Gå til innhold

Sykdom tok uvanlig mange unge menneskeliv i fjor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For første gang på flere år er det registrert høyere dødelighet blant unge i alderen 1–39 år. Totalt døde 958 nordmenn i denne aldersgruppen i fjor, det høyeste tallet på mange år. Flere enn ventet døde i ulykker, av overdose, eller i selvmord.

Forskere frykter at senfølger av covid-19 er årsaken. Fagdirektør Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet mener dog det er lite som tyder på at senfølger av covid-19 fører til økt dødelighet.

Ingen mistenker senbivirkninger av vaksinen? FHI kan koble sammen dataene fra SYSVAK og dødsårsakregisteret, men av en eller annen grunn vil de ikke gjøre det. Dette ville enkelt fastslått om det er en årsakssammenheng mellom vaksinen og dødsfall blant unge. Det at FHI, som kontrollerer begge disse databasene, velger å IKKE gjøre dette, sier vel sitt.  

https://www.nrk.no/buskerud/flere-unge-dode-av-sykdom_-forskere-slar-alarm-1.16926584

Anonymkode: 9f4c1...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det at FHI, som kontrollerer begge disse databasene, velger å IKKE gjøre dette, sier vel sitt.

For den som ser konspirasjoner overalt uansett gjør det nok det, ja. Vi andre vet at korrelasjon og kausalitet ikke nødvendigvis henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

For den som ser konspirasjoner overalt uansett gjør det nok det, ja. Vi andre vet at korrelasjon og kausalitet ikke nødvendigvis henger sammen.

Er det bare jeg som husker FHI gi ut offisiell anbefaling for unge om å IKKE ta boosters pga økt myokarditt risiko?

Anonymkode: 9f4c1...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen mistenker senbivirkninger av vaksinen? FHI kan koble sammen dataene fra SYSVAK og dødsårsakregisteret, men av en eller annen grunn vil de ikke gjøre det. Dette ville enkelt fastslått om det er en årsakssammenheng mellom vaksinen og dødsfall blant unge. Det at FHI, som kontrollerer begge disse databasene, velger å IKKE gjøre dette, sier vel sitt.  

Nesten hele befolkningen tok jo vaksinen. Så selv om nesten alle de som døde, var vaksinert (trolig både mot covid og en hel del andre sykdommer), sier det svært lite om "årsakssammenhengen" mellom vaksinen og dødsfallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (5 minutter siden):

Nesten hele befolkningen tok jo vaksinen. Så selv om nesten alle de som døde, var vaksinert (trolig både mot covid og en hel del andre sykdommer),

Nå snakker vi kun om covid-vaksinen.

laban skrev (5 minutter siden):

sier det svært lite om "årsakssammenhengen" mellom vaksinen og dødsfallene. 

Det kan være interessant om det er noen overrepresentasjon av vaksinerte, og også om antall doser har noe å si.

Anonymkode: 9f4c1...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan være interessant om det er noen overrepresentasjon av vaksinerte, og også om antall doser har noe å si.

Jeg er ikke uenig i at det kan være interessant, jeg reagerte bare på at å sjekke vaksinestatus hos de døde enkelt ville fastslå om det er en årsakssammenheng eller ikke.

"Overdødelighet" høres jo veldig dramatisk ut, men hvis man ser på tallene, betyr det jo "bare" at den kontinuerlige nedgangen i dødsfall har snudd og gått litt oppover igjen. Her er noen grafer: https://www.nrk.no/buskerud/reagerer-pa-hoye-dodstall-blant-unge-1.16766111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det bare jeg som husker FHI gi ut offisiell anbefaling for unge om å IKKE ta boosters pga økt myokarditt risiko?

Anonymkode: 9f4c1...c8c

Det er en risiko ved å ta vaksine. Kroppen reagerer som om den er infisert og det er en liten påkjenning.

Helsemyndighetene sier at det er større risiko å ikke ta vaksinene, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. 

Det var noen seriøse stemmer spurte om fordelene oppveier ulempene for ungdom, og det ble tatt til følge, som du sier. Covid har aldri vært veldig farlig for unge og friske. Det mener jeg har kommet frem i mediene også.

For å ta en brannfakkel så er jeg skeptisk til long-covid også. Jeg mistenker at når myndighetene forteller befolkningen at de risikerer å få en diffus lidelse så vil noen få det. Totalt forskjellige ting som nakkesleng, el-overfølsomhet og long-covid rammer stort sett kvinner. Hvorfor? Jeg tviler ikke på at de er syke, men tipper det ligger en annen felles årsak bak. Tiden og moten avgjør om man skylder på covid, 5g eller at man datt på rumpa på en skitur og fikk nakkesleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 18.04):

Flere enn ventet døde i ulykker, av overdose, eller i selvmord.

Forskere frykter at senfølger av covid-19 er årsaken. Fagdirektør Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet mener dog det er lite som tyder på at senfølger av covid-19 fører til økt dødelighet.

Ingen mistenker senbivirkninger av vaksinen?

Det er ikke umulig at covid eller vaksiner kan føre til ulykker, overdose eller selvmord, men ut fra det vi vet er det mindre sannsynlig, så disse årsakene bør vel utelukkes fra resten av resonnementet? 

Preben Aavitsland er udugelig. Han har konsekvent sagt tull siden covid begynte og ble på et tidspunkt en utmerket inversindikator for hvordan pandemien ville utvikle seg.

Det er godt med forskning som kobler covid til overdødelighet og senskader. Jeg er enig i at man også burde koblet statistikk til vaksinering, men jeg anser det som langt mer sannsynlig at årsaken er covid og at vaksinering faktisk senker dødeligheten. Her er det bare å lese seg opp på forskningen.

Alt som kan undersøkes bør undersøkes. Dessverre viser FHI i Norge svært liten interesse for å forsøke eller følge opp covid. Andre land bedriver imidlertid god forskning og oppfølging, så det fins mye internasjonal kunnskap man kan sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Grendel skrev (13 timer siden):

For å ta en brannfakkel så er jeg skeptisk til long-covid også.

Det er flere studier som har funnet organiske endringer ved long-covid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...