Gå til innhold

Naboen er på ferie og jeg mangler søppelbøtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (14 timer siden):

For et sykt stressa liv dere må leve. Kontakt den og den, og gjør ALT riktig før dere hiver søppel HVORFOR? 

Fordi det er normal folkeskikk.

Anonymkode: eb870...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (1 time siden):

Har du akkurat flyttet til ny bolig? Da burde det det selvfølgelig vært på plass en søppeldunk til ditt hus/din leilighet.

Du kan sende mail i dag eller ringe på mandag. Det er trolig stengt i dag, men det vil du finne informasjon om på nettsiden til renovasjonsselskapet.

Jeg har ikke snakket med naboene mine før, det er et eldre par som jeg tror er pensjonerte. De virker sure, fordi de smiler ikke. Jeg vil gjerne være en god nabo for dem. Når de kommer tilbake lurte jeg på om du tror de blir glade hvis jeg baker noe til dem? Jeg er god på kanelsnurrer og så har jeg lært å lage hjemmelaget sagt. Tror du de hadde blitt glad for det på døren? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjøres det forskjell på meg, svarer du andre på en annen måte enn du gjør til meg? Jeg trodde ikke dette skulle bli så så mange meninger om. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Jeg vet ikke hvem du er og har svart nøytralt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er normal folkeskikk.

Anonymkode: eb870...52c

Ja, jeg hiver liksom ikke søppel andres dunk så lenge de er hjemme, og uten å spørre. Men jeg hadde heller gjort det mens de var borte isteden for å oppbevare den inne. Mulig jeg er hysterisk for å få rotter innendørs... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg hiver liksom ikke søppel andres dunk så lenge de er hjemme, og uten å spørre. Men jeg hadde heller gjort det mens de var borte isteden for å oppbevare den inne. Mulig jeg er hysterisk for å få rotter innendørs... 

ville heller ikke gjort det når de var hjemme. Jeg har gjort mange ting opp igjennom som ville blitt månelyst her inne har jeg forstått når dette ble et stort nummer av. Uskyldige rampestreker som mange andre har gjort før. Jeg har dog ikke sett rotter før verken ute eller inne. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Betaler man for søppel? Det var nytt for meg. Trodde det var derfor det het kommunale avgifter som inngår i leie når man leier eller eier. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Vel det inngår ikke her, selv om det er en del av det som heter kommunale avgifter tror jeg(?) men det betales separat og ordnes likeså. Må ordne det ja, forskjellige regninger osv, velge strs på dunk og det blir forskjellige priser deretter. Alt var nytt for meg å den gang jeg måtte ordne meg sånt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

farløs skrev (15 minutter siden):

Vel det inngår ikke her, selv om det er en del av det som heter kommunale avgifter tror jeg(?) men det betales separat og ordnes likeså. Må ordne det ja, forskjellige regninger osv, velge strs på dunk og det blir forskjellige priser deretter. Alt var nytt for meg å den gang jeg måtte ordne meg sånt osv. 

nei så kjedelig at jeg må ordne sånt selv. Den samtalen blir det siste jeg gjør mandag, Gud så kjedelig at jeg må finne ut størrelsen på dunken selv. Hva er normal størrelse på dunk? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

nei så kjedelig at jeg må ordne sånt selv. Den samtalen blir det siste jeg gjør mandag, Gud så kjedelig at jeg må finne ut størrelsen på dunken selv. Hva er normal størrelse på dunk? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Ja, helt forferdelig. Stakkars deg.  :(

Når du ringer, bare si hvor kjedelig dette er, så ordner de det nok for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

nei så kjedelig at jeg må ordne sånt selv. Den samtalen blir det siste jeg gjør mandag, Gud så kjedelig at jeg må finne ut størrelsen på dunken selv. Hva er normal størrelse på dunk? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Det spørs jo hvor mye du vet sånn ca du bruker å ha i søppel, er du f.eks enslig så kan du starte med 80liters dunk kanskje? Og hvis du oppdager at det blir for lite så kan du jo ringe igjen(hehe) og be om å få bytte strs.

De har helt sikkert informasjon om alt sånt om strs og priser osv da på nettsider for der du bor. Du kan også spørre leietaker om du leier?

Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (4 timer siden):

Jeg ville ringt på mandag. Tviler på at det er åpent i dag.

Jeg sendte e-post til adressen jeg fant på kommunens hjemmeside. Jeg oppga navn, adresse, tlfnr og årsak til at jeg trengte en ny (hos meg: den forrige var sprukket). Fikk svar - og ny dunk ganske raskt, og ingen krav om betaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 timer siden):

Har du akkurat flyttet til ny bolig? Da burde det det selvfølgelig vært på plass en søppeldunk til ditt hus/din leilighet.

Du kan sende mail i dag eller ringe på mandag. Det er trolig stengt i dag, men det vil du finne informasjon om på nettsiden til renovasjonsselskapet.

Pst. Det er kommunen man kontakter, ikke selskapet som har anbudet (om det ikke er kommunens driftsavd som tømmer selv).  Kommunene er ansvarlig for strukturen, deriblant at alle innbyggere har tilgang til jevnlig renovasjon.

Til ts: Ettersom du leier kan du du velge om du kontakter kommunen selv eller sier fra til eier, det er strengt tatt eiers ansvar at leietaker har tilgang til søppeldunk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (34 minutter siden):

Pst. Det er kommunen man kontakter, ikke selskapet som har anbudet (om det ikke er kommunens driftsavd som tømmer selv).  Kommunene er ansvarlig for strukturen, deriblant at alle innbyggere har tilgang til jevnlig renovasjon.

Det varierer. Her jeg bor, skal en kontakte renovasjonsselskapet,  og ikke kommunen.

Det var derfor jeg skrev først at TS skulle undersøke på nettsiden til kommunen om hvem som har ansvar for renovasjonen der hun/han bor.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Ja, helt forferdelig. Stakkars deg.  :(

Når du ringer, bare si hvor kjedelig dette er, så ordner de det nok for deg. 

Hvorfor er du nedlatende? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 time siden):

Pst. Det er kommunen man kontakter, ikke selskapet som har anbudet (om det ikke er kommunens driftsavd som tømmer selv).  Kommunene er ansvarlig for strukturen, deriblant at alle innbyggere har tilgang til jevnlig renovasjon.

Til ts: Ettersom du leier kan du du velge om du kontakter kommunen selv eller sier fra til eier, det er strengt tatt eiers ansvar at leietaker har tilgang til søppeldunk. 

Ok jeg må fikse det på mandag. Men siden jeg ikke kan bruke naboen sin dunk i helgen hvor skal jeg da kaste posene? Vil det være ok å kaste dem i butikkens søppeldunk evt la dem ligge ved siden av naboens dunk? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok jeg må fikse det på mandag. Men siden jeg ikke kan bruke naboen sin dunk i helgen hvor skal jeg da kaste posene? Vil det være ok å kaste dem i butikkens søppeldunk evt la dem ligge ved siden av naboens dunk? 

Anonymkode: 4952e...e1f

Har du noe plastdunk med lokk du kan ligge de i utenfor døra f.eks, eller garasje/kjeller eller bod de kan ligge i til du får søppeldunken? Bare passe på at ikke fuglene o.l får tilgang.

Ellers kan du jo spørre på en butikk og forklare situasjonen du er i? 

Har du ingen du kan kontakte der som kan hjelpe deg? Jeg mener f.eks familie, venner, bekjente eller noen fra kommunen generelt? Evnt andre naboer som ikke virker sure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farløs skrev (2 minutter siden):

Har du noe plastdunk med lokk du kan ligge de i utenfor døra f.eks, eller garasje/kjeller eller bod de kan ligge i til du får søppeldunken? Bare passe på at ikke fuglene o.l får tilgang.

Ellers kan du jo spørre på en butikk og forklare situasjonen du er i? 

Har du ingen du kan kontakte der som kan hjelpe deg? Jeg mener f.eks familie, venner, bekjente eller noen fra kommunen generelt? Evnt andre naboer som ikke virker sure?

Jo, jeg har en bøtte som jeg bruker inne. Men jeg har en ekstra jeg synes bare at det ser uryddig ut. Synes også at dette er ganske pinlig, ganske flaut å skrive her også om det. Jeg har ikke snakket med naboene før de andre heller da det er mest eldre enn meg som bor her. Alle andre er på ferie og så var ikke dette så gjennomtenkt. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg har en bøtte som jeg bruker inne. Men jeg har en ekstra jeg synes bare at det ser uryddig ut. Synes også at dette er ganske pinlig, ganske flaut å skrive her også om det. Jeg har ikke snakket med naboene før de andre heller da det er mest eldre enn meg som bor her. Alle andre er på ferie og så var ikke dette så gjennomtenkt. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Åh men det er jo bare til du får dunken da. Bare du kan oppbevare søppelet i noe "tett/i ly" til dunken kommer. Dunken kom samme dag den gang jeg ringte tror jeg.. raske var de i hvertfall.

Synes du det ja, vel men det kan skje med alle, eller det skjer jo med alle som ikke vet om sånt fra før av, og da spør man til noen svarer og hjelper. De fleste eldre har nok ikke noe mot at du spør da, de er mer vant til å spørre og bli spurt tror jeg da? Men skjønner om du ikke tør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farløs skrev (4 timer siden):

Åh men det er jo bare til du får dunken da. Bare du kan oppbevare søppelet i noe "tett/i ly" til dunken kommer. Dunken kom samme dag den gang jeg ringte tror jeg.. raske var de i hvertfall.

Synes du det ja, vel men det kan skje med alle, eller det skjer jo med alle som ikke vet om sånt fra før av, og da spør man til noen svarer og hjelper. De fleste eldre har nok ikke noe mot at du spør da, de er mer vant til å spørre og bli spurt tror jeg da? Men skjønner om du ikke tør..

Takk for hjelpen. Fikk løst det .. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for hjelpen. Fikk løst det .. 

Anonymkode: 4952e...e1f

Det var fint å høre at du fikk ordnet det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...