Gå til innhold

Psykologen avsluttet telefontimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat skrev (35 minutter siden):
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, et helsetilbud som ts fortsatt har. Jeg synes du overdriver veldig i tråden. Timen ble forkortet med 15 min. Det kommer ts til å overleve helt fint. 

Anonymkode: d2308...f6a

Enkelte svar i denne tråden tyder på at en del anser det som ok at en helsepersonell opptrer mindre profesjonelt så lenge de er betalt av fellesskapet. Den holdningen syns jeg er rar.

Det er kommentaren din om at ts er utakknemlig, og helsetilbudet hun får er(nesten) gratis, det reageres på.

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts er absolutt ikke utakknemlig i denne situasjonen.
Vil også minne om at vi er alle med å bidrar til helsetilbud gjennom skatten

Anonymkode: 8c09f...fb7

Hvis dere ikke er navere o uføre så

Anonymkode: 92052...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er kommentaren din om at ts er utakknemlig, og helsetilbudet hun får er(nesten) gratis, det reageres på.

Anonymkode: 8c09f...fb7

Det står jeg for. Jeg mener at alle som trenger helsehjelp burde få det så lenge de har utbytte av det, men slik er det ikke i virkeligheten dessverre. Kapasiteten er sprengt mange steder og mange blir avvist. Da synes jeg man bør gjøre det man kan for å få best utbytte av terapien så lenge man har tilbudet.

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det står jeg for. Jeg mener at alle som trenger helsehjelp burde få det så lenge de har utbytte av det, men slik er det ikke i virkeligheten dessverre. Kapasiteten er sprengt mange steder og mange blir avvist. Da synes jeg man bør gjøre det man kan for å få best utbytte av terapien så lenge man har tilbudet.

Anonymkode: d2308...f6a

Ts stiller seg undrende over en reaksjon fra psykologen, vedkommende er ikke utakknemlig

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jobber innen helse ser på jobben deres bare som en jobb altså? Dere lever ikke for å hjelpe andre mennesker? Dere gir blanke faen om pasientene deres dør bare dere får lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det står jeg for. Jeg mener at alle som trenger helsehjelp burde få det så lenge de har utbytte av det, men slik er det ikke i virkeligheten dessverre. Kapasiteten er sprengt mange steder og mange blir avvist. Da synes jeg man bør gjøre det man kan for å få best utbytte av terapien så lenge man har tilbudet.

Anonymkode: d2308...f6a

Er man på jobb og har pasienter så skal man gjøre jobben sin. 
For 15 år siden gikk jeg til en psykolog. Hun fikk opp til 2-3 tlf hver time jeg hadde med henne. Hun måtte svare. Det var jobb relaterte tlf. Ikke fra pasienter. 
Jeg kunne da miste tråden i det vi snakket om. 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (Akkurat nå):

Dere som jobber innen helse ser på jobben deres bare som en jobb altså? Dere lever ikke for å hjelpe andre mennesker? Dere gir blanke faen om pasientene deres dør bare dere får lønn?

Lever ikke for å hjelpe andre? Man gjør jobben man er satt til. 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis dere ikke er navere o uføre så

Anonymkode: 92052...95a

Alle betaler skatt enten man har aap, uføretrygd eller pensjon.

Anonymkode: 104b7...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lever ikke for å hjelpe andre? Man gjør jobben man er satt til. 

Anonymkode: 83502...480

Åja. Jeg trodde helsepersonell likte å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle betaler skatt enten man har aap, uføretrygd eller pensjon.

Anonymkode: 104b7...283

Det er ikke staten som betaler lønn til psykologen. De er ikke statlig ansatt, men ansatt i helseforetaket. 
enkelte jobber er det særlige krav på å være profesjonell. Spesielt i slike jobber. 
Om man er uprofesjonell i kassa på butikken så tar ikke kunden skade av dette. Men når en jobber med psykisk syke så kan små glipp gjøre stor skade. 
ikke uten grunn at de har opp til 8 år utdannelse med spesialisering 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 minutter siden):

Åja. Jeg trodde helsepersonell likte å hjelpe andre.

Klart de gjør det. Men det er fremdeles en jobb der de gjør samme hver dag. De blir lei de også, og har sine egne problemer. Men det skal aldri skinne gjennom i en behandling. 
da må man heller sykmelde seg eller t en pause 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Everybody said:

Dere som jobber innen helse ser på jobben deres bare som en jobb altså? Dere lever ikke for å hjelpe andre mennesker? Dere gir blanke faen om pasientene deres dør bare dere får lønn?

Her setter du ting ekstremt på spissen. Finnes en mellomting mellom å leve for å hjelpe andre og å gi blanke faen i om de dør. 

Jeg som helsepersonell liker å hjelpe andre ja, syns det er en meningsfull jobb og hvordan pasientene har det påvirker meg på godt og vondt. Men jeg lever ikke for det, i den forstand at det er det viktigste i livet mitt. Har dårlige dager jeg også, som alle andre og hvor jeg har lyst til å drite i alt, men lar det aldri skinne gjennom. Har hobbyer, familie og venner som tar mye plass i livet det også, og sånn skal det være. Man er nødt til å ha andre ting i livet og kunne ha avstand til jobb når man ikke er på jobb, ellers vil det smelle før eller siden. 

Har man en forventing om at alle helsepersonell lever for å hjelpe andre, er man ikke helt i kontakt med virkeligheten desverre.

Anonymkode: 3f159...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her setter du ting ekstremt på spissen. Finnes en mellomting mellom å leve for å hjelpe andre og å gi blanke faen i om de dør. 

Jeg som helsepersonell liker å hjelpe andre ja, syns det er en meningsfull jobb og hvordan pasientene har det påvirker meg på godt og vondt. Men jeg lever ikke for det, i den forstand at det er det viktigste i livet mitt. Har dårlige dager jeg også, som alle andre og hvor jeg har lyst til å drite i alt, men lar det aldri skinne gjennom. Har hobbyer, familie og venner som tar mye plass i livet det også, og sånn skal det være. Man er nødt til å ha andre ting i livet og kunne ha avstand til jobb når man ikke er på jobb, ellers vil det smelle før eller siden. 

Har man en forventing om at alle helsepersonell lever for å hjelpe andre, er man ikke helt i kontakt med virkeligheten desverre.

Anonymkode: 3f159...25b

Så noen helsepersonell ser på det bare som en jobb og bryr seg egentlig ikke om pasientene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Everybody said:

Så noen helsepersonell ser på det bare som en jobb og bryr seg egentlig ikke om pasientene?

Jeg kjenner ingen slike og har aldri vært borti noen som ikke bryr seg. Med det sagt betyr det ikke at de ikke finnes, men i såfall er de et ekstremt mindretall. Virker på meg fullstendig meningsløst å ta en årelang utdannelse og ta jobb i helseyrker med relativt lav lønn og høyt stressnivå hvis du ikke bryr deg om det du holder på med. Finnes langt enklere ting å drive med hvis målet bare er å få lønn. 

Anonymkode: 3f159...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Klart de gjør det. Men det er fremdeles en jobb der de gjør samme hver dag. De blir lei de også, og har sine egne problemer. Men det skal aldri skinne gjennom i en behandling. 
da må man heller sykmelde seg eller t en pause 

Anonymkode: 83502...480

Nå kan det jo tenkes at det var akkurat det psykologen gjorde i ts sitt tilfelle. Tok seg en pause. Det var selvfølgelig et veldig uheldig tidspunkt og han kunne formulert seg annerledes. Men i og med at han ble fjern midt underveis i timen så er det nærliggende å tro at noe veldig viktig og alvorlig skjedde siden han plutselig måtte avbryte. 

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke staten som betaler lønn til psykologen. De er ikke statlig ansatt, men ansatt i helseforetaket. 
enkelte jobber er det særlige krav på å være profesjonell. Spesielt i slike jobber. 
Om man er uprofesjonell i kassa på butikken så tar ikke kunden skade av dette. Men når en jobber med psykisk syke så kan små glipp gjøre stor skade. 
ikke uten grunn at de har opp til 8 år utdannelse med spesialisering 

Anonymkode: 83502...480

Ja, riktig. Det er derfor det er viktig å skåne pasienten mest mulig hvis man skulle oppleve en krise f.eks brå dødsfall i nær omgangskrets, barnet utsatt for ulykke, osv. Da er det riktig å avbryte hvis han fikk en en slik beskjed midt underveis i timen. Det er umenneskelig å forvente at en psykolog skal klare å være 100 % profesjonell i alle situasjoner. 

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 19.20):

og har ikke lyst til å gå på neste time.

På trass da eller? Er ikke det en umoden reaksjon fra din side?

Anonymkode: 5ebe8...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 19.20):

for jeg fikk en annen telefon (må jo da ha vært på mobilen, for han snakket jo med meg i jobbtelefonen, så det var jo sannsynligvis noe privat) og så har jeg så mye å gjøre i dag.

Den alternative forklaringen kan være at noen på jobben hans ikke fikk tak i han på jobbtelefonen fordi han var opptatt med deg og derfor prøvde  å nå han på den private telefonen. Noe som hastet så veldig at han ble fjern og lurte på om dere kunne avslutte tidligere. Det kan ha vært en episode med en annen pasient eller dårlige nyheter hjemmefra. Du svarte ja, og så han kan ha forstått deg slik  at du synes det var greit og så ikke tenkt noe mer på det siden. 

Jeg forstår godt at du ble  lei deg. Det er jo ikke rart. Men det er viktig å komme ut av boblen og se at verden er langt større enn deg selv. Dette har ingenting med at han ønsket å nedprioritere deg. Du kan ta det opp med han neste time.  Psykologer er ikke tankelesere. De er avhengig av at du er ærlig om relevante ting i behandlingen. For å hjelpe deg videre kan det være nyttig for han å vite hvordan du opplevde dette. 

Håper du føler deg bedre i dag :) 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange tilbakemeldinger. Det er ikke det at jeg tenker at verden kretser rundt meg, men at jeg er veldig redusert og er i vurderingen for en alvorlig diagnose. Det har vært andre ting i timene med denne psykologen som også har vært rare for meg, de siste tre gangene har han klaget over sykdom, men ment at han nok skal klare å gjennomføre timen. En gang jeg kom sa han at han hadde vurdert å dra hjem like før jeg kom, og han vet at jeg har 1,5 times reisevei. Det er altså flere utsagn og vurderinger som gjør at jeg føler meg utrygg i relasjonen og dette gjør meg dårligere. Jeg vurderer derfor om dette er riktig behandler for meg. Jeg er takknemlig for hjelpen, men den må gjøre meg bedre, ikke dårligere.

Anonymkode: c5ea8...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...