Gå til innhold

Kommer alltid psykosen tilbake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vendi skrev (1 minutt siden):

Nei, har ikke prøvd Leponex. Innbiller meg at det er en "skummel" medisin, men mulig det er ubegrunnet bekymring. 

Jo man må jo ta endel blodprøver da. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen spørsmål er dumme. 

Anonymkode: 99584...2d6

Jeg ønsker ikke å ha diagnosen. Har skjult mine plager i mange år. Men det ble veldig vanskelig til slutt. Hvis du ikke kan forholde deg til trådens tema mer så ser jeg ingen grunn til å svare noe mer. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jo man må jo ta endel blodprøver da. 

Jeg ønsker ikke å ha diagnosen. Har skjult mine plager i mange år. Men det ble veldig vanskelig til slutt. Hvis du ikke kan forholde deg til trådens tema mer så ser jeg ingen grunn til å svare noe mer. 

Det kunne jo ikke jeg vite 🤷‍♀️makan til sure folk her.  Nå går jeg min vei. 

Anonymkode: 99584...2d6

stjernestøv
Glitter skrev (12 minutter siden):

Ok. Men det er det med vekta da. Abilify, Latuda og Leponex har funket bra sånn sett. Med varierende virkning på psykosen. 

Jeg bare mener selv at jeg ikke er skikkelig syk. Bare litt. Så synes ikke jeg trenger det beste selv om behandler mener det. 

Ja det er det da. 

Du bør nok høre på behandler. jeg har alltid fått psykose tilbake når jeg har sluttet på medisinen. 

Annonse

Vendi skrev (1 minutt siden):

Ja, og det må jeg begynne med nå som jeg snart skal starte med litium også 😕

Sant det. Men om det gir deg bedre livskvalitet? 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja det er det da. 

Du bør nok høre på behandler. jeg har alltid fått psykose tilbake når jeg har sluttet på medisinen. 

Sant. 

AnonymBruker

Jeg har fått beskjed om at jeg må bruke antipsykotika livet ut. Jeg har ikke helt samme diagnose som deg da (har bipolar med psykose) men de vurderte også sette schizoaffektiv. Er vel forholdsvis likt så vidt jeg har forstått(?). Men hva er egentlig grunnen til at du har tenkt at du ønsker å slutte på medisiner etter hvert? Er du plaget med bivirkninger eller annet?

Anonymkode: c2467...593

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg må bruke antipsykotika livet ut. Jeg har ikke helt samme diagnose som deg da (har bipolar med psykose) men de vurderte også sette schizoaffektiv. Er vel forholdsvis likt så vidt jeg har forstått(?). Men hva er egentlig grunnen til at du har tenkt at du ønsker å slutte på medisiner etter hvert? Er du plaget med bivirkninger eller annet?

Godt spørsmål. Jeg er bare redd for hva langtidsbruk gjør med hjernen. Per nå har jeg ønsket virkning. Men dør jeg ung pga det? 

Marye skrev (2 minutter siden):

Xeplion virker mye bedre enn abilify

jeg kastet bort 7 år på abilify, masse innleggelser og psykoser

Ok. Takk for innspill. :)

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. Jeg er bare redd for hva langtidsbruk gjør med hjernen. Per nå har jeg ønsket virkning. Men dør jeg ung pga det? 

Har du les forskning eller en annen pålitelig kilde på at langtidsbruk kan være skadelig eller at du kan dø yngre pga bruk av medisiner? Jeg har ikke satt meg inn i dette så jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg har aldri hørt noe om at det er tilfelle i alle fall? Hvis det var en reell risiko for å dø yngre pga medisiner så tror jeg nok man hadde blitt informert om dette? Man kan jo også se på det den måten at man kan tenke at sjansen for å bli skikkelig dårlig uten medisiner er der, og du kan dø pga det. Ikke direkte så klart, men hvis en f.eks blir deprimert/suicidal og ender opp med å ta selvmord. Jeg har også hørt at des flere psykoser man har des mer og mer skade tar hjernen av det.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du les forskning eller en annen pålitelig kilde på at langtidsbruk kan være skadelig eller at du kan dø yngre pga bruk av medisiner? Jeg har ikke satt meg inn i dette så jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg har aldri hørt noe om at det er tilfelle i alle fall? Hvis det var en reell risiko for å dø yngre pga medisiner så tror jeg nok man hadde blitt informert om dette? Man kan jo også se på det den måten at man kan tenke at sjansen for å bli skikkelig dårlig uten medisiner er der, og du kan dø pga det. Ikke direkte så klart, men hvis en f.eks blir deprimert/suicidal og ender opp med å ta selvmord. Jeg har også hørt at des flere psykoser man har des mer og mer skade tar hjernen av det.

Bare det at mange med psykose dør tidlig. Men om det er pga medisiner eller sykdom vet jeg jo ikke da. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Bare det at mange med psykose dør tidlig. Men om det er pga medisiner eller sykdom vet jeg jo ikke da. 

Åja, det har jeg ikke hørt om. Men hva med å ta det opp med din behandler, da får du nok ett godt svar du kan stole på (forhåpentligvis) :) 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja, det har jeg ikke hørt om. Men hva med å ta det opp med din behandler, da får du nok ett godt svar du kan stole på (forhåpentligvis) :) 

Skal følges opp av psykoseteamet så spør de når jeg vil prøve å redusere medisiner. Bare lurte på om det finnes folk som har klart det. 

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Skal følges opp av psykoseteamet så spør de når jeg vil prøve å redusere medisiner. Bare lurte på om det finnes folk som har klart det. 

Er nok lurt å spørre de, da får du jo også ett svar som er tilpasset akkurat deg og din situasjon. Det finnes jo folk som blir så kaldt friske og blir kvitt diagnosen, men jeg tror nok flertallet må bruke medisiner for å klare seg bra, er i alle fall mitt inntrykk. Jeg vet ikke om det finnes noe statistikk på det, men jeg vet det var jo ei som skrev bok om sin opplevelse. Hun ble diagnostisert med schizofreni når hun var ganske ung og hadde vel både vrangforestillinger og synshallusinasjoner. Hun ble senere helt frisk og utdannet seg senere til psykolog.  

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja skal gjøre det. 

Marye skrev (10 minutter siden):

Gener som koder for bipolar og schizo koder for hjerte kar sykdom også 

Oida. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nok lurt å spørre de, da får du jo også ett svar som er tilpasset akkurat deg og din situasjon. Det finnes jo folk som blir så kaldt friske og blir kvitt diagnosen, men jeg tror nok flertallet må bruke medisiner for å klare seg bra, er i alle fall mitt inntrykk. Jeg vet ikke om det finnes noe statistikk på det, men jeg vet det var jo ei som skrev bok om sin opplevelse. Hun ble diagnostisert med schizofreni når hun var ganske ung og hadde vel både vrangforestillinger og synshallusinasjoner. Hun ble senere helt frisk og utdannet seg senere til psykolog.  

Ja har lest den boken faktisk. Bare lurer på hvor realistisk et slikt utfall er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...