Gå til innhold

Behandler reagerer på at jeg ikke gråter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han mener at jeg flykter fra det jeg har vært igjennom. Jeg blir frustrert over dette, for jeg vil ikke sitte å gråte foran han. Hvorfor skal man absolutt gråte for å være i behandling?

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, man trenger ikke gråte for å "kjenne på følelser". Det jeg derimot henger meg opp i er at du skriver du "ikke vil gråte foran han", hvorfor ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (9 minutter siden):

Enig, man trenger ikke gråte for å "kjenne på følelser". Det jeg derimot henger meg opp i er at du skriver du "ikke vil gråte foran han", hvorfor ikke? 

Fordi jeg synes det er flaut. Samtidig så føler jeg ikke at han er en god match. Han ser ut som han er fra en annen verden, jeg blir frustrert av det han sier. Det virker som han vil trigge meg til å vise såre følelser. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fordi jeg synes det er flaut. Samtidig så føler jeg ikke at han er en god match. Han ser ut som han er fra en annen verden, jeg blir frustrert av det han sier. Det virker som han vil trigge meg til å vise såre følelser. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Kanskje dette (i første omgang) ikke handler om gråt, men om relasjon? Kan du ikke invitere til en samtale om terapien og om relasjonen mellom dere. Om det som gjør deg frustrert, om at du opplever han vil trigge deg. Forklar hva det gjør med deg og spør hva han tenker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg synes det er flaut. Samtidig så føler jeg ikke at han er en god match. Han ser ut som han er fra en annen verden, jeg blir frustrert av det han sier. Det virker som han vil trigge meg til å vise såre følelser. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Synes du skal si ifra hvis det ikke gir mening for deg det dere holder på med i terapien. Min behandler prøver også å trigge følelser (ikke nødvendigvis gråt), men for meg gir det helt mening og det er en enighet oss i mellom at det er det vi driver med. Tenker at det er viktig at dere er enige om hva som er målet og kanskje veien dit, så dere kan være et lag. 

Anonymkode: fa73b...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da fint an å ha følelser uten at man gråter. Kan du ikke si til behandleren din at du ikke liker å gråte foran andre? Liker ikke å gråte foran andre jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormwind

Han mener vel da at du distanserer deg fra det du forteller og at du burde bli mer berørt av det du forteller hvis det er triste ting du forteller om. 

Så er det jo et faktum også da , at en del behandlere ikke har gått igjennom liknende kriser selv som pasientene har gjort.

En terapeut har kanskje bare lest om en viss type problemer i en bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (8 timer siden):

Kanskje dette (i første omgang) ikke handler om gråt, men om relasjon? Kan du ikke invitere til en samtale om terapien og om relasjonen mellom dere. Om det som gjør deg frustrert, om at du opplever han vil trigge deg. Forklar hva det gjør med deg og spør hva han tenker om dette.

Det tørr jeg ikke. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes du skal si ifra hvis det ikke gir mening for deg det dere holder på med i terapien. Min behandler prøver også å trigge følelser (ikke nødvendigvis gråt), men for meg gir det helt mening og det er en enighet oss i mellom at det er det vi driver med. Tenker at det er viktig at dere er enige om hva som er målet og kanskje veien dit, så dere kan være et lag. 

Anonymkode: fa73b...260

Målet hans er at vi skal gå igjennom det som har skjedd, han vil jeg skal gjenoppleve det . Men jeg vil ikke det. Jeg vil ikke gå til en mann. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (2 timer siden):

Han mener vel da at du distanserer deg fra det du forteller og at du burde bli mer berørt av det du forteller hvis det er triste ting du forteller om. 

Så er det jo et faktum også da , at en del behandlere ikke har gått igjennom liknende kriser selv som pasientene har gjort.

En terapeut har kanskje bare lest om en viss type problemer i en bok. 

Ja det er jeg enig i. Jeg har distansert meg så lenge at det er da jeg har kontroll. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Målet hans er at vi skal gå igjennom det som har skjedd, han vil jeg skal gjenoppleve det .

Da sier du bare at det ikke er aktuelt og at han får finne en annen tilnærmingsmetode, ellers krever du at han blir byttet ut. Det er han som jobber for deg, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det tørr jeg ikke. 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Hva er du redd skal skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (5 minutter siden):

Hva er du redd skal skje?

For at han skal kjefte på meg 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (31 minutter siden):

Da sier du bare at det ikke er aktuelt og at han får finne en annen tilnærmingsmetode, ellers krever du at han blir byttet ut. Det er han som jobber for deg, ikke omvendt.

Hvordan krever jeg det? 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan krever jeg det?

Det kan Pasient- og brukeombudet informere deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det kan Pasient- og brukeombudet informere deg om.

Det hørtes skummelt ut

Anonymkode: 46ff9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For at han skal kjefte på meg 

Anonymkode: 46ff9...4ca

Da er det enda viktigere at du tar det opp. Det er køl umulig å hjelpe deg om du ikke våger å si noe som helst om hvordan du egentlig opplever terapien. Terapi er ubehagelig og utfordrende. Kanskje det kan hjelpe litt om du skriver noe på forhånd og gir det til ham i timen, ber han lese det og så kan dere snakke om det etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan informere om er at siden du fikk mannlig behandler så bør han endre tilnærming da du har lettere for å åpne deg til kvinner. Hos meg var det motsatt. Hadde lettere for å åpne meg til menn, men så har jeg hatt mye negativt i livet pga kvinner. Men framgangsmåte og kjemi må jo og stemme. Funker det ikke er det lite fruktbart å fortsette som ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hørtes skummelt ut

Vil du løse problemet kan du ikke ta hensyn til hva som høres skummelt ut. Som pasient har du medvirkningsplikt, og det innebærer også å si fra dersom behandlingen ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han mener at jeg flykter fra det jeg har vært igjennom. Jeg blir frustrert over dette, for jeg vil ikke sitte å gråte foran han. Hvorfor skal man absolutt gråte for å være i behandling?

Anonymkode: 46ff9...4ca

Da hadde jeg droppet han umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...