Gå til innhold

Kvinners bortsortering av lavstatus-menn har ført til at vi ikke føder mer enn 1,4 barn, sier forsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ok, men nå har jo dette gjentatt seg fra generasjon til generasjon. Jeg syns det da blir litt rart å legge skylden på internett, for hva tenkte du om din barneoppdragelse kontra dine foreldre sin?  Det er liksom sånn at når folk bikker 50 og 60 ( pluss- minus ) så ser man ting annerledes enn når en var yngre mor til små barn. Og så idealiserer man egen oppdragelse, og ting blir farget veldig rosa når det gjelder egne foreldre også plutselig. Fortiden blir brått så mye bedre, men om det virkelig er sånn fordi man blir eldre og klokere, eller, om det er sånn fordi man mister litt evnen til å se nytt på egne gamle holdninger- det kan kanskje diskuteres. 

Jeg tror det er en betydelig forskjell - og ikke bare når det gjelder barn - på å diskutere hverdagslivets utfordringer med familie og venninner kontra å få alle andres rosafargede liv i fleisen nesten uansett hvilken nettside man åpner. 

Jeg idealiserer ikke noe som helst angående min eller mine foreldres oppdragelse, men barn tåler og lærer av å se at voksne ikke er ufeilbarlige. Nå tenker jeg på hverdagslivets uhell, feil og misforståelser, ikke på omsorgssvikt og mishandling. 

Jeg tror de fleste har perioder i oppveksten som er vanskelige nok uten å få andres vellykkethet konstant servert på skjermen de aldri slipper av syne. Jeg er også helt sikker på at jeg hadde utviklet meg annerledes hvis jeg hadde vokst opp med at alle rundt meg hadde kamera i hånden hele tiden.

Selvfølgelig forandrer livet og samfunnet seg på andre måter også, og internett har gjort livet uendelig mye enklere på mange vis. Men jeg tror den måten vi liksom har "valgt" å bruke sosiale medier på, preger mange barn og unge. De færreste vokser opp uten å gjøre noe dumt eller tankeløst. I min og mine barns tid gikk verden under et par dager når Kaja og Maja eller Per og Pål var sure fordi jeg/vi hadde gjort noe dumt. Men stort sett gikk det over, fordi alle ble opptatt av noe annet. I dag kan samme type sak - gjerne litt forvrengt slik at den virker verre - spres på hatefullt vis til hele klassetrinnet eller halve skolen, og det forsvinner aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det er en betydelig forskjell - og ikke bare når det gjelder barn - på å diskutere hverdagslivets utfordringer med familie og venninner kontra å få alle andres rosafargede liv i fleisen nesten uansett hvilken nettside man åpner. 

Jeg idealiserer ikke noe som helst angående min eller mine foreldres oppdragelse, men barn tåler og lærer av å se at voksne ikke er ufeilbarlige. Nå tenker jeg på hverdagslivets uhell, feil og misforståelser, ikke på omsorgssvikt og mishandling. 

Jeg tror de fleste har perioder i oppveksten som er vanskelige nok uten å få andres vellykkethet konstant servert på skjermen de aldri slipper av syne. Jeg er også helt sikker på at jeg hadde utviklet meg annerledes hvis jeg hadde vokst opp med at alle rundt meg hadde kamera i hånden hele tiden.

Selvfølgelig forandrer livet og samfunnet seg på andre måter også, og internett har gjort livet uendelig mye enklere på mange vis. Men jeg tror den måten vi liksom har "valgt" å bruke sosiale medier på, preger mange barn og unge. De færreste vokser opp uten å gjøre noe dumt eller tankeløst. I min og mine barns tid gikk verden under et par dager når Kaja og Maja eller Per og Pål var sure fordi jeg/vi hadde gjort noe dumt. Men stort sett gikk det over, fordi alle ble opptatt av noe annet. I dag kan samme type sak - gjerne litt forvrengt slik at den virker verre - spres på hatefullt vis til hele klassetrinnet eller halve skolen, og det forsvinner aldri. 

Det er fordi mange i din aldersgruppen har glemt hvordan det var. Det var så perfekt når dere var yngre. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er en betydelig forskjell - og ikke bare når det gjelder barn - på å diskutere hverdagslivets utfordringer med familie og venninner kontra å få alle andres rosafargede liv i fleisen nesten uansett hvilken nettside man åpner. 

Jeg idealiserer ikke noe som helst angående min eller mine foreldres oppdragelse, men barn tåler og lærer av å se at voksne ikke er ufeilbarlige. Nå tenker jeg på hverdagslivets uhell, feil og misforståelser, ikke på omsorgssvikt og mishandling. 

Jeg tror de fleste har perioder i oppveksten som er vanskelige nok uten å få andres vellykkethet konstant servert på skjermen de aldri slipper av syne. Jeg er også helt sikker på at jeg hadde utviklet meg annerledes hvis jeg hadde vokst opp med at alle rundt meg hadde kamera i hånden hele tiden.

Selvfølgelig forandrer livet og samfunnet seg på andre måter også, og internett har gjort livet uendelig mye enklere på mange vis. Men jeg tror den måten vi liksom har "valgt" å bruke sosiale medier på, preger mange barn og unge. De færreste vokser opp uten å gjøre noe dumt eller tankeløst. I min og mine barns tid gikk verden under et par dager når Kaja og Maja eller Per og Pål var sure fordi jeg/vi hadde gjort noe dumt. Men stort sett gikk det over, fordi alle ble opptatt av noe annet. I dag kan samme type sak - gjerne litt forvrengt slik at den virker verre - spres på hatefullt vis til hele klassetrinnet eller halve skolen, og det forsvinner aldri. 

Ja, barn lever et annet liv enn de som vokste opp uten internett, og mobbing osv er selvfølgelig tragisk når en tenker på hva som blir skrevet og spredt. Det er ingen uenige i antar jeg ( noe annet ville vært rart )

Men så tenker jeg at når en vokser opp med internett, så blir mye vanlig og dagligdags. Vi som voksne reagerer mer på ting enn det barn og ungdom gjør, og også unge voksne. Vi ser det fra vårt perspektiv, og som du sier så ville du nok utviklet deg annerledes du også. Og da tenker du automatisk til det verre? Eller misforstår jeg? 

Jeg tror foreldre fremdeles gjør feil, men så kan en tenke videre på hvor mange timer foreldre er med barna sine. De er på jobb og unger har minst to aktiviteter, og det blir faktisk ikke mange timer de er sammen pr dag. Da tror jeg at man vil ha mer harmoni, og at det muligens ikke blir så mye rom for å "gjøre feil" ?  Dessuten er det ikke sånn at privatliv er så privat lenger heller, og foreldre tar mange ganger avgjørelser i samråd med andre foreldre og lærere i barnehager og skoler. Du kan jo sende med ungen din ei skive med sjokopålegg og du får halve foreldrestaben PLUSS lærerne på nakken. Alt har blitt mindre privat, men for de som vokser opp med det, så blir det sånn det er og skal være. Det blir derfor litt rart at eldre skal kritisere og mene så mye fordi deres oppvekst var annerledes. Det er det jeg mener.. 

Og jeg er jo for at foreldre er mer påpasselige. Det gjør ingenting om de gjør sitt beste liksom, men jeg er enig i at de ikke bør bli påvirket av influensere som ikke viser realiteten på noen måte ( hvis det er dem du sikter til ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fordi mange i din aldersgruppen har glemt hvordan det var. Det var så perfekt når dere var yngre. 

Anonymkode: 61235...44a

Det var det absolutt ikke, og det husker jeg massevis av eksempler på. Men vi slapp å få mislykketheten vår gnidd inn kontinuerlig fra skjermer vi aldri slapp taket i, vi måtte oppsøke den slags mer aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 minutter siden):

Men vi slapp å få mislykketheten vår gnidd inn kontinuerlig fra skjermer vi aldri slapp taket i, vi måtte oppsøke den slags mer aktivt. 

Det er fortsatt et aktivt valg å se på skjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (21 minutter siden):

Det er fortsatt et aktivt valg å se på skjermene.

Selvfølgelig. Men svært mange barn og unge ønsker intenst å være/gjøre som de andre. Og for all del - det er mye nyttig og interessant man kan se på. Men det ligger også ting der som bare mater misfornøydheten og selvforakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

– En atomkrig hadde vært verre, med et fødselstall på 1,4 burde alarmen gå på det høyeste nivået.

Fra artikkelen. Vanskelig å ta Larsen seriøst etter en så hysterisk overdrivelse. For få mennesker på kloden er veldig langt unna å være et problem.

Og som (ofte) singel mann kjenner jeg meg ikke igjen virkelighetsbeskrivelsen han kommer med. For meg er det et fantastisk privilegium å ikke ha barn. Når det gjelder sjekkeapper forstår jeg litt av det som sies. Jeg tilhører neppe 5% av toppmennene der, og selv om jeg får matcher og dater er det sjelden kvinner jeg er spesielt interessert i, så lite kommer ut av det.

Det som derimot virker er å lære seg å gå bort til kvinner i den virkelige verden, snakke til dem og ikke være redd for å signalisere interesse eller til og med begjær. Samt lære å forholde seg til kvinner man er interessert som om de er mennesker og ikke fremmede vesener som må behandles på en spesiell måte. Da kan du få napp hos kvinner som er mye mer attraktive enn de du matcher med på en app. Hvis det er noe som kan hjelpe seksuelt frustrerte menn, som kanskje til og med ønsker seg barn, er det å lære seg dette.

Jeg tror dessuten ikke kjernefamilien og/eller barn ikke er en livsform som passer for alle, ikke minst kvinner. For den enkelts lykkes skyld tror jeg det er viktig å være åpen for ulike samværs- og intimitetsformer, ikke kjempe for at alle skal leve konformt slik man stort sett har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Jeg tror foreldre fremdeles gjør feil, men så kan en tenke videre på hvor mange timer foreldre er med barna sine. De er på jobb og unger har minst to aktiviteter, og det blir faktisk ikke mange timer de er sammen pr dag. Da tror jeg at man vil ha mer harmoni, og at det muligens ikke blir så mye rom for å "gjøre feil" ? 

Jeg vokste også opp med begge foreldre i full jobb og jeg gikk på massevis av fritidsaktiviteter. Det tok ingen av partene skade av. Men jeg var en unge med "stor kapasitet" til lekser og (musikk)øving, og de fleste aktivitetene var i gangavstand.

Kashmir skrev (35 minutter siden):

Dessuten er det ikke sånn at privatliv er så privat lenger heller, og foreldre tar mange ganger avgjørelser i samråd med andre foreldre og lærere i barnehager og skoler. Du kan jo sende med ungen din ei skive med sjokopålegg og du får halve foreldrestaben PLUSS lærerne på nakken. Alt har blitt mindre privat, men for de som vokser opp med det, så blir det sånn det er og skal være.

Det var akkurat det jeg prøvde å si - ta det med ro, det er lurt å unngå sjokopålegg til hverdags, men det er lov å gjøre en feil og ungen dør ikke av det. 

Kashmir skrev (37 minutter siden):

Det blir derfor litt rart at eldre skal kritisere og mene så mye fordi deres oppvekst var annerledes. Det er det jeg mener.. 

Artikkelen handler om en forandring som har skjedd med fødselstallene i nyere tid. Jeg prøvde bare å trekke fram noe jeg tror kunne hjelpe mot nedgangen, like gjerne som den teorien til forskeren om at det er kvinnene som ikke forstår hvordan man bør velge partner. I akkurat en slik problemstilling må det være lov å mene noe om forskjeller mellom nå og før. 

Men jeg skjønner at du oppfattet mitt svar som typen "alt var mye bedre under krigen", og det var absolutt ikke meningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

Det som derimot virker er å lære seg å gå bort til kvinner i den virkelige verden, snakke til dem og ikke være redd for å signalisere interesse eller til og med begjær.

Godt poeng, men det løser ikke problemet med den sure venninna eller den psykisk ustabile orbiteren som også fanger opp signalene og handler deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne så mener jeg at det å ikke ønske seg barn ofte skyldes kostnader og at man enkelt forklart ikke ønsker å sette ett barn til verden slik ting har vært siste 10 årene.

Om kvinner ønsker å få barn, kan de fint gjøre det kun ved status-sjekk av donasjonsspermen. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

 

Om kvinner ønsker å få barn, kan de fint gjøre det kun ved status-sjekk av donasjonsspermen. 

Stakkars barn som ikke får en far. Det er kvinnelig egoisme.

Anonymkode: 92de3...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/rPlrb3/tinder-et-helt-gratis-minikurs

Evolusjon handler jo om survival of the fittest – de mest tilpasningsdyktige. De som evner å tilpasse seg de til enhver tid rådende omgivelser og grunnlag for overlevelse. Skal du få avkom, må du først flakse tilstrekkelig med fjærpryden til at vi orker å swipe til høyre. 

De mindre pene og kjekke er altså sjangseløse på dagens marked.

Anonymkode: ef077...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/rPlrb3/tinder-et-helt-gratis-minikurs

Evolusjon handler jo om survival of the fittest – de mest tilpasningsdyktige. De som evner å tilpasse seg de til enhver tid rådende omgivelser og grunnlag for overlevelse. Skal du få avkom, må du først flakse tilstrekkelig med fjærpryden til at vi orker å swipe til høyre. 

De mindre pene og kjekke er altså sjangseløse på dagens marked.

Anonymkode: ef077...f2e

Deprimerende.

Har aldri fått et eneste høyresveip på Tinder.

Håpløst det hele. Tenker på å finne frem repet.

Anonymkode: 92de3...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Deprimerende.

Har aldri fått et eneste høyresveip på Tinder.

Håpløst det hele. Tenker på å finne frem repet.

Anonymkode: 92de3...755

Legg vekk kjøttmarkedet Tinder. Det er ikke der du finner deg en dame. 

Anonymkode: 9b4a4...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (På 1.7.2024 den 17.46):

Jeg vokste også opp med begge foreldre i full jobb og jeg gikk på massevis av fritidsaktiviteter. Det tok ingen av partene skade av. Men jeg var en unge med "stor kapasitet" til lekser og (musikk)øving, og de fleste aktivitetene var i gangavstand.

Det var akkurat det jeg prøvde å si - ta det med ro, det er lurt å unngå sjokopålegg til hverdags, men det er lov å gjøre en feil og ungen dør ikke av det. 

Artikkelen handler om en forandring som har skjedd med fødselstallene i nyere tid. Jeg prøvde bare å trekke fram noe jeg tror kunne hjelpe mot nedgangen, like gjerne som den teorien til forskeren om at det er kvinnene som ikke forstår hvordan man bør velge partner. I akkurat en slik problemstilling må det være lov å mene noe om forskjeller mellom nå og før. 

Men jeg skjønner at du oppfattet mitt svar som typen "alt var mye bedre under krigen", og det var absolutt ikke meningen. 

Nugatti er det beste som finnes. Det går fint å spise nugatti til pålegg dersom det gjøre som en normal ting i hverdagen. Ved å unngå sukker og bare ha det som ferie ting man blir man gal å få det og ender opp med fedme. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (18 timer siden):

Som kvinne så mener jeg at det å ikke ønske seg barn ofte skyldes kostnader og at man enkelt forklart ikke ønsker å sette ett barn til verden slik ting har vært siste 10 årene.

Om kvinner ønsker å få barn, kan de fint gjøre det kun ved status-sjekk av donasjonsspermen. 

Stakkars avkom, alle fortjener en far. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nugatti er det beste som finnes. Det går fint å spise nugatti til pålegg dersom det gjøre som en normal ting i hverdagen. Ved å unngå sukker og bare ha det som ferie ting man blir man gal å få det og ender opp med fedme. 

Jeg er uenig i alt, men det er helt i orden - poenget mitt er at det uansett ikke er verdens undergang eller barnets vei til skråplan og elendighet selv om mor ikke klarer å gjøre alle forståsegpåerne til lags hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig i alt, men det er helt i orden - poenget mitt er at det uansett ikke er verdens undergang eller barnets vei til skråplan og elendighet selv om mor ikke klarer å gjøre alle forståsegpåerne til lags hele tiden. 

Hva betyr forståsegpåerne? 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...