Gå til innhold

Kvinners bortsortering av lavstatus-menn har ført til at vi ikke føder mer enn 1,4 barn, sier forsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På et tidspunkt i fremtiden vil få en situasjon hvor en for liten andel av befolkningen er skattebetalere til at velferdsstaten kan opprettholdes.

Det er derfor roboter skal betale skatt.

Grendel skrev (1 time siden):

Det vil kreves 2 - 3 ganger flere ansatte i helse og omsorg i følge ssb.

Kutter vi ut byråkratiet og alt av bullshitjobber har vi mer enn nok folk til å fylle de stillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/o36p0a/velger-heller-selvutslettelse-enn-aa-begrense-kvinners-datingmakt
 

Med 1,4 barnefødsler styrer Norge mot selvutslettelse, mener forsker Mads Larsen. Han skylder på kvinners manglende evne til å velge partnere.

Tror han kan være inne på noe her.

Kjør debatt!

Anonymkode: 92de3...755

Hvem har råd til å få barn i disse tider? Og hvem har tid til å få barn når man må fordele seg over flere vikariatstillinger for å få økonomien til å henge sammen?

Anonymkode: 87208...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (13 timer siden):

Den metoden hadde nok nazistene brukt hvis de fikk muligheten, så her er du ute på nokså brunt vann.

Spar deg den brunfargen vær så snill. Trenger heller ikke blande nazister oppi dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (6 minutter siden):

Spar deg den brunfargen vær så snill.

Så fortell meg hvor mange prosent europeisk DNA du mener man må ha for å regnes som ekte norsk. Og hvilken ideologi som ligger bak den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (5 timer siden):

Vel, det er jo litt underlig at forskeren ikke kommer med noen tips som kunne øke guttas "partnerverdi", som han kaller det? 

Jeg tviler på at kvinners manglende kunnskap og forståelse av "markedet" har avgjørende betydning for antall barn som blir født.

Her er tre punkter jeg tror kunne senke nedgangen i fødselstall:

Til jentene: Slutt å tro at tilværelsen som mor er slik sosiale medier og internett gir inntrykk av. Du trenger ikke mate dem med egendyrket tang og hvetegress, overvåke/stimulere barnet 24 timer i døgnet fra det er nyfødt, kle det i farger som matcher pynteputene i sofaen og skru av ditt eget liv fullstendig i 20 år. Unger lever helt greit på vanlig mat, gode barnehager er fine oppholdssteder for dem, og de er utstyrt med kommunikasjonsevner, slik at du vil oppdage det hvis de ikke har det bra. De blir ikke traumatisert eller skadet av at du iblant må ta noen snarveier, din egen mor gjorde også helt sikkert det innimellom. 

Til gutta: Hvis du vil være en verdig kandidat på "langtidsmarkedet", er det dumt å gi inntrykk av at du ikke er klar for verken ansvar, forpliktelser eller kjedelige hamsterhjul-oppgaver før du nærmer deg 40 år. "Langtidskjæreste" og barn er ikke bare en fasade, det er en krevende jobb der begge foreldrene må delta. En samboer er ikke en ny mamma eller hushjelp. 

Til samfunnet: Det tas ca 12 000 aborter her i landet hvert år. I stedet for å gnåle ustoppelig om de 500 som tas etter uke 12 (og som ofte er ønskede svangerskap som dessverre har resultert i et foster det er noe alvorlig galt med), kanskje man skulle gi de 11 500 andre litt oppmerksomhet? Ikke for å bebreide de gravide, men forsøke å finne ut om det er noen felles årsaker (økonomi? tilrettelegging som kunne gjort det mindre "upassende" å bli foreldre/alenemor?) som kunne redusert dette triste tallet.

Apropos kommunikasjonsevner, så tror jeg at du glemte to vesentlige ting her, og det ene er frykten mange har for å få barn med diagnoser. Det er utallige spørsmål om det ene og det andre er "normalt", og det gjelder ikke kun foreldre, men også at ethvert lite avvik blir møtt med alarmberedskap fra både helsestasjonen, barnehager og skoler. Det er (uhyggelig) mange foreldre som stiller spørsmålstegn ved den minste ting og som lurer på om barnet må på utredning. Det er snakk om diagnoser og bekymringer rundt det over alt, og nei, det er IKKE kun på some og internett forøvrig. Så jeg tror foreldre ( helst mødre ) er mer bekymret for psykisk helse enn om klærne matcher møblene. 

En annen ting er at nei, barn forteller gjerne ikke at de ikke har det bra! Det er akkurat det de ikke gjør, så å tro at barn kommuniserer sånt er feil. Er det EN ting foreldre og andre rundt barn ikke skal slutte med, så er det å være observante. Og ja, det er et ansvar 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Så fortell meg hvor mange prosent europeisk DNA du mener man må ha for å regnes som ekte norsk. Og hvilken ideologi som ligger bak den tankegangen.

Det er ikke meg du skal spørre om det. Det er ingenting eller ingen (etter min mening) som kan kalles  «ekte norsk».  
Men spar deg å kalle folk brune i tankegangen og nazisme hører ikke hjemme i denne tråden 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (28 minutter siden):

En må vel ikke være lavstatusmann for å lage barn. 

Hva er en lavstatusmann?

Anonymkode: ef077...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det er den mannen kvinner velger bort i følge forfatteren. 

Kanskje kvinner har for høye krav siden de dater oppover (går etter menn med høyere utdanning, bedre stilling og høyere lønn enn dem selv). Da blir det mange "lavstatus"menn som står igjen alene.

Anonymkode: ef077...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det er (uhyggelig) mange foreldre som stiller spørsmålstegn ved den minste ting og som lurer på om barnet må på utredning.

Og så er det noen få foreldre fra slekter som har har samlet opp nok kunnskap over flere generasjoner til å forstå at det ikke kommer noe godt ut av å sykeliggjøre naturlige livsprosesser. Det kunne vært interessant å se nærmere på om det er de samme slektene som akkumulerer andre ressurser gjennom at det fødes færre barn i slekten enn antallet gamle som faller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (8 minutter siden):

Men spar deg å kalle folk brune i tankegangen og nazisme hører ikke hjemme i denne tråden

Folk kaller jo meg de rareste ting, så hvorfor skal jeg la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Folk kaller jo meg de rareste ting, så hvorfor skal jeg la være?

Nei, si det. Du får bare fortsette med greia di da. 
Og såvidt jeg kan se, var det du som brukte uttrykket «ekte» nordmann eller «ekte» norsk først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osten skrev (6 minutter siden):

Og såvidt jeg kan se, var det du som brukte uttrykket «ekte» nordmann eller «ekte» norsk først.

Det stemmer, jeg stilte et spørsmål og fikk svar på det. Brukeren som svarte kunne ordlagt seg annerledes, eller latt være å respondere på spørsmålet i det hele tatt. Da hadde ikke jeg fått muligheten til å trekke inn nazireferansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Apropos kommunikasjonsevner, så tror jeg at du glemte to vesentlige ting her, og det ene er frykten mange har for å få barn med diagnoser. Det er utallige spørsmål om det ene og det andre er "normalt", og det gjelder ikke kun foreldre, men også at ethvert lite avvik blir møtt med alarmberedskap fra både helsestasjonen, barnehager og skoler. Det er (uhyggelig) mange foreldre som stiller spørsmålstegn ved den minste ting og som lurer på om barnet må på utredning. Det er snakk om diagnoser og bekymringer rundt det over alt, og nei, det er IKKE kun på some og internett forøvrig. Så jeg tror foreldre ( helst mødre ) er mer bekymret for psykisk helse enn om klærne matcher møblene. 

En annen ting er at nei, barn forteller gjerne ikke at de ikke har det bra! Det er akkurat det de ikke gjør, så å tro at barn kommuniserer sånt er feil. Er det EN ting foreldre og andre rundt barn ikke skal slutte med, så er det å være observante. Og ja, det er et ansvar 24/7.

I det svaret trakk jeg fram ett råd til kvinnene, ett til mennene og ett til "samfunnet"/politikere. Det var ikke meningen å komme med en fullstendig analyse av foreldreskap generelt. Du forsto antakelig at det der med å matche barneklær til pynteputer var litt sånn anti-instagram og ikke så veldig alvorlig. Men det jeg mener og står for, er at den generasjonen mine egne barn tilhører, stresser noe voldsomt med alt fra ernæring til antall timer mor (eller "primæromsorgspersonen" som hun angivelig heter nå) kan være borte fra barnet før katastrofen og traumene inntreffer. Barn er faktisk veldig robuste og tilpasningsdyktige, så lenge de er i trygge omgivelser med kjente voksne rundt seg som "ser" og forstår dem og dekker deres grunnleggende behov. Selvsagt er barn et ansvar 24/7, men en balansedyktig mor kan likevel ha et liv. 

Det der med at barn kan kommunisere, skrev jeg med tanke på at de fleste normalt oppegående mødre som har satt seg blittelitt inn i hva det vil si å ha en baby, ikke trenger spørre Kvinneguiden eller tilsvarende om fasiten på den perfekte mamma hele tiden. Det går seg til for de fleste når de har blitt kjent med det nye familiemedlemmet, og det . Selvsagt skal foreldre være observante, men de småbarna jeg kjenner best, har klart å kommunisere at de var misfornøyde. Jeg tenkte absolutt ikke på "dype" problemer, bare hverdagsgreier - og jeg tror faktisk hverdagslivet med barn og de kravene dette stiller til foreldrene, er viktigere i vurderingen rundt familieforøkelse enn risikoen for at man skal få et barn med diagnoser. Men hvis jeg tar feil her, er det på en måte verre enn jeg antok - det er jo ikke sånn at en høy andel barn har så krevende diagnoser at hele familien blir preget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (14 timer siden):

Fordi alle som bor i Norge blir nordmenn til slutt. Hvordan vil du forresten avgjøre hvem som er "ekte" nordmenn eller ikke?

La oss si vi flyttet 5 millioner kinesere til Norge, i år, også flyttet vi 5 millioner nordmenn ut, la oss sende nordmenne til Sverige.

Hva tror DU ville skjedd med Norge med 5 millioner kinesere som overveldende majoritet i NOrge ? 

Tror du det er magisk jord, og disse folkene ville oppført seg som "nordmenn" ??? Eller ville Norge blitt Kina nr 2, med Kinesisk kultur, kinesisk politikk, muslimer i konsentrasjonsleire, etc etc som i Kina ? Ville vi blitt beriket av Kinesisk kultur, om nesten bare kinesere bodde her, eller ville vi vedvart "Norge" ? 

Du leker med ord, ved at nordmenn er definert som folk som bor i Norge, slik at det alltid vil være nordmenn som bor her, her med mindre russerne kommer og overtar. Se på intensjonen bak ordene istedenfor....

psykedeliker skrev (14 timer siden):

Den metoden hadde nok n****e brukt hvis de fikk muligheten, så her er du ute på nokså brunt vann.

Tipper tyskerne ville jublet over Norges VENSTRESIDES gladhet i å abortere uønskede mennesker, tror det er rett ut av læreboken til tyskerne det. Tror venstresiden i Norge er på ganske brunt vann. Definer en gruppe mennesker som mindreverdige "untermensch" og plutselig er alt greit. Utrolig praktisk for venstresiden. Kan lure på hvorfor tyskerne brukte sosialist i navnet, hvor fikk de inspirasjonen fra mon tro...

Hva med å begynne å forholde seg til noen prinsipper, ellers går en fort i tysker fella (som ALLE kommunistiske land har gjort forøvrig). Ta deg en studietur til Venezuela eller Cuba, det er tyskland minus ekspansjonsgreiene, selv om venezuela har litt lyst nå siden de er "tom" for olje (med verdens størte oljelagre de ikke får brukt, pga kommunisme, som er så bra), men det er en annen sak)

Anonymkode: 87683...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror DU ville skjedd med Norge med 5 millioner kinesere som overveldende majoritet i NOrge ?

Jeg skjønner hvor du vil med dette lurespørsmålet, og den muligheten har jeg ikke tenkt å gi deg. 😝

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan lure på hvorfor tyskerne brukte sosialist i navnet, hvor fikk de inspirasjonen fra mon tro...

Adolf Hitler uttalte på et tidspunkt at han angret på at han i utgangspunktet hadde brukt det ordet.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper tyskerne ville jublet over Norges VENSTRESIDES gladhet i å abortere uønskede mennesker, tror det er rett ut av læreboken til tyskerne det.

Tyskerne brukte både amerikanske og engelske lærebøker, bl.a. Edward Bernays' "Propaganda".

Har du flere lurespørsmål? 🤨

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (23 minutter siden):

I det svaret trakk jeg fram ett råd til kvinnene, ett til mennene og ett til "samfunnet"/politikere. Det var ikke meningen å komme med en fullstendig analyse av foreldreskap generelt. Du forsto antakelig at det der med å matche barneklær til pynteputer var litt sånn anti-instagram og ikke så veldig alvorlig. Men det jeg mener og står for, er at den generasjonen mine egne barn tilhører, stresser noe voldsomt med alt fra ernæring til antall timer mor (eller "primæromsorgspersonen" som hun angivelig heter nå) kan være borte fra barnet før katastrofen og traumene inntreffer. Barn er faktisk veldig robuste og tilpasningsdyktige, så lenge de er i trygge omgivelser med kjente voksne rundt seg som "ser" og forstår dem og dekker deres grunnleggende behov. Selvsagt er barn et ansvar 24/7, men en balansedyktig mor kan likevel ha et liv. 

Det der med at barn kan kommunisere, skrev jeg med tanke på at de fleste normalt oppegående mødre som har satt seg blittelitt inn i hva det vil si å ha en baby, ikke trenger spørre Kvinneguiden eller tilsvarende om fasiten på den perfekte mamma hele tiden. Det går seg til for de fleste når de har blitt kjent med det nye familiemedlemmet, og det . Selvsagt skal foreldre være observante, men de småbarna jeg kjenner best, har klart å kommunisere at de var misfornøyde. Jeg tenkte absolutt ikke på "dype" problemer, bare hverdagsgreier - og jeg tror faktisk hverdagslivet med barn og de kravene dette stiller til foreldrene, er viktigere i vurderingen rundt familieforøkelse enn risikoen for at man skal få et barn med diagnoser. Men hvis jeg tar feil her, er det på en måte verre enn jeg antok - det er jo ikke sånn at en høy andel barn har så krevende diagnoser at hele familien blir preget av det. 

Ok, men nå har jo dette gjentatt seg fra generasjon til generasjon. Jeg syns det da blir litt rart å legge skylden på internett, for hva tenkte du om din barneoppdragelse kontra dine foreldre sin?  Det er liksom sånn at når folk bikker 50 og 60 ( pluss- minus ) så ser man ting annerledes enn når en var yngre mor til små barn. Og så idealiserer man egen oppdragelse, og ting blir farget veldig rosa når det gjelder egne foreldre også plutselig. Fortiden blir brått så mye bedre, men om det virkelig er sånn fordi man blir eldre og klokere, eller, om det er sånn fordi man mister litt evnen til å se nytt på egne gamle holdninger- det kan kanskje diskuteres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det er liksom sånn at når folk bikker 50 og 60 ( pluss- minus ) så ser man ting annerledes enn når en var yngre mor til små barn. Og så idealiserer man egen oppdragelse, og ting blir farget veldig rosa når det gjelder egne foreldre også plutselig.

Det gjelder ikke alle, spesielt ikke de som har lært i tidlig alder at virkeligheten eksisterer uavhengig av vår opplevelse av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det gjelder ikke alle, spesielt ikke de som har lært i tidlig alder at virkeligheten eksisterer uavhengig av vår opplevelse av den.

Nei, det gjelder ikke alle. Det er bare ganske typisk som jeg hører og leser. Fortiden blir veldig pastellfarget.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...