser over dette begynner NA-effekten å slå inn. 

Ja dette stemmer.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har opprinnelig generalisert angst lidelse og panikk, men senere fått PTSD og depresjon. Har tidligere prøvd Cipralex og Zoloft uten effekt. Ble anbefalt denne av legen.
Leser av erfaringer på nettet at mange som har prøvd andre medisiner nettopp får effekt av denne, særlig de som er generisk disponert for angst og psykisk sykdom, noe jeg er da nesten alle i familien har slitt med nerver av den ene eller andre sorten. Noen som har mer inngående informasjon om hvorfor denne virker bedre enn andre? Eventuelt noe som har prøvd andre medisiner, men som kun fikk effekt av denne som kan dele litt erfaring?

Anonymkode: 3174b...c1b

Stått på både Venlafaxine og Cipralex. Venlafaxine fungerte bra ved første runde. Runde to satt jeg igjen med kun bivirkninger. Da ble Cipralex redningen. Denne tenker jeg å stå på så lenge jeg kan.

Rådet mitt er å finne noe som fungerer, og hold deg til den i lengre periode. Vi med kronisk GAD, depresjon og PTSD bør egentlig være forsiktige med å seponere SSRI/ SNRI. For virkning kan utebli ved senere behandling.

Er vel bare å teste Venlafaxine og se om det er noe for deg. Krysser fingrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

Ja dette stemmer.

Stått på både Venlafaxine og Cipralex. Venlafaxine fungerte bra ved første runde. Runde to satt jeg igjen med kun bivirkninger. Da ble Cipralex redningen. Denne tenker jeg å stå på så lenge jeg kan.

Rådet mitt er å finne noe som fungerer, og hold deg til den i lengre periode. Vi med kronisk GAD, depresjon og PTSD bør egentlig være forsiktige med å seponere SSRI/ SNRI. For virkning kan utebli ved senere behandling.

Er vel bare å teste Venlafaxine og se om det er noe for deg. Krysser fingrene. 

Så du sluttet med Venlafaxin mens du hadde virkning? Eller følte du deg så bra at du ville bli medisinfri?

Anonymkode: 3174b...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du sluttet med Venlafaxin mens du hadde virkning? Eller følte du deg så bra at du ville bli medisinfri?

Anonymkode: 3174b...c1b

Jeg gikk på den i ca. 3 år. Virkningen var bra. Så gikk jeg uten i flere år før det smalt igjen. Da fungerte ikke Venlafaxine lenger, og jeg måtte på flere runder med testing av SSRI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nachnoo skrev (12 timer siden):

Husk at opp til ca 150 mg er Efexor et ssri. Først ved doser over dette begynner NA-effekten å slå inn. 

Vil det si at dersom man ikke tåler ssri (sjekka med cyp), kan man heller ikke bruke venlafaxin?

Leser at remeron også påvirker både ssri og noradrenalin. Hva er forskjellen med denne og venlafaksin?

Anonymkode: f4982...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...