Gå til innhold

Denne dagen er kjedelig. Noen forslag til hva jeg gjøre på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Osten skrev (17 timer siden):

Du trenger ikke form for å bake brød. Lag deigen litt fast, så holder det formen selv. Eller du kan bake ut rundstykker. 

Ok. Det er jo en fin hytte aktivitet. Baker du mye brød? 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja? 

Anonymkode: 52f29...828

"Gjøre på" er dialekt og ikke korrekt bokmål. 🙂 Det heter bare "gjøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på noe nytt. F.eks krigshistorie i området du bor i. Kanskje finnes det grotter, bunkere eller minnesmerker en kan lære nye historier fra.

Anonymkode: 76d67...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

"Gjøre på" er dialekt og ikke korrekt bokmål. 🙂 Det heter bare "gjøre".

Ok. Var ikke klar over det. Jeg snakker bokmål da? 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Var ikke klar over det. Jeg snakker bokmål da? 

Anonymkode: 52f29...828

Ingen snakker bokmål, alke snakker en dialekt. Når man skriver derimot... Noen skriver på dialekt, det er ofte komplett uforståelig og en uting. Akkurat "å gjøre på" skjønner man jo godt da, men grammatikalsk riktig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Ingen snakker bokmål, alke snakker en dialekt. Når man skriver derimot... Noen skriver på dialekt, det er ofte komplett uforståelig og en uting. Akkurat "å gjøre på" skjønner man jo godt da, men grammatikalsk riktig er det ikke.

Åj ok. Så interessant å lære, dette var jeg ikke klar over. Jeg snakker østlandsk dialekt. Hva snskker du? 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Ingen snakker bokmål, alke snakker en dialekt. Når man skriver derimot... Noen skriver på dialekt, det er ofte komplett uforståelig og en uting. Akkurat "å gjøre på" skjønner man jo godt da, men grammatikalsk riktig er det ikke.

Virkelig? Selv om man ikke hører? Jeg har alltid trodd at jeg snakker rett frem bokmål fordi jeg sier ordene slik jeg leser det. Får jo ikke språket gjennom hørsel som  andre.

edit: Jeg har tegnspråk som førstespråk da. Der har vi forskjellige dialekter så når jeg tenker meg om så snakker jeg dialekt likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Noen skriver på dialekt, det er ofte komplett uforståelig og en uting.

Øy, ska du ned på bennaren? Tar du med en baggis te meg så eg kan gæfle? Du får geltungar seinare!

(Men nå er det faktisk lov å skrive dialekt ifølge Språkrådet. Man må bare gjøre det konsekvent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (33 minutter siden):

Øy, ska du ned på bennaren? Tar du med en baggis te meg så eg kan gæfle? Du får geltungar seinare!

(Men nå er det faktisk lov å skrive dialekt ifølge Språkrådet. Man må bare gjøre det konsekvent.)

Nå oversetter jeg. Oi, skal du ned på baren? Tar du med en baguette så jeg kan spise? Du får penger senere? Var det riktig? 😛

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine skrev (40 minutter siden):

Virkelig? Selv om man ikke hører? Jeg har alltid trodd at jeg snakker rett frem bokmål fordi jeg sier ordene slik jeg leser det. Får jo ikke språket gjennom hørsel som  andre.

edit: Jeg har tegnspråk som førstespråk da. Der har vi forskjellige dialekter så når jeg tenker meg om så snakker jeg dialekt likevel :) 

Det er svært fasinerende språk. Kan du si alt du vil på tegnspråk? 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er svært fasinerende språk. Kan du si alt du vil på tegnspråk? 

Anonymkode: 52f29...828

Stort sett det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det riktig? 😛

Bennaren = bensinstasjonen.

Martine skrev (43 minutter siden):

Jeg har tegnspråk som førstespråk da. Der har vi forskjellige dialekter så når jeg tenker meg om så snakker jeg dialekt likevel :)

Finnes det en egen tegnspråksdialekt i Loddefjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martine skrev (Akkurat nå):

Stort sett det ja. 

Men blir du ikke sliten i hendene? Sorry dumt spørsmål men jeg har alltid tenkt på det. 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sorry dumt spørsmål men jeg har alltid tenkt på det.

Det har jeg aldri tenkt på før, men jeg kommer til å tenke mye på det fremover! 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri tenkt på før, men jeg kommer til å tenke mye på det fremover! 🤪

Takk 😛

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Bennaren = bensinstasjonen.

Finnes det en egen tegnspråksdialekt i Loddefjord?

haha, man kan nesten si det.. Det finnes bare 3 dialekter fordi det var 3 døveskoler før. Døve samles seg helst rundt døveskolene og dermed ble det lokale variasjoner. En av dem var i Bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men blir du ikke sliten i hendene? Sorry dumt spørsmål men jeg har alltid tenkt på det. 

Anonymkode: 52f29...828

Så gøy spørsmål. Jeg har faktisk aldri blitt spurt om det og heller ikke tenkt tanken. Nei, det blir jeg ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åj ok. Så interessant å lære, dette var jeg ikke klar over. Jeg snakker østlandsk dialekt. Hva snskker du? 

Anonymkode: 52f29...828

Jeg er trønder. 🙂

Martine skrev (1 time siden):

Virkelig? Selv om man ikke hører? Jeg har alltid trodd at jeg snakker rett frem bokmål fordi jeg sier ordene slik jeg leser det. Får jo ikke språket gjennom hørsel som  andre.

edit: Jeg har tegnspråk som førstespråk da. Der har vi forskjellige dialekter så når jeg tenker meg om så snakker jeg dialekt likevel :) 

Når det gjelder tegnspråk så aner jeg ikke.

psykedeliker skrev (1 time siden):

Øy, ska du ned på bennaren? Tar du med en baggis te meg så eg kan gæfle? Du får geltungar seinare!

(Men nå er det faktisk lov å skrive dialekt ifølge Språkrådet. Man må bare gjøre det konsekvent.)

Som jeg sa - skrevet dialekt er ofte komplett uforståelig. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine skrev (44 minutter siden):

Så gøy spørsmål. Jeg har faktisk aldri blitt spurt om det og heller ikke tenkt tanken. Nei, det blir jeg ikke :) 

Kan du lese på leppene når folk snakker og forstå hva dem som snakker? Og er det vanskelig å lære seg tegnspråk? Jeg har sett på norske talenter hun som vant med den tegnspråk sangen, jeg tror hun het Vilde. Verdig vinner. Det er så kult med tegnspråk. 

Anonymkode: 52f29...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...