Gå til innhold

Hvordan ordne det på enkleste måte ? Er det en advokat/ økonom her ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Saken gjelder mor og 3 søsken. Mor og 2 søsken ønsker at det tredje søskenet arver alt. Vi ønsker at søsken nr 3 overtar huset etter mor. Hun sitter i uskiftet bo.  

Jeg ønsker ikke å diskutere hvorfor 2 av oss vil gi i fra oss arven til den tredje.  Kort fortalt gjelder det sykdom hos den ene, mens vi andre ikke har behov for arv. 

Alternativ 1. Mor gir huset i gave til det ene barnet. Hun fortsetter å bo der som leietaker. 

Alternativ 2. Vi ordner alt når mor er død. 

Jeg ser for meg at alternativ 2 vil gi flere problemer. 

Hva må vi tenke på ? Skatt, dokumentavgift osv. 

Vi ønsker å ordne det på billigste og enkleste måte. Hva slags fallgruver kan vi ramle i ? 

 

 

 

 

Anonymkode: f7ac8...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gåsj! Dette høres ut som noe dere burde søke profesjonell hjelp for å få gjort det riktig. Dette er utenfor mitt kompetanseområde! 😅 

Men noen strøtanker: 

- det er nesten alltid best å ordne opp i kompliserte arvespørsmål mens arvelater er i live, om ikke annet for å sikre seg mot at noen skifter mening. 

- det at mor sitter i uskiftet bo kan komplisere, mor kan fx bare testamentere over «sin» del av uskifteboet (arveloven 22), men kan gi bort dersom arvinger samtykker (paragraf 23). Men for «gaver» som egentlig ikke har en realitet for giveren før vedkommende er død, gjelder regler som for arv/testamente

 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-4#§28

- man kan også gi avkall på arv, men hvis jeg leser dette riktig, betyr det at søsknenes barn kommer til å arve istedet, og det er vel ikke ønsket her, dersom søsknene har barn, da

 https://codex.no/familierett/arv/avkall-paa-arv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...