Gå til innhold

Personlig utvikling og bli den beste versjonen av seg selv? Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nå 30 år og jeg føler egentlig at de siste 10 årene av livet mitt bare har vært ‘bortkastet tid’ og ett sort hull i hukommelsen fordi jeg har vært så psykisk syk at tiden min bare har blitt brukt på å klare å holde hodet over vannet, brannslukking og bare holde ut til ting blir bedre. Jeg har hatt schizofreni og er bipolar nå så har slitt en del med både depresjon og psykose og har vært mye innalgt eller bare hjemme og isolert. Der jeg har brukt så og si all tid i sengen og stirret ut i ingenting eller sett på serier og filmer hvis jeg har vært bra nok til det. Har så klart ikke vært kjempedårlig hele tiden og har heldigvis hatt bedre perioder også som har gitt meg pustepauser men stort sett har jeg hatt det dårlig.

Dette har gjort at jeg har mistet kontakt med venner og føler/følte sånn ellers at livet har vært meningsløst. MEN nå siste året har mye heldigvis blitt bedre for meg og fallt mye på plass. Jeg har fått innvilget uføretrygd som har gjort at jeg har fått en mer stabil og høyere inntekt, jeg har kjøpt min første bolig og fått en fast deltidsjobb og funnet tilbake til favoritt hobbyen min og også faktisk fått litt kontakt med en bekjent som jeg tenker kan utvikle seg til ett vennskap etter hvert. Livet er endelig noe jeg gleder meg til, altså jeg gleder meg til å stå opp nesten hver dag nå og jeg har stadig ting jeg gleder meg til i uka som kommer. Jeg har mer troen på meg selv og at jeg endelig kanskje kan være frisk nok til å leve det A4-livet jeg alltid har ønsket meg med mer jobb, hobbyer, samboer, barn, hus med hage osv.

MEN en ting jeg gjerne også skulle ønske at jeg kunne endre på var å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg skulle ønske jeg var bedre på relajsoner og å snakke med andre mennesker, fikk lettere venner. Og jeg har tenkt på at jeg ønsker å gjøre ting som å bli frivillig innen noe, at jeg ønsker å lære meg mindfullness og være mer tilstede her og nå, at jeg ønsker mindre rot i hjemmet (har lånt Marie Konodos bøker), endre kles garderobe til det som kalles ‘capsule wardrobe’, at jeg kunne kanskje lære meg flere nye hobbyer, nytt språk og litt sånt. Sette pris på det jeg HAR og ikke stadig ønske å kjøpe nye ting. Også ikke minst bare bli en bedre versjon av meg selv og ta godt vare på den kroppen jeg har ved å spise sunt og trene. Se mer av Norge og andre land i verden, reise mer til utlandet og bare andre fine turer, roadtrips og fjellturer.

Men hvordan får jeg til å bli en bedre versjon av meg selv? Hvor begynner man og hvordan er prossessen? Noen som har erfaring som kan dele sin erfaring med meg?

Anonymkode: 6eb98...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker

Det er egentlig helt umulig å svare generelt på. Mer enn halve jobben er å finne ut hva som passer for en selv.

Men vil du virkelig komme langt i din personlige utvikling, lar det seg nok ikke kombinere med et A-4 liv. Da må du bo helt alene på toppen av et fjell eller i en hytte langt inne i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er egentlig helt umulig å svare generelt på. Mer enn halve jobben er å finne ut hva som passer for en selv.

Men vil du virkelig komme langt i din personlige utvikling, lar det seg nok ikke kombinere med et A-4 liv. Da må du bo helt alene på toppen av et fjell eller i en hytte langt inne i skogen.

Hvorfor det? Om man har en sunn personlig utvikling så dreier det seg om å være fleksibel - det motsatte av mental sykdom som gjør en veldig rigid.

Og når man er fleksibel så ser man verdien i å leve med ett nettverk og får ett positivt sosialt syn. Fiendtlighet og isolasjon er det motsatte av utvikling - så jeg forstår ikke hva du mener her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er egentlig helt umulig å svare generelt på. Mer enn halve jobben er å finne ut hva som passer for en selv.

Men vil du virkelig komme langt i din personlige utvikling, lar det seg nok ikke kombinere med et A-4 liv. Da må du bo helt alene på toppen av et fjell eller i en hytte langt inne i skogen.

Hvorfor mener du at man må bo helt alene på ett øde sted for å få til en personlig utvikling?

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det? Om man har en sunn personlig utvikling så dreier det seg om å være fleksibel - det motsatte av mental sykdom som gjør en veldig rigid.

Og når man er fleksibel så ser man verdien i å leve med ett nettverk og får ett positivt sosialt syn. Fiendtlighet og isolasjon er det motsatte av utvikling - så jeg forstår ikke hva du mener her?

Jeg lurer også på dette.

Anonymkode: 6eb98...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor mener du at man må bo helt alene på ett øde sted for å få til en personlig utvikling?

Hvis man skal nå helt til topps i konkurransen må man gjennomgå en del herdings- og avsosialiseringsprosesser som gjøres best ved å bosette seg langt fra folk. I slike situasjoner er man bl.a. nødt til å stole på seg selv og må ta et oppgjør med følelsen av ensomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Hvis man skal nå helt til topps i konkurransen må man gjennomgå en del herdings- og avsosialiseringsprosesser som gjøres best ved å bosette seg langt fra folk. I slike situasjoner er man bl.a. nødt til å stole på seg selv og må ta et oppgjør med følelsen av ensomhet.

Man trenger ikke isolasjon, for å mestre å være alene. Følelsen av ensomhet er ikke bra. Det er mange studier som backer dette, ensomhet kan ende i psykiske lidelser, og mange lidelser blir verre av ensomhet.

Men å kunne være alene, det er noe annet. Man bør ha roen til å tidvis stå i seg selv.

Men det er noe med det da, om man har ett valg til å kunne åpne døren og møte mennesker - til man føler seg avskåret sosialt fra samfunnet.

Forresten så tilhører de som i toppsjiktet ett nettverk. Alltid og uten unntak. Bare da vet man at man har nådd toppsjiktet. Man kan ikke stå og gaule ut i ingenting. Da får man ekko av ingenting tilbake.

Filmen In To The Wild skisserer dette nydelig ☺️

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Forresten så tilhører de som i toppsjiktet ett nettverk.

Hysj! 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Hysj! 🤐

🤣🤣🤣👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hvis man skal nå helt til topps i konkurransen må man gjennomgå en del herdings- og avsosialiseringsprosesser som gjøres best ved å bosette seg langt fra folk. I slike situasjoner er man bl.a. nødt til å stole på seg selv og må ta et oppgjør med følelsen av ensomhet.

Hva mener du med å nå helt til topps i konkurransen? Jeg driver ikke noe med noe jeg konkurrerer i og kommer ikke til å ha noe interesse for det heller? Klarer ikke helt å skjønne hva du mener dessverre, kunne du forklart det på en mer lettforståelig måte?

Anonymkode: 6eb98...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Klarer ikke helt å skjønne hva du mener dessverre, kunne du forklart det på en mer lettforståelig måte?

Som alt annet i dag er personlig utvikling blitt en konkurranse. Og dessuten holder det med å følge manus for å leve et A-4 liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

MEN en ting jeg gjerne også skulle ønske at jeg kunne endre på var å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg skulle ønske jeg var bedre på relajsoner og å snakke med andre mennesker, fikk lettere venner. Og jeg har tenkt på at jeg ønsker å gjøre ting som å bli frivillig innen noe, at jeg ønsker å lære meg mindfullness og være mer tilstede her og nå, at jeg ønsker mindre rot i hjemmet (har lånt Marie Konodos bøker), endre kles garderobe til det som kalles ‘capsule wardrobe’, at jeg kunne kanskje lære meg flere nye hobbyer, nytt språk og litt sånt. Sette pris på det jeg HAR og ikke stadig ønske å kjøpe nye ting. Også ikke minst bare bli en bedre versjon av meg selv og ta godt vare på den kroppen jeg har ved å spise sunt og trene. Se mer av Norge og andre land i verden, reise mer til utlandet og bare andre fine turer, roadtrips og fjellturer.

Dette er en veldig lang liste med ting, som sikkert alle kunne blitt bedre på, men jeg tror ikke man blir den beste utgaven av seg selv ved å strebe etter å være «insta-perfect» på alle områder.

Du har virkelig tatt sjumilssteg i prosessen for å bli en bedre utgave av deg selv det siste året og du har fått til så mye! Hvis det er ting du har lyst til å endre, prøv å tenke hva som gir DEG mest glede. Liker du orden og system? Da kanskje du skal «konmari» alle tingene dine. Hvis du hater personlig stil og synes det er lurt å bruke masse penger på 10 like hvite skjorter og 7 like par converse, for all del, hiv deg på capsule wardrobe-trenden (ja, jeg synes den er idiotisk). Har du virkelig lyst til å reise et sted så forsøk å gjøre det, men ikke fordi du har lyst til å være en sånn person som gjør sånne ting.

Jeg tror du har mer å hente på å fortsette i det gode sporet du er i, lage gode rutiner og rammer rundt deg så du kan fortsette å ha det så bra, også logge av sosiale medier, for det er tydelig at tik tok, insta, YouTube, eller hvilke SoMe du bruker bare gir deg masse ideer som kanskje egentlig blir et press mer enn inspirasjon. For INGEN får til alle de tingene der. 

psykedeliker skrev (1 time siden):

Som alt annet i dag er personlig utvikling blitt en konkurranse.

Jepp. En konkurranse med bare tapere fordi vi streber etter helt urealistiske idealer. 

psykedeliker skrev (1 time siden):

Og dessuten holder det med å følge manus for å leve et A-4 liv.

Du har sikkert rett, men fuck manus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...