Gå til innhold

Ser du ned på noen/har fordommer?


Glitter

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Min feil. 

Mente ikke å antyde at noe var feil, ville bare utdype litt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (3 minutter siden):

Mente ikke å antyde at noe var feil, ville bare utdype litt 🙂

Det går bra. Det er ikke deg. Det er meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Glitter skrev (3 timer siden):

Inspirert av en annen tråd, har dere noen dere ser ned på? Dømmer uten å bli kjent med dem? 

Er det alltid slik at hvis vi ser ned på et individ eller en gruppe, så er det en projeksjon mot hvordan man ser seg selv? 

Det er veldig menneskelig å dømme andre. Det gjør vi hver gang vi møter nye mennesker. Det trenger ikke være en negativ dom. 

Jeg for eksempel har veldig medfølelse for veldig overvektige mennesker. Men har fot lengst skjønt at det handler egentlig ikke om dem, men min frykt for å havne i samme situasjon. Har jo slitt med spiseforstyrrelser og denne frykten for å bare fortsette å legge meg plager meg veldig. 

Mot ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (26 minutter siden):

Mot ingen. 

Forstod ikke hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror veldig mange fordomdomsfulle mennesker anser seg for å være det motsatte. Man kan dermed ikke regne med helt ærlige svar på et slikt spørsmål.

Jeg innrømmer glatt at jeg har litt fordommer mot diverse, men er oppmerksom på det og jobber stadig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Tror veldig mange fordomdomsfulle mennesker anser seg for å være det motsatte. Man kan dermed ikke regne med helt ærlige svar på et slikt spørsmål.

Jeg innrømmer glatt at jeg har litt fordommer mot diverse, men er oppmerksom på det og jobber stadig med det.

Ja. Jeg tror ikke det nødvendigvis er noe ondskapsfullt å ha en fordom. Men er man klar over sin fordom og er åpen for at virkeligheten/ting henger sammen på et vis og klare å ha et åpent sinn så kommer man langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt naturlig at vi mennesker kategoriserer det vi opplever rundt oss. Det hjelper oss med å forstå og agere adekvat i en rekke situasjoner. Og når vi gjør det, kan det fort skje at vi kategoriserer på altfor tynt grunnlag, eller feilaktig grunnlag, og vi kan derfor bli fordomsfulle. Det er en helt vanlig og naturlig «risiko», og jeg tror derfor det er temmelig utopisk at (voksne) mennesker aldri noensinne har opplevd å være fordomsfulle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 20.06):

Jeg har fordommer/ ser ned på mennesker som av en eller annen grunn synes de er bedre enn andre

Anonymkode: 4f110...ab3

Jeg og. Ett typisk tegn er hva de mener om FrP-ere. Selv om jeg selv ikke passer stereotypien. 
 

Vanja sine meninger er ganske ovenfra og ned(latende). Ekte fordommer. 

Jeg har selv ett lite agg, til sånne som sier det. Blant annet en av søstrene mine. Hun har høy stilling og god utdannelse, men like fordomsfull som de værste rasistene, bare at det da er freooere som får høre det. 

Anonymkode: 9cad6...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
morsan skrev (På 26.7.2024 den 1.04):

Og når vi gjør det, kan det fort skje at vi kategoriserer på altfor tynt grunnlag, eller feilaktig grunnlag, og vi kan derfor bli fordomsfulle.

Med denne definisjonen, hvordan vil du da avgrense begrepet opp mot dem som er fordomsfulle med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (På 28.7.2024 den 12.00):

Med denne definisjonen, hvordan vil du da avgrense begrepet opp mot dem som er fordomsfulle med vilje?

Det at vi kategoriserer på altfor tynt grunnlag, eller feilaktig grunnlag, og vi dermed blir fordomsfulle kan selvfølgelig skje mer eller mindre bevisst. Som alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...