Gå til innhold

Varseltegn på hypomani


Glitter

Anbefalte innlegg

Har noen symptomer på hypomani som virker til å trenge seg gjennom veggen av Leponex og Litium. Jeg tror ikke det vil bryte helt ut pga medisiner, men jeg har rundvasket huset, handlet klær for 5000-6000 kr på et par dager og det er på Temu så er sånn 30-40 plagg. Hadde 200 stk i handlekurven som kom på 8000, men klarte å ikke kjøpe alt. Har lett kribling innvendig og noe økt sexlyst. Jeg tilfredsstiller ALDRI meg selv pga dårlig forhold til sex, men har gjort det siste dagene. Fikk det også påpekt at jeg skriver mye mer enn jeg vanligvis gjør og det innså jeg kan stemme. Har dessuten fått økning av russug som jeg alltid får ved hypomani..

Men jeg snakker normalt (men med en for meg uvanlig munter tone til arbeidere på butikker), sammenhengende, holder meg til tema. Litt høyere volum kanskje. Er egentlig lavmælt. Har sovet mindre i der siste, men det trodde jeg var fordi de seponerte Truxal og Alimemazin samtidig. 

Går det virkelig an å få hypomane symptomer med 75  mg Leponex og 125 mg g to Litium? Bruker å få gjennombrudd av symptomer på hypomani på Litium, uten at det blir så sterkt at jeg kaller det hypomani. Hypo hypomani kaller jeg det. Men med beskyttelsen jeg har av medisiner må jeg gjøre noen tiltak eller? Kunne jo tatt Zyprexa i noen dager da. Jeg vil gjerne være sånn her, men pga manglende impulskontroll på pengebruk så må jeg gjøre noe.

Skal ta det opp med behandler i morgen, men lurte bare på hva som er vanlig å gjøre når man får varseltegn på hypomani til tross for god medikasjon. Som sagt hvis det ikke var for pengene så hadde jeg tenkt at det ikke var noen fare med å ha det sånn. Og når jeg har lav impulskontroll med penger så har jeg det også mtp rus. Så usikker på om jeg tar sjansen på å ta permisjon hele helga. Selv om jeg lengter etter det. 

Så om noen med bipolar eller noen med kunnskap har innspill om hva som er vanlig å gjøre med varseltegn når man alt er medisinert? 

Jeg tror dette er utløst av stresset og belastningen det er å (midlertidig) miste sine barn urettmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

 

Jeg tror dette er utløst av stresset og belastningen det er å (midlertidig) miste sine barn urettmessig. 

Det er nok sykdommen din som utløser det. Hvorfor skylde på andre ting?

Anonymkode: 651c1...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er nok sykdommen din som utløser det. Hvorfor skylde på andre ting?

Anonymkode: 651c1...41e

Ja det er sykdommen, men man kan jo bli trigget av noe ytre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Har noen symptomer på hypomani som virker til å trenge seg gjennom veggen av Leponex og Litium. Jeg tror ikke det vil bryte helt ut pga medisiner, men jeg har rundvasket huset, handlet klær for 5000-6000 kr på et par dager og det er på Temu så er sånn 30-40 plagg. Hadde 200 stk i handlekurven som kom på 8000, men klarte å ikke kjøpe alt. Har lett kribling innvendig og noe økt sexlyst. Jeg tilfredsstiller ALDRI meg selv pga dårlig forhold til sex, men har gjort det siste dagene. Fikk det også påpekt at jeg skriver mye mer enn jeg vanligvis gjør og det innså jeg kan stemme. Har dessuten fått økning av russug som jeg alltid får ved hypomani..

Men jeg snakker normalt (men med en for meg uvanlig munter tone til arbeidere på butikker), sammenhengende, holder meg til tema. Litt høyere volum kanskje. Er egentlig lavmælt. Har sovet mindre i der siste, men det trodde jeg var fordi de seponerte Truxal og Alimemazin samtidig. 

Går det virkelig an å få hypomane symptomer med 75  mg Leponex og 125 mg g to Litium? Bruker å få gjennombrudd av symptomer på hypomani på Litium, uten at det blir så sterkt at jeg kaller det hypomani. Hypo hypomani kaller jeg det. Men med beskyttelsen jeg har av medisiner må jeg gjøre noen tiltak eller? Kunne jo tatt Zyprexa i noen dager da. Jeg vil gjerne være sånn her, men pga manglende impulskontroll på pengebruk så må jeg gjøre noe.

Skal ta det opp med behandler i morgen, men lurte bare på hva som er vanlig å gjøre når man får varseltegn på hypomani til tross for god medikasjon. Som sagt hvis det ikke var for pengene så hadde jeg tenkt at det ikke var noen fare med å ha det sånn. Og når jeg har lav impulskontroll med penger så har jeg det også mtp rus. Så usikker på om jeg tar sjansen på å ta permisjon hele helga. Selv om jeg lengter etter det. 

Så om noen med bipolar eller noen med kunnskap har innspill om hva som er vanlig å gjøre med varseltegn når man alt er medisinert? 

Jeg tror dette er utløst av stresset og belastningen det er å (midlertidig) miste sine barn urettmessig. 

Har du ruset deg eller drukket i helga eller de siste dagene når du har hatt perm da? Da kan det jo være årsaken.. 

Anonymkode: 1cc69...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror kanskje det handler om permen at du har vært hjemme fra perm nå fordi når man har vært innestengt på et sykehus i x antall uker og så plutselig kommer ut og kan gjøre hva man vil så blir man gira og vil gjøre alt mulig. Det er helt naturlig tenker jeg. 

Anonymkode: 1cc69...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du ruset deg eller drukket i helga eller de siste dagene når du har hatt perm da? Da kan det jo være årsaken.. 

Anonymkode: 1cc69...906

Nei jeg har ikke det.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror kanskje det handler om permen at du har vært hjemme fra perm nå fordi når man har vært innestengt på et sykehus i x antall uker og så plutselig kommer ut og kan gjøre hva man vil så blir man gira og vil gjøre alt mulig. Det er helt naturlig tenker jeg. 

Anonymkode: 1cc69...906

Ja, det kan det jo være. Men jeg bruker ikke å få trang tii totalt unødvendig shopping og pengebruk bare for at jeg er glad. Jeg er ikke noe særlig til shoppegira person.

Men jeg tror ikke jeg blir hypoman nå, men jeg tror at jeg hadde blitt det nå hvis jeg ikke var beskyttet av medisiner.

Jeg hadde en sånn under overflaten-hypomani i desember i fjor også (og behandler påpekte at jeg hørtes hektisk ut med taletrang) . Da fikk jeg en tanke om å kjøpe hund og en time senere hadde jeg kjøpt meg valp. Selv om jeg vet jeg ikke bør ha hund slik ting er. Jeg har til vane å bestille hunder når jeg blir hypoman. Har gjort det fem ganger. Men de andre gangene har ikke valpene vært leveringsklare så jeg har rukket å komme ut av hypomanien og avbestille hunden i tide. Denne siste hunden overtok jeg, men så ble jeg gradvis mye verre igjen og måtte omplassere henne. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er som du bruker å være når du har tatt amfetamin. Lange og mer ukritiske kommentarer og innlegg. Men har du ikke tatt det, så mulig du er ute og triller litt. Eller er hypoman da... Men jeg har egentlig ikke særlig peiling på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg hadde en sånn under overflaten-hypomani i desember i fjor også

Jeg tror egentig det du karakteriserer som hypo-hypomani eller under overflaten-hypomani er det som er hypomani. Også føles det mildere for deg fordi du ellers kan bli på grensen til manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Du er som du bruker å være når du har tatt amfetamin.

Ikke så rart. Det er store likhetstrekk mellom symptomer på amfetaminrus og symptomer på mani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Kashmir skrev (1 time siden):

Du er som du bruker å være når du har tatt amfetamin. Lange og mer ukritiske kommentarer og innlegg. Men har du ikke tatt det, så mulig du er ute og triller litt. Eller er hypoman da... Men jeg har egentlig ikke særlig peiling på dette.

Jeg er på sykehus og rustestes ofte så er ikke noe sånt. Jeg blir på samme måte ved hypomanier. Hypomani er en rus det også. Det er pga min lengsel etter å være hypoman som kan få meg til å ruse meg. Første gang jeg tok amfetamin var det som å bli meg selv. 

Sokk skrev (35 minutter siden):

Jeg tror egentig det du karakteriserer som hypo-hypomani eller under overflaten-hypomani er det som er hypomani. Også føles det mildere for deg fordi du ellers kan bli på grensen til manisk.

Vet ikke, men jeg er ikke like høy som jeg er ved de mildeste hypomaniene. De på avdelingen merker ikke noe på meg. Annet enn at jeg har sagt jeg shopper mye. Men det er milevis unna når jeg grenser mot mani ja. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT1 skrev (37 minutter siden):

Ta deg en Zyprexa hvis du har det tilgjengelig.

Eneste som plager meg er at jeg er alt for løs med pengebruken. Ellers er jeg ganske normal. Overlegen sa at alle kan få sånne "anfall" og bruker masse penger, at det ikke må bety sykdom. Men for min del er det jo en endring av adferd for jeg blir vanligvis ikke besatt av shopping. Samme med alle gangene jeg har bestilt meg hund. Eller helt ut av det blå begynne å skrive til personer jeg ikke har sett på mange år. Men bortsett fra dette så er det ikke noe rart med meg. Min mor og far har reagert på at jeg sender masse meldinger og bedriver rundvask av huset etter måneder med neglisjering av bolig. Men som jeg sa til Overlegen så er jeg ikke redd for å bikke over siden jeg går på to medisiner som hindrer hypomani/mani. Men at jeg av og til opplever en periode på det nivået jeg er nå. For jeg har ikke skyhøyt energinivå med nedsatt behov for søvn, jeg er ikke noe som helst euforisk, tankene mine har normalt tempo, jeg snakker ikke fort, høyt og usammenhengende. Så det går helt greit. Det går nok over av seg selv om ikke så lenge. I mellomtiden har jeg fått gjort ganske mye jeg burde ha gjort for lenge siden. Og det er jo positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (23 timer siden):

Har noen symptomer på hypomani som virker til å trenge seg gjennom veggen av Leponex og Litium. Jeg tror ikke det vil bryte helt ut pga medisiner, men jeg har rundvasket huset, handlet klær for 5000-6000 kr på et par dager og det er på Temu så er sånn 30-40 plagg. Hadde 200 stk i handlekurven som kom på 8000, men klarte å ikke kjøpe alt. Har lett kribling innvendig og noe økt sexlyst. Jeg tilfredsstiller ALDRI meg selv pga dårlig forhold til sex, men har gjort det siste dagene. Fikk det også påpekt at jeg skriver mye mer enn jeg vanligvis gjør og det innså jeg kan stemme. Har dessuten fått økning av russug som jeg alltid får ved hypomani..

Men jeg snakker normalt (men med en for meg uvanlig munter tone til arbeidere på butikker), sammenhengende, holder meg til tema. Litt høyere volum kanskje. Er egentlig lavmælt. Har sovet mindre i der siste, men det trodde jeg var fordi de seponerte Truxal og Alimemazin samtidig. 

Går det virkelig an å få hypomane symptomer med 75  mg Leponex og 125 mg g to Litium? Bruker å få gjennombrudd av symptomer på hypomani på Litium, uten at det blir så sterkt at jeg kaller det hypomani. Hypo hypomani kaller jeg det. Men med beskyttelsen jeg har av medisiner må jeg gjøre noen tiltak eller? Kunne jo tatt Zyprexa i noen dager da. Jeg vil gjerne være sånn her, men pga manglende impulskontroll på pengebruk så må jeg gjøre noe.

Skal ta det opp med behandler i morgen, men lurte bare på hva som er vanlig å gjøre når man får varseltegn på hypomani til tross for god medikasjon. Som sagt hvis det ikke var for pengene så hadde jeg tenkt at det ikke var noen fare med å ha det sånn. Og når jeg har lav impulskontroll med penger så har jeg det også mtp rus. Så usikker på om jeg tar sjansen på å ta permisjon hele helga. Selv om jeg lengter etter det. 

Så om noen med bipolar eller noen med kunnskap har innspill om hva som er vanlig å gjøre med varseltegn når man alt er medisinert? 

Jeg tror dette er utløst av stresset og belastningen det er å (midlertidig) miste sine barn urettmessig. 

Det er fullt mulig å få "gjennomslag" selv om man er beskyttet av medisiner. Har selv fått det flere ganger. Hos meg blir det da som du er inne på litt svakere. Blir liksom ikke en "full episode", selv om det også har skjedd. Men det er fordi jeg da har rotet med medisinene. Hoppet over/glemt doser, eller trappet ned uten å ha konferert med legen. Har også en del ganger sluttet, og da er det jo ikke så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (1 minutt siden):

Det er fullt mulig å få "gjennomslag" selv om man er beskyttet av medisiner. Har selv fått det flere ganger. Hos meg blir det da som du er inne på litt svakere. Blir liksom ikke en "full episode", selv om det også har skjedd. Men det er fordi jeg da har rotet med medisinene. Hoppet over/glemt doser, eller trappet ned uten å ha konferert med legen. Har også en del ganger sluttet, og da er det jo ikke så rart. 

Ja det må være mulig at det kommer symptomer forbi medisineringen. Det skjedde to ganger i fjor og så muligens nå. 

Ja det gjør jo ikke prosjektet bedre av å surre med medisinene sine. Men av og til blir man vinglete eller kommer på ikke så lure tanker. Og når det skjer er det ikke sikkert man ville tatt til fornuft dersom legen hadde forsøkt å endre personens plan. Noen ganger må man prøve og erfare at det ble verre igjen av å slutte slik at en innser at situasjonen med sykdom og medisinering er nødvendig. Og faktisk bedre enn alternativet som er å være mye sykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja det må være mulig at det kommer symptomer forbi medisineringen. Det skjedde to ganger i fjor og så muligens nå. 

Ja det gjør jo ikke prosjektet bedre av å surre med medisinene sine. Men av og til blir man vinglete eller kommer på ikke så lure tanker. Og når det skjer er det ikke sikkert man ville tatt til fornuft dersom legen hadde forsøkt å endre personens plan. Noen ganger må man prøve og erfare at det ble verre igjen av å slutte slik at en innser at situasjonen med sykdom og medisinering er nødvendig. Og faktisk bedre enn alternativet som er å være mye sykere.

Det har du helt rett i! :) Jeg tror hver gang jeg blir syk igjen at "nå har jeg lært", men neida... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 25.6.2024 den 20.39):

Har noen symptomer på hypomani som virker til å trenge seg gjennom veggen av Leponex og Litium. Jeg tror ikke det vil bryte helt ut pga medisiner, men jeg har rundvasket huset, handlet klær for 5000-6000 kr på et par dager og det er på Temu så er sånn 30-40 plagg. Hadde 200 stk i handlekurven som kom på 8000, men klarte å ikke kjøpe alt. Har lett kribling innvendig og noe økt sexlyst. Jeg tilfredsstiller ALDRI meg selv pga dårlig forhold til sex, men har gjort det siste dagene. Fikk det også påpekt at jeg skriver mye mer enn jeg vanligvis gjør og det innså jeg kan stemme. Har dessuten fått økning av russug som jeg alltid får ved hypomani..

Men jeg snakker normalt (men med en for meg uvanlig munter tone til arbeidere på butikker), sammenhengende, holder meg til tema. Litt høyere volum kanskje. Er egentlig lavmælt. Har sovet mindre i der siste, men det trodde jeg var fordi de seponerte Truxal og Alimemazin samtidig. 

Går det virkelig an å få hypomane symptomer med 75  mg Leponex og 125 mg g to Litium? Bruker å få gjennombrudd av symptomer på hypomani på Litium, uten at det blir så sterkt at jeg kaller det hypomani. Hypo hypomani kaller jeg det. Men med beskyttelsen jeg har av medisiner må jeg gjøre noen tiltak eller? Kunne jo tatt Zyprexa i noen dager da. Jeg vil gjerne være sånn her, men pga manglende impulskontroll på pengebruk så må jeg gjøre noe.

Skal ta det opp med behandler i morgen, men lurte bare på hva som er vanlig å gjøre når man får varseltegn på hypomani til tross for god medikasjon. Som sagt hvis det ikke var for pengene så hadde jeg tenkt at det ikke var noen fare med å ha det sånn. Og når jeg har lav impulskontroll med penger så har jeg det også mtp rus. Så usikker på om jeg tar sjansen på å ta permisjon hele helga. Selv om jeg lengter etter det. 

Så om noen med bipolar eller noen med kunnskap har innspill om hva som er vanlig å gjøre med varseltegn når man alt er medisinert? 

Jeg tror dette er utløst av stresset og belastningen det er å (midlertidig) miste sine barn urettmessig. 

Har du handlet for 6 0 0 0 på TEMU? 😮 da håper jeg for din del at plaggene koster fra 100 kr og oppover for ellers kan det du får bare være vræl. Bildene fra Temu lyger på kvaliteten. Håper du er heldig med varene, så det ikke er vinning i spinning. Slik det meste er derfra 😮 

Anonymkode: 2a478...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

Det har du helt rett i! :) Jeg tror hver gang jeg blir syk igjen at "nå har jeg lært", men neida... 

Mon tro hva som kunne hjulpet deg gjennom slike perioder hvor du vil slutte på medisiner. 

Eneste jeg kan komme på er å skrive et brev til deg selv nøyaktig hva og hvordan du sliter og kanskje også bruke en (psykiatrisk type) smerteskala der 1 er ikke noe plager/smerter og 10 er helt uutholdelig og går ut over funksjonsnivået på mer eller mindre alle områder i hverdagen. Hvis du rangerer smerten mellom 1 og 10 enten hver dag eller hver fredag for eksempel (hvis kun ukentlig rangering så må du rangere et slags gjennomsnitt gjennom uka) både i perioder hvor du slutter med medisiner og i perioder med medisiner. Så neste gang du tenker du skal slutte på medisiner så tenk tilbake på siste ukers symptomtrykk også ser du tilbake på rangeringen i perioder uten medisiner. For å hjelpe deg til å huske hvor mye verre det faktisk blir når du slutter. Da er det lettere å komme på at jo, medisiner må nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du handlet for 6 0 0 0 på TEMU? 😮 da håper jeg for din del at plaggene koster fra 100 kr og oppover for ellers kan det du får bare være vræl. Bildene fra Temu lyger på kvaliteten. Håper du er heldig med varene, så det ikke er vinning i spinning. Slik det meste er derfra 😮 

Anonymkode: 2a478...17f

Det har vært varer fra 100 kr til 400 kr. 

Ja er klar over at jeg har tabbet meg ut. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Min mor og far har reagert på at jeg sender masse meldinger og bedriver rundvask av huset etter måneder med neglisjering av bolig.

Det er også påfallende hvordan du skriver nå, det minner om tidligere episoder med hypomani, hvis ikke jeg husker feil (har bare vært her 1 år). Foreldrene dine er nok gode til å legge merke til og vurdere endringer hos deg, så lytt til dem. 
 

Glitter skrev (1 time siden):

Overlegen sa at alle kan få sånne "anfall" og bruker masse penger, at det ikke må bety sykdom.

Ikke isolert sett, men her er det jo mer enn pengebruken. Det er også påfallende det store skiftet fra en god del depressive symptomer til denne store motivasjonen, energien og shoppetrangen.

Glitter skrev (1 time siden):

som jeg sa til Overlegen så er jeg ikke redd for å bikke over

Det er vel litt gradvis disse tingene her. Spørsmålet er vel om du må bære obs på dette eller om det bare ordner seg. Jeg tenker at du kanskje bør være litt mer forsiktig her, fordi hypomani innebærer svekket impulskontroll. Og man gjør kanskje andre vurderinger av hva som er viktig og lurt.

Særlig med tanke på rus er svak impulskontroll litt skummelt. Så jeg håper du kan få snakket med behandlerne om dette, så dere kan forsøke å lage noen sikkerhetsmekanismer for å hjelpe deg gjennom dette uten å få tilbakefall til rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (15 timer siden):

Det har vært varer fra 100 kr til 400 kr. 

Ja er klar over at jeg har tabbet meg ut. 😛

Du kan jo ha vært heldig med noe av plaggene, jeg håper det for deg. 6000-, er vanvittig mye penger på Temu. Jeg er ganske sjokkert. 

Anonymkode: 2a478...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...