Gå til innhold

Desperat, gjeldsrådgiver/Verge/trøsteshopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://Gjeld,ikke ktr. på økonomi, "trøsteshopper"

Hei. Jeg er en kvinne i 30årene. Jeg har slitt med angst og depressjon. 

Grunnet oppvekst med mobbing, psykisk syk mor og en far som ikke har gitt eller vist kjærlighet å støtte. Samt vold og mye krangling mellom foreldrene (Har aldri blitt misshandlet selv. Men psykisk. 

Dette førte til ekstrem lav selvtillitt. 
i voksen alder sliter jeg ekstremt med dårlige valg når det gjelder økonomi. Min mor er bipolar. Jeg har vært inne på tanken om jeg selv er bipolar men med psykologtimer har dette heldigvis blitt fraslått. Det jeg derimot misstenker er AD/HD / ADD eller noe form for dette da jeg krysser av på ekstremt mange punkter. Legen har henvist meg 3 ganger, men fått avslag fra DPS for utredning da jeg "tross alt klarer å jobbe" og de begrunner det også med tidligere historikk (over 10år siden) depresjon og angst. Angst sliter jeg fortsatt med, men det er utrolig mange eksempler i dagligdagse gjøremål som gjør at jeg er 99% prosent sikker på at jeg har AD/HD. Jeg KAN gå privat men som skattebetaler så er det eksremt provoserende og dyrt. Så min nye lege og jeg skal igjen prøve å sende en siste (4!) henvisning og legge trykk på DPS... hvis ikke må det bare bli privat. 

Spørsmål: Jeg sliter ekstremt med dårlig økonomien og har alltid gjort dette. Jeg klarer fint å lage budsjett. Alltid betalt husleie,strøm,tlf ect. Men nå har det toppet seg. Jeg har mistet totalt ktr over økonomien og Namsfogd,inkasso ++ har nå kommet med krav. Jeg føler meg helt idiot. Men jeg får en slags "mani" når jeg får lønn og shopper alt fra klær, sminke, interiør når jeg egentlig vet jeg ikke burde... og når regningene kommer har jeg tatt på skylpapper/postkasse angst.. helt idiotisk.. men det er en slags avhengihet.. og jeg klarer ikke å ta konsekvensene.. Jeg trenger hjelp. Har søkt om hjelp fra NAV/økonomi-gjeldsrådgiver. Men dette er gjentagende -psykologisk sirkel. Jeg trenger en som kan ta fullstendig ktr over økonomien min. Ala Luxusfellen/Verge/Økonomi ansvarlig. Familien min kan ikke hjelpe meg. Jeg må ha en som er uteforstående da jeg VET at jeg ikke kommer til å bruke masse unskyldinger og be om penger når konto er tom. Jeg er helt idiot og er så klar over "hvor enkelt" det er: Bare IKKe bruk penger.. men jeg føler det på samme måte som de som trøstespiser og sliter med vekt. Eller de som er spille-avheng. Jeg klarer ikke å stoppe og nå sitter jeg langt nedi dritten takket være meg selv/selvfortjent. Jeg trenger en økonomisk verge som tar fullstendig ktr over økonomien min. Vet noen om hvem jeg kan kontakte? 

Av opplysninger: Får utbetalt 32K etter skatt. 

Anonymkode: b3be3...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Takk for ryddig, fint, utfyllende og forklarende innlegg.

Nei, jeg synes ikke du skal kontakte Luksusfellen. For dette er etter mitt syn et ledd i en sykdom, og jeg ønsker å utfordre deg litt selv om økonomi er mitt spesialfelt og ikke psykologi.

For meg virker det som dette er en slags avhengighet for deg, akkurat som man (som du sier) kan spise for mye, drikke for mye alkohol eller spille for mye. Jeg har sett dette utrolig mange ganger før. Det er et udekket behov man har i livet sitt, som man dekker med det man kan. Det er den lille gleden man har som gjør at man overlever et trøsteløst liv. Det blir en overlevelsesmekanisme.

Det er lett å si; ikke bruk penger. Det er lett å si; ikke drikk alkohol eller ikke spis usunn mat. Alle vet at man egentlig ikke burde. Du vet godt at når regningene kommer, så tør du ikke åpne dem. Du VET at det du gjør ikke er bra. Men du klarer ikke å slutte, og dette er som en hvilken som helst annen avhengighet. "Hvorfor drikker Jeppe" - som det heter. Sannsynligvis for å dekke over et udekket behov i livet sitt.

Hvis jeg skal være litt kjip med deg, så vil jeg si at den ene siden av dette snart løser seg selv. Du har 32k i måneden utbetalt, og snart kommer namsmannen til å ta ca 14k av disse i lønnstrekk til kreditorer. Du får/har også betalingsanmerkning (denne kommer 30 dager etter kravet er sendt til Namsmannen) så du får ikke mer kreditt. Lånene dine blir betalt enten du vil eller ikke. Men dette er en ekstremt dyr måte å løse problemet på, og den minst proaktive måten. Det anbefales absolutt ikke.

Du trenger ikke å lære om økonomi, og du kan lage et budsjett, du trenger ikke verge eller økonomisk rådgivning. Men du trenger psykologisk hjelp til 1) å behandle avhengigheten din og 2) å fronte problemene dine, åpne post og ta realitetene inn over deg. Ja, privat hjelp er provoserende med en velferdsstat. Dessverre får så godt som ingen utredning for ADHD i dag i det offentlige, og avhengighet av annet enn rusmidler prioriteres ikke. Ja, jeg ville bitt deg i meg og betalt en måneds shopping hos en psykolog i stedet. Det hjelper bedre i det lange løp.

Alt det beste :) Si gjerne fra hvis du trenger mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

http://Gjeld,ikke ktr. på økonomi, "trøsteshopper"

Hei. Jeg er en kvinne i 30årene. Jeg har slitt med angst og depressjon. 

Grunnet oppvekst med mobbing, psykisk syk mor og en far som ikke har gitt eller vist kjærlighet å støtte. Samt vold og mye krangling mellom foreldrene (Har aldri blitt misshandlet selv. Men psykisk. 

Dette førte til ekstrem lav selvtillitt. 
i voksen alder sliter jeg ekstremt med dårlige valg når det gjelder økonomi. Min mor er bipolar. Jeg har vært inne på tanken om jeg selv er bipolar men med psykologtimer har dette heldigvis blitt fraslått. Det jeg derimot misstenker er AD/HD / ADD eller noe form for dette da jeg krysser av på ekstremt mange punkter. Legen har henvist meg 3 ganger, men fått avslag fra DPS for utredning da jeg "tross alt klarer å jobbe" og de begrunner det også med tidligere historikk (over 10år siden) depresjon og angst. Angst sliter jeg fortsatt med, men det er utrolig mange eksempler i dagligdagse gjøremål som gjør at jeg er 99% prosent sikker på at jeg har AD/HD. Jeg KAN gå privat men som skattebetaler så er det eksremt provoserende og dyrt. Så min nye lege og jeg skal igjen prøve å sende en siste (4!) henvisning og legge trykk på DPS... hvis ikke må det bare bli privat. 

Spørsmål: Jeg sliter ekstremt med dårlig økonomien og har alltid gjort dette. Jeg klarer fint å lage budsjett. Alltid betalt husleie,strøm,tlf ect. Men nå har det toppet seg. Jeg har mistet totalt ktr over økonomien og Namsfogd,inkasso ++ har nå kommet med krav. Jeg føler meg helt idiot. Men jeg får en slags "mani" når jeg får lønn og shopper alt fra klær, sminke, interiør når jeg egentlig vet jeg ikke burde... og når regningene kommer har jeg tatt på skylpapper/postkasse angst.. helt idiotisk.. men det er en slags avhengihet.. og jeg klarer ikke å ta konsekvensene.. Jeg trenger hjelp. Har søkt om hjelp fra NAV/økonomi-gjeldsrådgiver. Men dette er gjentagende -psykologisk sirkel. Jeg trenger en som kan ta fullstendig ktr over økonomien min. Ala Luxusfellen/Verge/Økonomi ansvarlig. Familien min kan ikke hjelpe meg. Jeg må ha en som er uteforstående da jeg VET at jeg ikke kommer til å bruke masse unskyldinger og be om penger når konto er tom. Jeg er helt idiot og er så klar over "hvor enkelt" det er: Bare IKKe bruk penger.. men jeg føler det på samme måte som de som trøstespiser og sliter med vekt. Eller de som er spille-avheng. Jeg klarer ikke å stoppe og nå sitter jeg langt nedi dritten takket være meg selv/selvfortjent. Jeg trenger en økonomisk verge som tar fullstendig ktr over økonomien min. Vet noen om hvem jeg kan kontakte? 

Av opplysninger: Får utbetalt 32K etter skatt. 

Anonymkode: b3be3...8f3

Du kan og bør søke om verge selv for en periode.

https://www.vergemal.no/skjema

 

Anonymkode: e457e...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...