Gå til innhold

Er barn erstatningspliktige?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Du må nok betale maks kr 5.000 pr skade for hva mindreårige begår, dvs pr vindu, pr handling osv. Det tror jeg er via regress fra forsikringsselskapet. Men du har rett til å besiktige skader før de blir reparert, og husk å ta bilde eller ha med vitne. Du har rett til å se faktura og påvirke valg av metode og annet som kan begrense din utgift som vanlig ved skader. F eks selv reparere selvsagt, hvis du er billakkererer.

Bonustapet utgjør mye penger, normalt kanskje 20.000 kroner, kanskje bileieren har glemt det eller ikke tenker på det eller har en spesialavtale.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulda

7

• Ulv I Faarikaal

6

• Ikke Nickedokke

5

• Taj Mahal

4

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Med respekt å melde - nabokjerringa, nabonabokjerringa eller andre kjerringer i nabolaget, er sannsynligvis ikke kvalifisert for å bivåne biler med det formål å identifisere estetiske skavanker på en bil.

Det hele blir en troverdighetssak.

God ide med en sakkyndig ja.

Jeg vet ikke, men jeg hadde nok punget ut og passet bedre på poden heretter.

Slik er det her også, ungene leker ikke hjemme hos seg selv, i egen hage lenger, men opp på naboens terrasse, inn i naboens garasje, slår seg og hyler i kjellertrappa osv. Jeg synes ikke det går an, men undrer meg på hvorfor det er slik.

Nå er vel jeg ei sur grinete kjerring... men jeg har jo hatt barn selv. De var ikke bedre enn andre, men jeg husker jo at de lekte hjemme eller hjemme hos andre som hadde barn, ikke helt innpå naboens stue.

Jeg husker også hvordan vi kjempet for å få omregulert et jorde i nærheten til lekeplass, slik at de hadde et sted å leke. Det fikk vi ikke til, og tok jo konsekvensene av det. Jeg nektet i alle fall mine å holde seg rundt veggene til naboer, der de ikke hadde noe å gjøre.

Jeg forstår også at det ikke alltid er mulig å holde øye med dem og aksepterer selvsagt små glipp, greit nok, men det bør ikke bli en vane.

Jeg har vært nødt til å si ifra noen ganger og bl.a. nekte barna å trykke på ringeklokka osv.

Gjest mammatilhypergutt

Med respekt å melde - nabokjerringa, nabonabokjerringa eller andre kjerringer i nabolaget, er sannsynligvis ikke kvalifisert for å bivåne biler med det formål å identifisere estetiske skavanker på en bil.

Det hele blir en troverdighetssak.

Jeg fikk gubben til å se etter også, han elsker biler, og er bedre kvalifisert enn meg til å se riper.

Han så ingenting han heller. Men det betyr jo at de ikke er der.

Og igjen, jeg skjønner at det er for jævlig å få ødelagt mannens stolthet og glede av naboens drittunge (som noen så poetisk kalte det)

Mener dere virkelig at barn skal fotfølges ute? Jeg trodde alle her snakket så varmt om å ikke overbeskytte barna sine?

Men spørsmålet mitt var jo om det finnes noen regler for dette?

Det må da være noe som heter uaktsomhet?

Og kan eieren bare si at det var min gutt, uten noen form for bevis?

Annonse

Gjest særfradrag

Nei den ble ikke det. Man kan få skattefradrag, men da skal det være helt ekstreme forhold. Det er heller ikke mye man kan få, det er snakk om tusen kroner pr.år å trekke fra.

Derimot har vi fått støtte til kjøp av nye låser og innstalert innbruddssikre garderobeskap. Og dører med kodelås.

Det finnes ikke noe slikt fradrag på skatten. Det er noe som heter særfradrag for utgifter til pleie og behandling ved varig sykdom når utgiftene er usedvanlig store, minst kr 5880 pr år. Men hærverk regnes ikke som behandling.

Ulv I Faarikaal

Jeg fikk gubben til å se etter også, han elsker biler, og er bedre kvalifisert enn meg til å se riper.

Og igjen, jeg skjønner at det er for jævlig å få ødelagt mannens stolthet og glede av naboens drittunge (som noen så poetisk kalte det)

Mener dere virkelig at barn skal fotfølges ute? Jeg trodde alle her snakket så varmt om å ikke overbeskytte barna sine?

Jeg mener jo det burde synes NOE ! Vet ikke hva jeg skal si om usynlige skader. Selv har jeg "rubba" bort ganske solide riper på mine 10-12 biler opp gjennom tidene.

Hei,

HVIS det er på det rene at det er ungen din som har ødelagt bilen, så har dere åpenbart et ansvar for det. Hvem ellers skulle betale?

Men hvis dere nekter, og det ikke finnes uavhengige voksne vitner, så er det nok fint lite naboen kan gjøre, i praksis.

I en evt. rettssak ville det være påstand mot påstand, og da måtte han sannsynliggjøre at det var din sønn som gjorde noe galt. (Tvilen vil komme tiltalte til gode.)

Med vennlig hilsen

Lova seier som så :

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19690613-026.html&dep=alle&emne=skadeserstatningsloven&

Les spesielt Kapittel 1 §1-1 og §1-2 som omhandlar barns ansvar og foreldra sitt ansvar.

Problemstillinga foreldres erstatningsplikt ved skade utfört av barn var oppe i fjor på TV2 GMN *trur eg*!! Men eg finn ikkje referansar til det eg trur eg var borti i fjor - eg hugsar kanskje feil ang kor og når det vart tatt opp...

I alle fall trur eg at du, dersom du har innboforsikring, kan vere forsikra mot erstatningskrav som fölge av uaktsomhet - dette kan vel også gjelde når det er dine barn som evt har opptrådt uaktsomt, men eg veit ikkje sikkert. Sjekk forsikringa di. (Du har vel innboforsikring / hjemforsikring? Superviktig!!)

Synd at dette hende. Trasig for bileigaren og trasig for dykk. Håpar det ordnar seg på best mogleg måte!

Helsing

Gjest mammatilhypergutt

Jeg synes du har helt feil holdninger. Naturligvis skal dere være med og betale - og naboen slippe. Jeg antar at han dessuten mister bonus på hendelsen - så dere er ganske heldige når han lar foreldrene slippe unna med egenandelen.

Det er dere som tar en risiko når dere ikke passer ordentlig på gutten deres (som attpåtil har ADHD!) Datteren min er også 4 år, og hun har ikke begynt å reke rundt alene ennå. Det er bare snakk om å besøke de nærmeste naboene når ikke vi er med.

Når det nå er oppdaget hvilke barn som har gjort skaden, er det opplagt at det er foreldrene til disse som må betale. Den eventuelle risikoen til bileieren som du stadig maser om, må vel kun gjelde i de tilfellene en aldri finner de skyldige.

Og når det gjelder de som tente på og ikke måtte betale egenandel: Jeg har aldri hørt om egenandel i tilfelle brann. Men her kan nok forsikringsselskapet reise erstatningssak mot de skyldige/foreldrene.

Så for fremtiden får du velge mellom å gjete sønnen din eller betale regningene som dukker opp.

Har din datter AD/HD? Neivel. Så det betyr at hvis du sier til henne at hun skal holde seg på et gitt sted, så gjør hun det.

Vel, sånn har ikke vi det. Første gangen han rømte, var han drøye året. Da hadde han fått opp den doble barnesikringen på vinduene, og hoppet ut av annen etasje.

Det er helt forferdelig å hele tiden holde vakt slik at han ikke klatrer over vårt doble hagegjerde og ut, men innimellom får han det altså til. Alle naboene her er varslet om han, og vet at de må irettesette han hvis han gjør noe, og at han ikke alltid hører etter.

Det sier seg selv at dette problemet vil øke etterhvert som han blir eldre, og krever friere tøyler.

En annen ting, som jeg nevnte, er at vi ikke vet at vår sønn var med. Det er bare blitt fortalt oss av en. Ikke har vi fått sett noen papirer, regninger, ingen vitner eller noe. Hvis jeg hadde visst med sikkerhet at sønnen min hadde gjort det, ville jeg selvsagt reagert annerledes, men jeg føler det er mye usikkerhet her.

Jeg kan og vil ikke gjete mine barn, alle tre får lov til å leke. Det å ha et slikt barn, er en så stor oppgave og en stor sorg. Alle stirrer, kommenterer og har egne oppfatninger.

Jeg vet det godt, for jeg var slik selv. Når jeg før så et barn som slo, skreik og sparket villt rundt seg, tenkte jeg også at det var sikkert noe med oppdragelsen.

Nå vet jeg så mye bedre.

Ikke Nickedokke

Slike skader dekkes vanligvis av deres eget forsikringsselskap; 7000 høres sinnsykt mye ut i egenandel for en slik skade, bilen må jo ikke akkurat omlakkeres, heller....

Har dere dårlig råd, synes jeg dere skal si nei, og hvis naboen står på sitt, er det han som evt. må gå rettens vei, og det koster raskt flere tusenlapper enn det ville gjort å reparere skaden i utgangspunktet.

En annen løsning vil være å la naboen gi guttungen faste oppgaver en gang i uka i et halvt år fremover; klippe gress, hente post, beise hus, vaske bil, lufte bikkja,el. Dette vil han klare, selv om han er hyperaktiv.

At gutten er hyper har forøvrig ikke noe å si i skadesammenheng, så lenge dere da ikke får sosialkontoret til å dekke skadene. Dere har til syvende og sist ansvaret.

Men din nabo bør ha forståelse for deres situasjon, så noe må det jo kunne gå an å bli enige om,

mener

Gjest sint bileier

4-åringer bør da vel ikke ferdes ute alene, noen bør følge med på hva småungene bedriver tiden med.... jeg har da selv barn - hadde mine barn gjort hærverk, hadde jeg gjort opp på flekken! - En annen ting; har dere ikke forsikring som dekker inn egenandel i slike saker? Dessuten hvem har vært uaktsom; jo etter mitt skjønn så er det dere - som foreldre - som ikke har passet bra nok på barnet deres. Det fritar ikke dere for ansvar!! La forøvrig bilverkstedet avgjøre om det virkelig finnes en skade på bilen.

Annonse

Gjest mammatilhypergutt

Lova seier som så :

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19690613-026.html&dep=alle&emne=skadeserstatningsloven&

Les spesielt Kapittel 1 §1-1 og §1-2 som omhandlar barns ansvar og foreldra sitt ansvar.

Problemstillinga foreldres erstatningsplikt ved skade utfört av barn var oppe i fjor på TV2 GMN *trur eg*!! Men eg finn ikkje referansar til det eg trur eg var borti i fjor - eg hugsar kanskje feil ang kor og når det vart tatt opp...

I alle fall trur eg at du, dersom du har innboforsikring, kan vere forsikra mot erstatningskrav som fölge av uaktsomhet - dette kan vel også gjelde når det er dine barn som evt har opptrådt uaktsomt, men eg veit ikkje sikkert. Sjekk forsikringa di. (Du har vel innboforsikring / hjemforsikring? Superviktig!!)

Synd at dette hende. Trasig for bileigaren og trasig for dykk. Håpar det ordnar seg på best mogleg måte!

Helsing

Endelig noe konkret!

Skal lese det, og sette meg godt inn i det, for jeg frykter som sagt at dette ikke vil bli siste gang..

Vi er fullt forsikret, så kanskje det kan lønne seg å ta en telefon dit i morgen..

Slike skader dekkes vanligvis av deres eget forsikringsselskap; 7000 høres sinnsykt mye ut i egenandel for en slik skade, bilen må jo ikke akkurat omlakkeres, heller....

Har dere dårlig råd, synes jeg dere skal si nei, og hvis naboen står på sitt, er det han som evt. må gå rettens vei, og det koster raskt flere tusenlapper enn det ville gjort å reparere skaden i utgangspunktet.

En annen løsning vil være å la naboen gi guttungen faste oppgaver en gang i uka i et halvt år fremover; klippe gress, hente post, beise hus, vaske bil, lufte bikkja,el. Dette vil han klare, selv om han er hyperaktiv.

At gutten er hyper har forøvrig ikke noe å si i skadesammenheng, så lenge dere da ikke får sosialkontoret til å dekke skadene. Dere har til syvende og sist ansvaret.

Men din nabo bør ha forståelse for deres situasjon, så noe må det jo kunne gå an å bli enige om,

mener

Har du barn selv eller?

"En annen løsning vil være å la naboen gi guttungen faste oppgaver en gang i uka i et halvt år fremover; klippe gress, hente post, beise hus, vaske bil, lufte bikkja,el. Dette vil han klare, selv om han er hyperaktiv. "

En fireåring?

Ikke Nickedokke

Lova seier som så :

Helsing

Skam deg, Zarine! Her sitter jeg og leiter, og når jeg finner det, kommer du meg i forkjøpet....

Arrrgh!

*smiler*

Gjest mammatilhypergutt

Skadene var jo usynlige ikke sant ? Det burde de ikke være. Alt som eksisterer er synlig :-)

Det er en skade på bilen, men det nevnte jeg ikke, for akkurat i den saken er min sønn uskyldig.

Av disse tre guttene, var det en som knuste frontruten med en stein. Min sønn sto der da, men han var ikke med på akkurat det. Dette er ihvertfall det som har blitt meg fortalt av denne guttens far + bileieren.

Det er også denne guttens far som "inviterte" oss andre til også å betale.

Er det å kaste stein uaktsomhet da?

Jeg mener, man tar da ikke opp en stein helt tilfeldig og "mister" den på bilen.

Når gutten din kastet stein på bilen, gjorde han det med den største aktsomhet.

Jeg ville heller spilt på press hvis jeg var deg.

Han _kan_ ha vært under press fra de større guttene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...