Gå til innhold

Ikke noe fakkeltog etter drapene i Moss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter drapet på Benjamin Hermansen var det en enorm mobilisering med folk i fakkeltog, appeller ble holdt, og en haug organisasjoner uttalte sin avskjy.

I Moss var det 3 (evt. 4) mørkhudede som stod for henrettelsene, men man har foreløpig ikke sett hverken fakkeltog eller andre massemøter.

Og av en eller annen grunn har jeg på følelsen at vi heller ikke får se det...

En innfødt nordmann er kanskje ikke like mye verdt?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert fordi "det ville bli oppfattet som rasistisk". Her i Potit-Norge er det viktigst at ingen _tror_ vi er rasister.

Skrevet

Fakkeltog er noe tull uansett hvem som blir tatt av dage. Slike fakkeltog fortoner seg som regel som kvalme og ekle. Spill for galleriet.

Gjest Nikkaba
Skrevet

Ikke fordi ett liv er mer verdt enn et annet, men pga. måten det ble gjort på.

Benjamin ble jaktet ned og slaktet, av ren rasistisk årsak.

Drapene i Moss, slik som de fleste andre drap her i landet, har et motiv; i dette tilfellet skjedde drapene -etter det jeg kjenner til, under hångemeng/slossing etter at dørvaktene hadde snakket til guttene og forsøkt å roe dem etter at de hadde røket på noen andre gjester.

Det er på ingen måte noen unnskyldning for å drepe noen, overhodet ikke! Men vi ser altså at et motiv er tilstede. Det var ikke tilfellet i Benjamin-saken; han ble drept kun fordi han var på feil plass til feil tid, og med feil hudfarve.... Jeg mener det er en vesentlig forskjell. Og jeg mener det var riktig å markere avsky den gangen.

Nå har det jo, om ikke fakkeltog, kommet andre reaksjoner i kjølvannet av drapene i Moss; bla. politikere som endelig tør å åpne kjeften og mene noe om innvandrere som begår kriminelle handlinger.

En het potet kan kanskje være vel så effektivt som et fakkeltog, eller?

Gjest (ikke undertegnet)
Skrevet

Ganske vanlig at kandet rystes når en innvandrer blir tatt av dage. Da må ALLE gå i fakkeltog, og Norge er rasister. MEN når innvandrere dreper vårt lands beboere, da reagerer ingen. INGEN! Ingen medlidenhet, ingenting. Hva hadde innvandrerne sagt dersom nordmenn begynte å gå i "motsatt" rasisttog? Skapt et kaos uten like i media fordi ivvandrerne ikke respekterer landsbeboerne, og er rasister, fordi de dreper oss! Tipper det hadde vært veeldig synd om dem da.

SPY!

Skrevet

Ganske vanlig at kandet rystes når en innvandrer blir tatt av dage. Da må ALLE gå i fakkeltog, og Norge er rasister. MEN når innvandrere dreper vårt lands beboere, da reagerer ingen. INGEN! Ingen medlidenhet, ingenting. Hva hadde innvandrerne sagt dersom nordmenn begynte å gå i "motsatt" rasisttog? Skapt et kaos uten like i media fordi ivvandrerne ikke respekterer landsbeboerne, og er rasister, fordi de dreper oss! Tipper det hadde vært veeldig synd om dem da.

SPY!

Nå var vel ikke dette noe rase-poeng heller da det skjedde, var det vel? Om dørvakta hadde vært pakistaner da?

Skulle man gått i tog, så skulle det være mot vold og våpenbruk blant ungdom generelt - og GJERNE strengere kontroll i døra.

Hadde ikke vært meg i mot å vise frem veska før jeg skulle inn, -slik det er i dag, drar jeg ikke til Moss uansett for å "gå ut". Det er drita skummelt der!

Skrevet

Ja, fakkeltog burde arrangeres oftere. Det hjelper for så mangt..

Skrevet

Ja, fakkeltog burde arrangeres oftere. Det hjelper for så mangt..

*LOL* Sant nok :-)

Gjest pirrka
Skrevet

Du har gått glipp av eit poeng her. Minst eitt.

Til di opplysning, og kanskje til forbauselse, finst det ingen nasjonal fakkeltogkomite. Denslags oppstår spontant, og tiltrekker seg dei som føler for det. Så om du føler at det manglar fakkeltog nokon stad, er det berre å setje i gang.

Det blir drept folk til stadighet her i landet, kvar gong er det uendeleg trist for dei det rammar, og i større og mindre grad opprivande for oss utanforståande avhengig av kven/kvifor o.s.v.

Drapet på Benjamin vart av mange sett på som det første drapet motivert av rein rasisme i Norge, derfor vart det sett inn i ein større samanheng om rasisme.

Ein kunne tenke seg drap på kvinner av sjalu eksar som noko tilsvarande, sidan mange av desse kvinnene blir trua, lever kanskje i skjul, og politiet er av uklare grunnar hindra i å gripe inn. For alt eg veit er det eigne paroler om slikt i 8.mars tog.

For alt eg veit kan drapa i Moss inngå i ein større samanheng som er eit fakkeltog verdig, anten det gjeld dørvakters farlege arbeid eller livsfarlege ungdommar. Men som sagt: går det ikkje alltid eit tog du kjenner deg heime i, får du arrangere ditt eige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...