conan Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 I forbindelse med at forsvaret nylig meldte om at enda færre menn skal kalles inn til førstegangstjeneste. Man ventes å komme ned i omlag 20% av menn i de aktuelle årskull som blir tvunget inn i vernepliktsslaveriet. Da er det lystig å lese om hva man på forsvarspolitisk hold forøvrig er opptatt av (Nettavisen): "Vil ha sesjonsplikt for kvinner Et utvalg foreslår sesjonsplikt for kvinner, nulltoleranse for narkotika og høyere dimmiteringsgodtgjøring for å heve statusen til de vernepliktige. Alt for mange hopper av førstegangstjenesten. For å hindre avskalling til Forsvaret ble en arbeidsgruppe oppnevnt av Forsvarsdepartementet i forbindelse med omleggingenen av Forsvaret for perioden 2002-2005. Etter halvannen måneds arbeid peker den blant annet på følgende satsingsområder for å friste flere til å fullføre førstegangstjenesten: Bla bla bla Kvinner og bonus Arbeidsgruppen foreslår også bonusordninger tilknyttet tjenestens innhold, og kurs i konflikthåndtering og kulturforståelse, med bonus for bestått eksamen. Blant de mer kontroversielle forslagene er at kvinner pålegges sesjonsplikt på lik linje med menn. Tanken er at flere kvinner vil velge Forsvaret dersom de får oppdatert informasjon. Arbeidsgruppen er av den oppfatning at Forsvarets totale behov blir best dekket ved at alle unge (kvinner og menn) får den samme informasjonen og mulighet for valg. (...) Forslag til tiltak: Kvinner pålegges sesjonsplikt på lik linje som for menn, heter det i rapporten. Jeg har størst tro på at dimisjonsgodtgjørelsen og utdanningspoengene skal få flere til å gjennomføre verneplikten, sa tillitsvalgt for de vernepliktige, Odd Arne Tveit, da rapporten ble lagt frem for statssekretær Gunnar Heløe i Forsvarsdepartementet tirsdag. På høring Heløe sier til Nettavisen at han ser et klart behov for å heve statusen til de vernepliktige. Han understreket at Forsvarsdepartementets politiske ledelse er opptatt av å holde verneplikten i hevd og å gi de vernepliktige høyere status. "Jeg takker for kreative innspill. Nå sender jeg rapporten ut på høring," sier Heløe." (sitat slutt) Så forsvaret kan velge i utganspunktet i hele årskull bland mennene. Av disse er oppgavene å ta ut ca 20% som er både skikket og motiverte. Dette enorme suksesskravet klarer forsvaret altså ikke å oppfylle....for ca 25mrd kroner i året... Så derfor vil de gjerne doble inntaksgrunnlaget, slik at kravet til suksess halveres. At man samtidig da pålegger bare ca. 10% av befolkningen slavetjeneste for Kongeriket, ser ut til å være helt i samsvar med at "forsvarsdepartementet ønkser å holde verneplikten i hevd".... Hjelpe oss dersom det blir krig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48457-n%C3%A5r-den-ene-h%C3%A5nden-ikke-vet-hva-den-andre-gj%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvarda Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Hærregud! Jeg gidda ikke lese alt, ville bare at du skulle få svar på innlegget ditt! :-) Du har sikkert rett. Jeg ha ringenting å gjøre i militæret, annet enn som evt. Big Mama!! Og siden jeg svarte deg, slipper vi slike anonyme innlegg om , - Hvorfor svarer ingen meg? Osv.... :-) *Smask* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48457-n%C3%A5r-den-ene-h%C3%A5nden-ikke-vet-hva-den-andre-gj%C3%B8r/#findComment-186396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Hærregud! Jeg gidda ikke lese alt, ville bare at du skulle få svar på innlegget ditt! :-) Du har sikkert rett. Jeg ha ringenting å gjøre i militæret, annet enn som evt. Big Mama!! Og siden jeg svarte deg, slipper vi slike anonyme innlegg om , - Hvorfor svarer ingen meg? Osv.... :-) *Smask* Du er nå bare heeelt til å spise opp!!! :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48457-n%C3%A5r-den-ene-h%C3%A5nden-ikke-vet-hva-den-andre-gj%C3%B8r/#findComment-186471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.