Gå til innhold

Homofil går ut mot "tvangspriding" - transbevegelsens kveling av debatt og ubehaget med Pride-tog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/JbEg8P/et-digert-og-fargerikt-ubehag

Pride ble folkefest. Samtidig ble bevegelsen bak radikalisert. Hva skal egentlig feires i Oslo nå?

Den klassiske homokampen om frihet til å være hvem man vil, med hvem man vil, har lite til felles med dagens (venstre)radikaliserte kjønns- og transkamp.

Det har vært et ulykkelig ekteskap mellom oss i mange år, og det er vel på høye tid med en ordentlig skilsmisse, siden store deler av befolkningen ikke forstår forskjellen på klassisk homokamp (like rettigheter, unngå å bli forfulgt grunnet sin seksualitet) og den nyere, radikale trans/queer-ideologi, som mere er et forsøk på å omdefinere hele forståelsen av kjønn, og i høy grad båret frem av klassisk tankegods fra venstresiden av det politiske spektrum.

Anonymkode: f07a2...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at mange homofile mener det samme. I alle fall mannlige homser som Danby og Svenneby.

Jeg hørte en podkast med Svenneby nylig. Han var inne på noe jeg også tok opp i forrige Pride tråd: Homobevegelsen bestemte seg helt i starten for å ikke satse på krenk. De vedtok i et møte at de skulle kalle seg det samme som de ble kalt: Homse, lesbe, bøg etc.

Jeg tror mange menn ikke vil bli assosiert med å være skjør og sårbar for feil tiltaleform etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen som er i miljøet kan ha så lite kunnskap om hvordan pride oppstå. Hadde det ikke vært for trans og lærmiljøet ville det jo ikke vært noen protest som startet pride. 

Anonymkode: 87ab2...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan noen som er i miljøet kan ha så lite kunnskap om hvordan pride oppstå. Hadde det ikke vært for trans og lærmiljøet ville det jo ikke vært noen protest som startet pride. 

Anonymkode: 87ab2...84f

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvordan noen som er i miljøet kan ha så lite kunnskap om hvordan pride oppstå. Hadde det ikke vært for trans og lærmiljøet ville det jo ikke vært noen protest som startet pride. 

Anonymkode: 87ab2...84f

Har du glemt å ta pilla di i dag? 

Anonymkode: a21ab...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan noen som er i miljøet kan ha så lite kunnskap om hvordan pride oppstå.

Det er fordi de rekrutteres av profesjonelle aktivister, som ikke er interessert i verken kunnskap eller kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du glemt å ta pilla di i dag? 

Anonymkode: a21ab...fbf

Vet folk seriøst ikke hvorfor og hvordan pride oppsto?

Pride oppsto etter Stonewall opprøret. Hovedsakelig frontet av transpersoner, drag queens og folk fra lærmiljøet. Om de ønsker pride uten lær og trans, så burde de ta seg en runde til og se hvorfor pride oppsto. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Stonewall_riots

 

Om det ikke var for pride og opprøret det førte med seg i årene etter protesten ville nok ikke de homofile hatt de rettighetene de har i dag. Så hadde det ikke vært for netopp lærmiljøet og transpersoner så ville de hatt en mye mer innskreket hverdag og man skal ikke se bort ifra at loven fortsatt ville forbydd homofili. 

Anonymkode: 87ab2...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 30.6.2024 den 9.45):

Jeg har inntrykk av at mange homofile mener det samme. I alle fall mannlige homser som Danby og Svenneby.

Jeg hørte en podkast med Svenneby nylig. Han var inne på noe jeg også tok opp i forrige Pride tråd: Homobevegelsen bestemte seg helt i starten for å ikke satse på krenk. De vedtok i et møte at de skulle kalle seg det samme som de ble kalt: Homse, lesbe, bøg etc.

Jeg tror mange menn ikke vil bli assosiert med å være skjør og sårbar for feil tiltaleform etc.

 

Danby feirer og går i toget, selv om han er kritisk til noe av det som forbindes med Pride nå. Men det er helt vanlig at hvis man er 100 personer som kjemper for samme sak, så går det oftest bra. Blir de flere, jo mer uenighet og konflikter oppstår gjerne etterhvert. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet folk seriøst ikke hvorfor og hvordan pride oppsto?

Folk vet veldig godt hvorfor og hvordan Pride oppsto. Det har en historisk kontekst som handler om mye mer enn Stonewall-opprøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...