Gå til innhold

Migrene - «uvirkelighetsfølelse»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har det ikke helt slik,men er konstant i en slags zombiemodus der jeg ikke husker noe🥴

bare en vegg i hodet og fragmenterte bilder liksom.

Anonymkode: cf249...7bc

Høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde det slik en stund at jeg ikke husket hva jeg hadde gjort. Om jeg hadde støvsuget for en uke siden eller om det var i går. Hjernen var helt mos etter et voldsomt og langvarig statusanfall. Gjorde generelt mye rart en stund også. Var klønete, surrete, masse rare aurasymptomer. For mitt vedkommende falt noe i hodet på plass (pluss mindre hodepine) da jeg begynte på Topimax. (dette er ingen anbefaling, sier bare hvordan jeg hadde det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
knas skrev (39 minutter siden):

Høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde det slik en stund at jeg ikke husket hva jeg hadde gjort. Om jeg hadde støvsuget for en uke siden eller om det var i går. Hjernen var helt mos etter et voldsomt og langvarig statusanfall. Gjorde generelt mye rart en stund også. Var klønete, surrete, masse rare aurasymptomer. For mitt vedkommende falt noe i hodet på plass (pluss mindre hodepine) da jeg begynte på Topimax. (dette er ingen anbefaling, sier bare hvordan jeg hadde det). 

Høres litt kjent ut🥴 hva mener du med langvarig statusanfall?

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (41 minutter siden):

Høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde det slik en stund at jeg ikke husket hva jeg hadde gjort. Om jeg hadde støvsuget for en uke siden eller om det var i går. Hjernen var helt mos etter et voldsomt og langvarig statusanfall. Gjorde generelt mye rart en stund også. Var klønete, surrete, masse rare aurasymptomer. For mitt vedkommende falt noe i hodet på plass (pluss mindre hodepine) da jeg begynte på Topimax. (dette er ingen anbefaling, sier bare hvordan jeg hadde det). 

Ja nei kan jo ikke allurat ta medisiner uten en lege uabsett. Den der virka ikke så fristende når jeg leste pakningsvedlegget 😂

epilepsimedisin?

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres litt kjent ut🥴 hva mener du med langvarig statusanfall?

Anonymkode: cf249...7bc

Vanligvis går anfall over etter tre dager. Men noen ganger henger de seg opp. Så hvis de varer mer enn tre dager, så kalles det status migrenosus/langvarig statusanfall. Jeg har hatt det i mange uker på det verste og blitt innlagt. 
 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja nei kan jo ikke allurat ta medisiner uten en lege uabsett. Den der virka ikke så fristende når jeg leste pakningsvedlegget 😂

epilepsimedisin?

Anonymkode: cf249...7bc

Bivirkningslista er beryktet og kan skremme livet av hvem som helst, men jeg personlig har ingen andre bivirkninger enn mindre matlyst. Som jo en helt greit. Ja, det er egentlig en epilepsimedisin, men har dokumentert forebyggende effekt på migrene. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (5 minutter siden):

Vanligvis går anfall over etter tre dager. Men noen ganger henger de seg opp. Så hvis de varer mer enn tre dager, så kalles det status migrenosus/langvarig statusanfall. Jeg har hatt det i mange uker på det verste og blitt innlagt. 
 

Bivirkningslista er beryktet og kan skremme livet av hvem som helst, men jeg personlig har ingen andre bivirkninger enn mindre matlyst. Som jo en helt greit. Ja, det er egentlig en epilepsimedisin, men har dokumentert forebyggende effekt på migrene. 

Ah okei. Høres ille ut:(

leste nå at man kan ha kronisk migrene og at da kanskje smertene er litt mindre voldsomme 🤔

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ah okei. Høres ille ut:(

leste nå at man kan ha kronisk migrene og at da kanskje smertene er litt mindre voldsomme 🤔

Anonymkode: cf249...7bc

Horribelt er mer dekkende. 🤯

Stemmer det om kronisk migrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
knas skrev (På 24.7.2024 den 14.08):

Høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde det slik en stund at jeg ikke husket hva jeg hadde gjort. Om jeg hadde støvsuget for en uke siden eller om det var i går. Hjernen var helt mos etter et voldsomt og langvarig statusanfall. Gjorde generelt mye rart en stund også. Var klønete, surrete, masse rare aurasymptomer. For mitt vedkommende falt noe i hodet på plass (pluss mindre hodepine) da jeg begynte på Topimax. (dette er ingen anbefaling, sier bare hvordan jeg hadde det). 

Hadde du deja vu og?

Og når du hadde det slik/ svingte symptomene littegrann?

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du deja vu og?

Og når du hadde det slik/ svingte symptomene littegrann?

Anonymkode: cf249...7bc

Nei, ikke som jeg husker. Symptomene kan svinge veldig. Har nylig hatt et voldsomt anfall der jeg ble akuttinnlagt på nevrologisk midt på natta. 

Anonymkode: 4658d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du deja vu og?

Og når du hadde det slik/ svingte symptomene littegrann?

Anonymkode: cf249...7bc

Nei, ikke som jeg husker. Symptomene kan svinge veldig. Har nylig hatt et voldsomt anfall der jeg ble akuttinnlagt på nevrologisk midt på natta. 
 

edit: ble anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (11 timer siden):

Nei, ikke som jeg husker. Symptomene kan svinge veldig. Har nylig hatt et voldsomt anfall der jeg ble akuttinnlagt på nevrologisk midt på natta. 
 

edit: ble anonym. 

Huff!! Hva er det som gjør at du må legges inn? Sterke smerter? Eller snnet?

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff!! Hva er det som gjør at du må legges inn? Sterke smerter? Eller snnet?

Anonymkode: cf249...7bc

Vanligvis er det fordi jeg har gått inn i status migrenosus. Dvs at anfallet ikke har gått over i løpet sav tre dager, fastlege/legevakt ikke er nok så sykehus må ta over. Heldigvis er ofte legevakt tilstrekkelig. 

Denne gangen var det fordi jeg fikk et eksplosivt anfall med enorme smerter, der tre forskjellige anfallsmedisiner hadde null virkning og legevakt ikke fikk stoppet det heller. Så jeg ble lagt inn samme kveld som anfallet kom. 

Anonymkode: 4658d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Huff!! Hva er det som gjør at du må legges inn? Sterke smerter? Eller snnet?

Anonymkode: cf249...7bc

Vanligvis er det fordi jeg har gått inn i status migrenosus. Dvs at anfallet ikke har gått over i løpet sav tre dager, fastlege/legevakt ikke er nok så sykehus må ta over. Heldigvis er ofte legevakt tilstrekkelig. 

Denne gangen var det fordi jeg fikk et eksplosivt anfall med enorme smerter, der tre forskjellige anfallsmedisiner hadde null virkning og legevakt ikke fikk stoppet det heller. Så jeg ble lagt inn samme kveld som anfallet kom. 
 

Beklager, kom borti anonym igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (3 minutter siden):

Vanligvis er det fordi jeg har gått inn i status migrenosus. Dvs at anfallet ikke har gått over i løpet sav tre dager, fastlege/legevakt ikke er nok så sykehus må ta over. Heldigvis er ofte legevakt tilstrekkelig. 

Denne gangen var det fordi jeg fikk et eksplosivt anfall med enorme smerter, der tre forskjellige anfallsmedisiner hadde null virkning og legevakt ikke fikk stoppet det heller. Så jeg ble lagt inn samme kveld som anfallet kom. 
 

Beklager, kom borti anonym igjen. 

Høres grusomt ut

hva gjør de for å stoppe det?

Anonymkode: cf249...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres grusomt ut

hva gjør de for å stoppe det?

Anonymkode: cf249...7bc

Ja, det er grusomt. Man kan gjøre forskjellige. Denne gangen fikk jeg oksygen, Maxalt og en sprøyte Voltaren på legevakt. Ofte fåe jeg ofte også intravenøs morfin for å stoppe det. På sykehuset fikk jeg nerveblokade i bakhodet. Det hjalp noen dager. Det er også vanlig å gå på en prednisolonkur ved status migrenosus fordi man da får en betennelse i hjernen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...