Gå til innhold

Er barn erstatningspliktige?

Anbefalte innlegg

Gjest mammatilhypergutt

Min yngste sønn har gjort det helt store!

Ripet opp naboens bil. Jeg vet at biler er et veldig ømtålig tema for de fleste nordmenn, og skjønner godt at naboen er forbanna.

Poden var sammen med noen andre gutter på omtrent samme alder. Noen voksne så dem da de kastet småstein på bilen. Skader for 25000 kroner iflg.naboen. Jeg har vært borte og sett på bilen alene, og så egentlig ingenting, men riper kan jo være små.

Egenandelen er 7000, og vi er krevet for omtrent 35 % av beløpet, resten skal de andre guttenes foreldre betale.

Min sønn har akkurat fylt 4 år, og har AD/HD, de andre guttene fyller snart 5.

Noen som vet noe om erstatningsplikt?

På den ene siden skjønner jeg at det er innmari surt for bileieren å betale egenandelen for noe som småunger har gjort, på den andre siden kan jo ikke vi som foreldre lastes. Dette skjedde 100 meter fra huset vårt (vi bor på boligfelt), og såpass langt må han få lov å bevege seg uten mamma.

Innbrudd og ramponeringer er selvfølgelig ikke noe gøy å oppleve, men må man ikke kalkulere med at sånt kan skje?

Jeg er for all del ikke ute etter å forherlige min sønn, han kan iblandt være en pest og en plage. Men han er såpass liten ennå, at det er ikke rare hyssene han får gjort. Det ligger mer på Emil-stadiet.

Og det at han har en diagnose, har det noen betydning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48500-er-barn-erstatningspliktige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulda

7

• Ulv I Faarikaal

6

• Ikke Nickedokke

5

• Taj Mahal

4

Mest aktive i denne tråden

Vel, synes du det er rettferdig at bileieren skal betale hele 7000 kroner bare fordi _din_ sønn fant det for godt å kaste stein på bilen hans? Det er faktisk ditt ansvar å passe på sønnen din, spesielt når han bare er 4 år og er hyperaktiv. AD/HD eller ikke, hadde det vært min bil skulle du sannelig betalt.

Mener å huske at det er et tak på 5000 kroner som man kan risikere å måtte betale for skader som barna ens har påført.

35 % av 7000 er vel da under det beløpet.

Kan ikke tenke meg at det er no form for lovregel om at man slipper å betale for skader man har påført andre som følge av en psykistrisk diagnose.

Du må nok regne med å betale - og det er det rettferdige.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan dette er rent juridisk - men moralsk sitter du med ansvaret her! Men mener uansett at det er sånn at som foreldre er man erstatningspliktig opp til ungene når en viss alder, og også opptil en viss sum.

Jeg hadde bladd opp pengene fort som f.... Utrolig irriterende for bileieren, og jeg synes det er en selvfølge at man som foreldre betaler.

Annonse

Gjest mammatilhypergutt

Får ikke de som har ADHD barn en viss sum pr. mnd fra trygdekontoret som skal dekke tingen de ødelegger?

Å nei, det var i gamle dager det!

For 3-4 år siden forsvant denne stønaden. Nå må alle ødelagte møbler, innslåtte dører, istykkerrevne klær, ødelagte leker, dørlåser osv. dekkes med egne penger.

Ellers er jeg enig med alle her om at jeg selvfølgelig har et moralsk ansvar i å betale. Men for oss er det ikke bare å bla opp 2000, det er ganske mye penger. Det er sikkert mye penger for bileieren også, men vi kan ikke trylle fram 2000 kroner fordet selv om vi aldri så mye vil.

I tillegg vil jeg jo gjerne ha bevis for at det var mitt barn, og ikke bare noen som synes at han er lettvinn å legge skylda på.

Regner med at vi vil få flere krav etterhvert som han vokser til, og da er det greit å vite hvor vi står. Kanskje en egen forsikring kan tegnes på vår sønn?

I vinter ble skolen vår påtent av to gutter på 13 år. Store verdier gikk tapt, men guttenes foreldre måtte ikke betale egenandelen.

For 3-4 år siden forsvant denne stønaden. Nå må alle ødelagte møbler, innslåtte dører, istykkerrevne klær, ødelagte leker, dørlåser osv. dekkes med egne penger.

Ellers er jeg enig med alle her om at jeg selvfølgelig har et moralsk ansvar i å betale. Men for oss er det ikke bare å bla opp 2000, det er ganske mye penger. Det er sikkert mye penger for bileieren også, men vi kan ikke trylle fram 2000 kroner fordet selv om vi aldri så mye vil.

I tillegg vil jeg jo gjerne ha bevis for at det var mitt barn, og ikke bare noen som synes at han er lettvinn å legge skylda på.

Regner med at vi vil få flere krav etterhvert som han vokser til, og da er det greit å vite hvor vi står. Kanskje en egen forsikring kan tegnes på vår sønn?

I vinter ble skolen vår påtent av to gutter på 13 år. Store verdier gikk tapt, men guttenes foreldre måtte ikke betale egenandelen.

Denne stønaden som forsvant, ble ikke den erstattet med noe annet da? Barntrygd for 1 ekstra eller skattefradrag eller noe?

Gjest mammatilhypergutt

Vel, synes du det er rettferdig at bileieren skal betale hele 7000 kroner bare fordi _din_ sønn fant det for godt å kaste stein på bilen hans? Det er faktisk ditt ansvar å passe på sønnen din, spesielt når han bare er 4 år og er hyperaktiv. AD/HD eller ikke, hadde det vært min bil skulle du sannelig betalt.

Nei, jeg sa jo også at det ikke var rettferdig.

Akkurat som at det ikke er rettferdig å måtte betale egenandel hvis det er innbrudd i bilen.

Men som jeg sa, er ikke dette en risiko man tar?

Jeg vet at jeg ville aldri krevet penger hvis en fireåring hadde gjort noe med vår bil eller hus, det kunne aldri ramlet meg inn en gang. Men hadde min eldste på 9 år gjort noe, hadde vi selvfølgelig punga ut, han vet bedre.

Jeg vet jo ikke ennå om barn er erstatningspliktige, så om du hadde kunnet kreve noe av meg, er jeg usikker på...

Jeg ringer lensmannskontoret i morgen, de vet det helt sikkert.

Gjest mammatilhypergutt

Denne stønaden som forsvant, ble ikke den erstattet med noe annet da? Barntrygd for 1 ekstra eller skattefradrag eller noe?

Nei den ble ikke det. Man kan få skattefradrag, men da skal det være helt ekstreme forhold. Det er heller ikke mye man kan få, det er snakk om tusen kroner pr.år å trekke fra.

Derimot har vi fått støtte til kjøp av nye låser og innstalert innbruddssikre garderobeskap. Og dører med kodelås.

Akkurat som at det ikke er rettferdig å måtte betale egenandel hvis det er innbrudd i bilen.

Jeg vet at jeg ville aldri krevet penger hvis en fireåring hadde gjort noe med vår bil eller hus, det kunne aldri ramlet meg inn en gang. Men hadde min eldste på 9 år gjort noe, hadde vi selvfølgelig punga ut, han vet bedre.

Jeg vet jo ikke ennå om barn er erstatningspliktige, så om du hadde kunnet kreve noe av meg, er jeg usikker på...

Det er en risiko man tar når man velger å få barn ja - at de kan ødelegge eller gjøre skade på noe som er verdifullt.

Ulv I Faarikaal

Du må nok betale maks kr 5.000 pr skade for hva mindreårige begår, dvs pr vindu, pr handling osv. Det tror jeg er via regress fra forsikringsselskapet. Men du har rett til å besiktige skader før de blir reparert, og husk å ta bilde eller ha med vitne. Du har rett til å se faktura og påvirke valg av metode og annet som kan begrense din utgift som vanlig ved skader. F eks selv reparere selvsagt, hvis du er billakkererer.

Får de ikke medisin for det da?

*lurer*

Har et par elever i klassen til min sønn med samme diagnose. Før var de forferdelig. Men etter en stund fikk de riktig balanse av medisin ( eller riktig medisin).

Hvorfor de utsatte det skjønner jeg ikke, og lite (o) info har vi fått også om denne sykdommen.

Det er litt rart det også synes jeg, at foreldre må merke det på egene barn at det er en annen i klassen som har en sykdom, ved at de ikke vil gå på skolen...:o(

Annonse

Du må nok betale maks kr 5.000 pr skade for hva mindreårige begår, dvs pr vindu, pr handling osv. Det tror jeg er via regress fra forsikringsselskapet. Men du har rett til å besiktige skader før de blir reparert, og husk å ta bilde eller ha med vitne. Du har rett til å se faktura og påvirke valg av metode og annet som kan begrense din utgift som vanlig ved skader. F eks selv reparere selvsagt, hvis du er billakkererer.

Oppegående mennesker forholder seg ikke slik til problemet. De beklager hendelsen og gjør opp for seg uten videre diskusjon.

Strøkene biler er et kjennetegn på vestlig sivilisasjon.

Hva med å få en slik totalforsikring da? Den dekker absolutt alt av skade som barnet ditt gjør. Vi hadde en slik da vi bodde i boretslag. Sønnen vår knuste tvn vår.....egenandelen var 1000 kroner, brillene mine ble borte egenandelen 1000 kroner o.s.v.

Vil jo lønne seg for dere det.

Ulv I Faarikaal

Oppegående mennesker forholder seg ikke slik til problemet. De beklager hendelsen og gjør opp for seg uten videre diskusjon.

Strøkene biler er et kjennetegn på vestlig sivilisasjon.

Skadene var jo usynlige ikke sant ? Det burde de ikke være. Alt som eksisterer er synlig :-)

Jeg synes du har helt feil holdninger. Naturligvis skal dere være med og betale - og naboen slippe. Jeg antar at han dessuten mister bonus på hendelsen - så dere er ganske heldige når han lar foreldrene slippe unna med egenandelen.

Det er dere som tar en risiko når dere ikke passer ordentlig på gutten deres (som attpåtil har ADHD!) Datteren min er også 4 år, og hun har ikke begynt å reke rundt alene ennå. Det er bare snakk om å besøke de nærmeste naboene når ikke vi er med.

Når det nå er oppdaget hvilke barn som har gjort skaden, er det opplagt at det er foreldrene til disse som må betale. Den eventuelle risikoen til bileieren som du stadig maser om, må vel kun gjelde i de tilfellene en aldri finner de skyldige.

Og når det gjelder de som tente på og ikke måtte betale egenandel: Jeg har aldri hørt om egenandel i tilfelle brann. Men her kan nok forsikringsselskapet reise erstatningssak mot de skyldige/foreldrene.

Så for fremtiden får du velge mellom å gjete sønnen din eller betale regningene som dukker opp.

Gjest sint bileier

Bla opp pengene, du - fort! Virker ikke som at du helt klarer å sette deg inn i hvor surt det er å få bilen ødelagt av naboens lille drittunge! Det samme skjedde nemlig med vår bil i forrige uke. Jeg "etterforsket" saken på egen hånd, fant synder'n, og foreldrene ordner opp. Din unge er ditt ansvar; kanskje slike episoder kunne vært unngått om du var ute i gata og passet på 4-åringen din!

Skadene var jo usynlige ikke sant ? Det burde de ikke være. Alt som eksisterer er synlig :-)

Med respekt å melde - nabokjerringa, nabonabokjerringa eller andre kjerringer i nabolaget, er sannsynligvis ikke kvalifisert for å bivåne biler med det formål å identifisere estetiske skavanker på en bil.

Det hele blir en troverdighetssak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...