AnonymBruker Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Er dette noe de bare slenger ut til de pasientene de mener har en personlighetsforstyrrelse, men som de ikke gidder å utrede så da bare setter de blandet og ferdig med det og kvitt den pasienten liksom? Anonymkode: 506fa...c39 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Det er hvis man har trekk fra mange ulike PF og man derfor ikke kan slå fast på èn spesifikk PF. Det blir derfor blandet PF. Men behandlinger er medisiner, psykoterapi, støttegrupper og livsstilsendringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/#findComment-4293931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni Del Skrevet 27. juni Kvitt pasienten? Hør siste episode av peder kjøs på Podimo, som snakker om nettopp dette. Det finnes blandings personlighets forstyrrelser. Altså, for å kunne behandle og hjelpe en pasient må en kartlegge og mulig utrede om det ligger diagnoser der. Når det forekommer har de en tråd å gå etter. Diagnoser er et verktøy for behandler, ikke en gave til pasienten Anonymkode: e07de...f94 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/#findComment-4293958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni Del Skrevet 27. juni Jeg hadde de generelle symptomene på pf og i tillegg trekk fra fem forskjellige pf. Derav blandet pf. Jeg ble grundig utredet og fikk god hjelp i etterkant. Anonymkode: 34c04...e64 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/#findComment-4293980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 27. juni Del Skrevet 27. juni (endret) Ja det virker sånn for meg. Fikk selv blandet pf hos DPS og var basert på flere feil opplysninger og var lite hjelp å få på DPS etterpå. Måtte til slutt gå til privat med avtale for å få rett diagnose og hjelp. Det gikk over 20 år fra jeg søkte hjelp til jeg fikk rett hjelp. Og jeg var ikke opptatt av hvilken diagnose jeg mente å ha eller ikke, men hvilke opplysninger de la til grunn for den. Endret 27. juni av aa-k-j 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/#findComment-4293984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. juni Del Skrevet 27. juni (endret) Jeg fikk emosjonelt ustabil, unnvikende og avhengig PF, men ble ikke skrevet ut fra DPS..sluttet av egen vilje etter ett år og siden da har henvisninger fra behandlere på døgnpost blitt avvist med begrunnelsen at situasjonen fortsatt er den samme og at jeg har kommunen og akuttpsykiatrien ved behov. Poenget var jo å redusere antall innleggelser. Men dem om det. Nå venter jeg på svar på henvisning til psykoseteamet som såvidt jeg har forstått er tilknyttet DPS. De kan i hvert ikke skylde på at situasjonen er lik lenger og jeg har ikke lenger avtalen om stabiliserende innleggelser i akuttpsykiatrien. Så de må nesten finne en annen grunn til et evt avslag. Men har sett på tilgangsloggen på helsenorge at folk tilknyttet psykoseteamet har vært inne og lest hvor bakgrunn for innsyn er "ventende pasient". Så vil anta jeg får plass. Er 2-3 år siden sist jeg var i poliklinisk behandling. Men min erfaring er altså ikke at man får avslag pga diagnoser i seg selv, men hvor mye DPS tror en person vil kunne nyttegjøre seg hjelpen. Da jeg gikk til DPS for noen år siden var jeg dårlig hele tiden og behandler sa hun ikke hadde kompetanse til å hjelpe meg, og da jeg spurte om annen behandler sa hun at ingen på DPS hadde kompetanse til det. Derfor sluttet jeg. Og jeg ser nå at det handlet ikke kun om at jeg ikke klarte å nyttegjøre meg. Det handlet også om behandlers kompetanse og kjemi med henne. Det var som å snakke til et steinansikt som ikke gjorde annet enn å validere mine følelser og spørre hva jeg kan gjøre i de vanskelige situasjonene. Som å gå tur, se serie osv. Sånt som jeg var i stand til å tenke meg til selv. Validering av følelser er helt greit, men å få høre "jeg ser dette var vanskelig", "det må jo ha vært vondt" osv hjelper ikke meg. Behandler jeg hadde i 5,5 år på akutrposten kom aldri med slike innøvde fraser. Hun kunne spørre meg hva som gjorde at jeg ble lei meg nå, hvis grunnen til tårene ikke var veldig åpenbare. Men aldri sånne konstante validerene og "det er synd i deg"-fraser. Så ja. Ulik kvalitet på ulike DPS. Men erfaringen min er at kjemi med behandler og at behandler har en aktiv rolle i samtalene med psykoedukasjon, råd, negative og positive tilbakemeldinger og som ikke lar seg synlig berøre av det jeg forteller eller gråter over, og som jeg også får være meg selv med galgenhumor (er så døllt med de konstant alvorlige behandlerene som ikke smiler eller ler når jeg sier noe som faktisk er morsomt, som regel en form for galgenhumor) og alt som gjør meg til meg. Har ingenting ut av de som viser at de synes synd på meg og som ikke bidrar med særlig mer enn ja og ha. Snakket meg litt vekk, men det er i alle fall både min erfaring med å komme inn på DPS, hvor vanskelig det er å komme inn igjen eller bytte behandler fordi den du hadde var udugelig. Det er ikke rart i det hele tatt at jeg ikke fikk utbytte av tidligere behandler på DPS for det var ikke noe å få utbytte av med henne. Pluss at jeg var veldig ustabil og var nok ikke frisk nok til å motta behandling. Men igjen kan det jo hende jeg hadde klart å nyttegjøre meg med en behandler som passet bedre til meg. Hvis du ender med å gå privat hos avtalespesialist så ville jeg undersøkt hvordan de ulike behandlerene jobber, altså hvor aktiv de er i sin terapirolle. For jeg må som sagt ha en som sparrer med meg og som ikke er redd for å komme med kritiske tilbakemeldinger. Og en som ikke stakkarsliggjør meg. Jeg er ikke et skjørt aspeløv som faller sammen av tilbakemeldinger. Jeg er en løvetann på mange måter. For hvis du klager på å ikke få behandling og du heller ikke får medhold av fylkeslegen (?) så er det bare å glemme DPS og sette deg på venteliste hos en avtalespesialist som har den type framgangsmåte/terapiretning som du trenger. Det er sikkert noen som passer med behandler jeg hadde på DPS som trøstet meg og strøk meg medhårs og validerte mine følelser hele tiden, men for meg er ikke dette nyttig. Bidrar bare til at man som pasient havner i en slags offerrolle hvor en skal bli syntes synd på slik at følelsen av at ens liv er umulig å fikse for stakkars meg har det så fælt at tik og med psykologen henger seg på hvor stakkarslig en er. Så velg behandler med omhu. Kom forresten på at man ikke lenger kan velge avtalespesialist selv? At søknader til avtalespesialist nå går gjennom DPS og avtalespesialister bare blir tildelt pasienter? Hvis det er tilfellet så må du gå helprivat. Det jeg ville gjort da er å ta deg råd til 3-4 timer hvor fokus ligger på å kartlegge symptomtrykk og funksjonsnivå i hverdagen på alle områder, for så at avtalespesialisten sender ny henvisning til DPS. Det vil nok bli en mer grundig henvisning enn at fastlegen sender den. Da kan du også skrive med egne ord hva du trenger hjelp til og hvilke konkrete mål du har, som den private behandleren legger ved henvisningen. Endret 27. juni av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/483702-blandet-personlighetsforstyrrelse/#findComment-4293998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.