Gå til innhold

Kvinners bortsortering av lavstatus-menn har ført til at vi ikke føder mer enn 1,4 barn, sier forsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr forståsegpåerne? 

Anonymkode: 61235...44a

Bedrevitere - alle typer selvoppnevnt "politi" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (3 minutter siden):

Jeg er uenig i alt, men det er helt i orden - poenget mitt er at det uansett ikke er verdens undergang eller barnets vei til skråplan og elendighet selv om mor ikke klarer å gjøre alle forståsegpåerne til lags hele tiden. 

En mor har som i hovedoppgave å gjøre husholdningen til den beste versjonen av seg selv ved å blant annet kjøpe spiselige påleggs varianter, det er det minste en bør gjøre! Ferdig med den saken. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En mor har som i hovedoppgave å gjøre husholdningen til den beste versjonen av seg selv ved å blant annet kjøpe spiselige påleggs varianter, det er det minste en bør gjøre!

Det finnes svært mange spiselige påleggstyper. Men man må prøve å finne noe som både barnet liker og som har akseptabelt næringsinnhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Det finnes svært mange spiselige påleggstyper. Men man må prøve å finne noe som både barnet liker og som har akseptabelt næringsinnhold. 

Hva med syltetøy da; er du uenig i det også?? 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med syltetøy da; er du uenig i det også?? 

Anonymkode: 61235...44a

Nå er vel ikke dette en tråd om kosthold først og fremst. Jeg tror det er lurt å la være å introdusere små barn for søtt pålegg for tidlig, det kan fort føre til at de ikke vil spise noe annet enn det som smaker søtt. Syltetøy er dessuten vanskelig i matpakker. Men det finnes syltetøy med mye bær og mindre sukker, så jeg er ikke generell motstander av syltetøy så lenge ungen spiser annet pålegg også. 

I tiden rundt barnehagestart hadde mine brød med magerprim i matpakka. Det var også smørbart, slik at det holdt seg på skivene - og ikke så søtt at smaken av brød ble overdøvet av "godterismak". De skal jo venne seg til annet pålegg etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (12 minutter siden):

Nå er vel ikke dette en tråd om kosthold først og fremst. Jeg tror det er lurt å la være å introdusere små barn for søtt pålegg for tidlig, det kan fort føre til at de ikke vil spise noe annet enn det som smaker søtt. Syltetøy er dessuten vanskelig i matpakker. Men det finnes syltetøy med mye bær og mindre sukker, så jeg er ikke generell motstander av syltetøy så lenge ungen spiser annet pålegg også. 

I tiden rundt barnehagestart hadde mine brød med magerprim i matpakka. Det var også smørbart, slik at det holdt seg på skivene - og ikke så søtt at smaken av brød ble overdøvet av "godterismak". De skal jo venne seg til annet pålegg etter hvert. 

Jeg tro det er usunt med et fokus på hva som er Sundt og ikke fra veldig tidlig alder. Dersom dette ikke kompenseres med andre ting kan avkommet få problemer med kroppen sin. (Jeg har ikke lest hele tråden) 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tro det er usunt med et fokus på hva som er Sundt og ikke fra veldig tidlig alder. Dersom dette ikke kompenseres med andre ting kan avkommet få problemer med kroppen sin.

Her handlet det om perioden da barna er så små at det uansett er foreldrene som bestemmer. Da synes jeg det er helt i orden å utsette introduksjon av pålegg som smaker veldig søtt, de savner ikke noe de aldri har smakt. 

Jeg har ingenting imot at man "kompenserer med andre ting" hvis du tenker på at barn også må få spise noe som er usunt. Men maten (i dette tilfellet pålegget) trenger ikke smake godteri. Det er forskjell på middag og isen man får som kos noen timer senere, og det er mer stas med boller eller vafler til formiddagsmat hvis det er forbeholdt lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med syltetøy da; er du uenig i det også?? 

Anonymkode: 61235...44a

Makrell i tomat, hvitost, svolværpostei, leverpostei og pultost er sunnere og bedre pålegg.

Anonymkode: 92de3...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Nå er vel ikke dette en tråd om kosthold først og fremst. Jeg tror det er lurt å la være å introdusere små barn for søtt pålegg for tidlig, det kan fort føre til at de ikke vil spise noe annet enn det som smaker søtt. Syltetøy er dessuten vanskelig i matpakker. Men det finnes syltetøy med mye bær og mindre sukker, så jeg er ikke generell motstander av syltetøy så lenge ungen spiser annet pålegg også. 

I tiden rundt barnehagestart hadde mine brød med magerprim i matpakka. Det var også smørbart, slik at det holdt seg på skivene - og ikke så søtt at smaken av brød ble overdøvet av "godterismak". De skal jo venne seg til annet pålegg etter hvert. 

Ok der datt jeg ut 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Makrell i tomat, hvitost, svolværpostei, leverpostei og pultost er sunnere og bedre pålegg.

Anonymkode: 92de3...755

Og pultost har jeg aldri hørt om en gang. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og pultost har jeg aldri hørt om en gang. 

Anonymkode: 61235...44a

Syntes det er veldig mye du ikke har hørt om.

Pultost, også kjent som pultost, er en tradisjonell norsk ost laget av skummet melk. Navnet "pultost" kommer fra det gammelnorske ordet "pult," som betyr grøt. Denne osten er kjent for sin sterke og skarpe smak, samt sin myke, nesten smuldrende konsistens.

Produksjonen av pultost innebærer en modningsprosess der melken blir syrnet og deretter varmebehandlet. Osten blir ofte tilsatt karve for å gi den en karakteristisk smak. Etter at ostemassen har blitt dannet, blir den drenert for å fjerne myse, og den resterende massen blir modnet videre for å utvikle smaken.

Pultost er spesielt populær i Øst-Norge, og det finnes flere lokale varianter som varierer i smak og konsistens. Osten blir ofte servert på brød eller knekkebrød, gjerne sammen med smør.

Den er også kjent for å ha en spesiell lukt som mange beskriver som ganske intens, noe som gjør den til en ost som noen elsker og andre kanskje finner utfordrende å like.

Anonymkode: 92de3...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syntes det er veldig mye du ikke har hørt om.

Pultost, også kjent som pultost, er en tradisjonell norsk ost laget av skummet melk. Navnet "pultost" kommer fra det gammelnorske ordet "pult," som betyr grøt. Denne osten er kjent for sin sterke og skarpe smak, samt sin myke, nesten smuldrende konsistens.

Produksjonen av pultost innebærer en modningsprosess der melken blir syrnet og deretter varmebehandlet. Osten blir ofte tilsatt karve for å gi den en karakteristisk smak. Etter at ostemassen har blitt dannet, blir den drenert for å fjerne myse, og den resterende massen blir modnet videre for å utvikle smaken.

Pultost er spesielt populær i Øst-Norge, og det finnes flere lokale varianter som varierer i smak og konsistens. Osten blir ofte servert på brød eller knekkebrød, gjerne sammen med smør.

Den er også kjent for å ha en spesiell lukt som mange beskriver som ganske intens, noe som gjør den til en ost som noen elsker og andre kanskje finner utfordrende å like.

Anonymkode: 92de3...755

Ok. Det kan hende det men jeg spiser ikke mat jeg ikke kjenner til. Er skeptisk til mat som er fremmede. Alltid vært sånn. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syntes det er veldig mye du ikke har hørt om.

Pultost, også kjent som pultost, er en tradisjonell norsk ost laget av skummet melk. Navnet "pultost" kommer fra det gammelnorske ordet "pult," som betyr grøt. Denne osten er kjent for sin sterke og skarpe smak, samt sin myke, nesten smuldrende konsistens.

Produksjonen av pultost innebærer en modningsprosess der melken blir syrnet og deretter varmebehandlet. Osten blir ofte tilsatt karve for å gi den en karakteristisk smak. Etter at ostemassen har blitt dannet, blir den drenert for å fjerne myse, og den resterende massen blir modnet videre for å utvikle smaken.

Pultost er spesielt populær i Øst-Norge, og det finnes flere lokale varianter som varierer i smak og konsistens. Osten blir ofte servert på brød eller knekkebrød, gjerne sammen med smør.

Den er også kjent for å ha en spesiell lukt som mange beskriver som ganske intens, noe som gjør den til en ost som noen elsker og andre kanskje finner utfordrende å like.

Anonymkode: 92de3...755

Btw kan du alt om matvarer i andre land? Det er ikke normalt for en ikke etnisk norsk person å vite hva pult ost er. 

Anonymkode: 61235...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Btw kan du alt om matvarer i andre land? Det er ikke normalt for en ikke etnisk norsk person å vite hva pult ost er. 

Anonymkode: 61235...44a

Nei. Men jeg kan google.

Anonymkode: 92de3...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lave fødselstall i mesteparten av verden og i ganske ulike samfunn og kulturer.

Fellesnevneren er kanskje velferd? Befolkningen bør ned, men når det bikker under 1.4 blir det har landing.

 

Infographic: The State of Global Fertility | Statista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Grendel skrev (3 timer siden):

Befolkningen bør ned, men når det bikker under 1.4 blir det har landing.

Hvordan da, når realverdiskapningen aldri har vært høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 1.7.2024 den 0.18):

Vi trenger ikke flere mennesker på kloden, så dette er bra!

Vi trenger mange fler, ihvertfall i Norge. Kvinner sorterer bort menn som er helt ok, og de vil av forskjellige grunner ikke ha barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (6 minutter siden):

Vi trenger mange fler, ihvertfall i Norge. Kvinner sorterer bort menn som er helt ok, og de vil av forskjellige grunner ikke ha barn. 

Det vi alltids stå klare noen til å befolke området om vi nordmenn ikke får nok barn.

Barn trenger ikke være ariske og blendahvite.

Anonymkode: 88e4a...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Hvordan da, når realverdiskapningen aldri har vært høyere?

Blant annet ved at det blir behov for dobbelt så mange innen helse og omsorg mens folk utdanner seg til helt andre ting. Da hjelper det ikke med høy verdiskapning på andre områder.

Jeg vet ikke om du satser alt på at roboter skal overta de fleste omsorgsjobbene. Jeg utelukker ingen ting lenger, men det høres ut som gambling for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...