Gå til innhold

sosiologi grunnfag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har tatt metode kurset i sosiologi grunnfag som en del av statsvitenskap og det var uten tvil det kjedeligste jeg hadde av statsvitenskap....mye statistikk og utregninger, sammenhenger mellom utdanning og familiebakgrunn for eksempel.

men det må sies at dette bare var en liten del (5vt) av faget og at de andre delene kan være mer interessante...

sosiologi handler om f.eks:

mennesker og deres relasjoner til ulike ting; så som utdanning, arbeidsledighet, familieforhold, kriminalitet, osv

jeg vil driste meg til å si at i sosiologi er det mennesket som står i fokus, det er mennesket man ønsker å forklare, mens i et fag som statsvitenskap forsker man på staten, politiske forklaringer(f.eks stemmegiving), internasjonale forhold osv

jobb: i byråkratiet (høres kjedelig ut men kan være spennende) antageligvis som en eller annen saksbehandler i kommune, fylke eller stat(departement), trygdekontor, forsker, lærer, journalist, osv...masse mer!!

sjekk universitetenes hjemmesider for mer informasjon: ntnu.no, uio.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48471-sosiologi-grunnfag/#findComment-185744
Del på andre sider

Sakset fra noe jeg fant her; " læren eller vitenskapen om samfunnet eller "det sosiale", der studieobjektet spenner fra mikroprosesser som hilsing mellom to mennesker på gaten til makroprosesser som globale strukturer og prosesser. Men tyngdepunktet ligger likevel tradisjonelt på "mellomstore" fenomener som institusjoner, organisasjoner og forskjellige typer kollektive handlinger".

Et grunnfag i sosiologi kan brukes til like lite som alle andre grunnfag. Dersom man i første rekke er ute etter å sondere med tanke på å bygge opp en cand.mag- grad, så er sosiologi meget hensiktsmessig slik jeg ser det. Sosiologien er grei på den måten at den etablerer et bredt og relevant kunnskapsgrunnlag hos studenten - begrepsapparat og metodekunnskaper. Dernest er det slik at du lærer det du burde vite fra før.

Selv synes jeg sosiologi er interessant.

Jobbmuligheter; på hovedfagsnivå kan man fordype seg i flere tema, f.eks web-sosiologi, kultursosiologi, organisasjonssosilogi, livsløp, kjønn og noe annet tull. Dette kvalifiserer til jobb over et vidt spekter - i hvertfall i teorien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48471-sosiologi-grunnfag/#findComment-185799
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...