Gå til innhold

Er barn erstatningspliktige?

Anbefalte innlegg

Ikke Nickedokke

Har du barn selv eller?

"En annen løsning vil være å la naboen gi guttungen faste oppgaver en gang i uka i et halvt år fremover; klippe gress, hente post, beise hus, vaske bil, lufte bikkja,el. Dette vil han klare, selv om han er hyperaktiv. "

En fireåring?

Så det etterpå, at alderen var fire år.

Synes jeg ser ham løpe (henge) etter den motoriserte gressklipperen, eller enda verre, naboens digre dobberman.....

Nei, en 4-åring klarer ikke det, du har helt rett.

Ja, jeg har unger, tre stykk, faktisk.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulda

7

• Ulv I Faarikaal

6

• Ikke Nickedokke

5

• Taj Mahal

4

Mest aktive i denne tråden

Ikke Nickedokke

Mener å huske at det er et tak på 5000 kroner som man kan risikere å måtte betale for skader som barna ens har påført.

35 % av 7000 er vel da under det beløpet.

Kan ikke tenke meg at det er no form for lovregel om at man slipper å betale for skader man har påført andre som følge av en psykistrisk diagnose.

Du må nok regne med å betale - og det er det rettferdige.

Jo, lovskriften kan faktisk tolke slik;

§ 1-3. (sinnssykes ansvar m.v.)

1. Den som er sinnssyk, åndssvak, bevisstløs eller befinner seg i en lignende forstyrrelse av sinnstilstanden, plikter å erstatte den skade han volder for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Var skadevolderen selvforskyldt brakt i en forbigående tilstand som nevnt, har han det ansvar som ellers ville følge av alminnelige erstatningsregler.

Sakset fra Lov om Skadeerstatning/Lovdata

Jeg fikk gubben til å se etter også, han elsker biler, og er bedre kvalifisert enn meg til å se riper.

Han så ingenting han heller. Men det betyr jo at de ikke er der.

Og igjen, jeg skjønner at det er for jævlig å få ødelagt mannens stolthet og glede av naboens drittunge (som noen så poetisk kalte det)

Mener dere virkelig at barn skal fotfølges ute? Jeg trodde alle her snakket så varmt om å ikke overbeskytte barna sine?

Men spørsmålet mitt var jo om det finnes noen regler for dette?

Det må da være noe som heter uaktsomhet?

Og kan eieren bare si at det var min gutt, uten noen form for bevis?

Du overbeskytter ikke fireåringen ved å ikke la ham ferdes fritt. Derimot gir du signaler om at du bryr deg om ham og hva han foretar seg.

Grensesetting er vel ekstra viktig når barna har AD/HD. Ellers risikerer du lett at han blir er syndebukk når han er uskyldig - fordi han så ofte er skyldig i det gale som skjer ellers.

En annen sak er det hvis bilen ikke er skadet. Da skal dere ikke betale. Men er det skade på bilen - da er det naturligvis dere som er ansvarlige.

Ulv I Faarikaal

Det er en skade på bilen, men det nevnte jeg ikke, for akkurat i den saken er min sønn uskyldig.

Av disse tre guttene, var det en som knuste frontruten med en stein. Min sønn sto der da, men han var ikke med på akkurat det. Dette er ihvertfall det som har blitt meg fortalt av denne guttens far + bileieren.

Det er også denne guttens far som "inviterte" oss andre til også å betale.

Rent logisk mener jeg du ikke er erstatningspliktig for skader din sønn ikke har gjort. Juridisk blir det sikkert mer komplisert. Medvirkning ? Vet ikke.

Ikke Nickedokke

Å nei, det var i gamle dager det!

For 3-4 år siden forsvant denne stønaden. Nå må alle ødelagte møbler, innslåtte dører, istykkerrevne klær, ødelagte leker, dørlåser osv. dekkes med egne penger.

Ellers er jeg enig med alle her om at jeg selvfølgelig har et moralsk ansvar i å betale. Men for oss er det ikke bare å bla opp 2000, det er ganske mye penger. Det er sikkert mye penger for bileieren også, men vi kan ikke trylle fram 2000 kroner fordet selv om vi aldri så mye vil.

I tillegg vil jeg jo gjerne ha bevis for at det var mitt barn, og ikke bare noen som synes at han er lettvinn å legge skylda på.

Regner med at vi vil få flere krav etterhvert som han vokser til, og da er det greit å vite hvor vi står. Kanskje en egen forsikring kan tegnes på vår sønn?

I vinter ble skolen vår påtent av to gutter på 13 år. Store verdier gikk tapt, men guttenes foreldre måtte ikke betale egenandelen.

§ 1-3. (sinnssykes ansvar m.v.)

1. Den som er sinnssyk, åndssvak, bevisstløs eller befinner seg i en lignende forstyrrelse av sinnstilstanden, plikter å erstatte den skade han volder for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Var skadevolderen selvforskyldt brakt i en forbigående tilstand som nevnt, har han det ansvar som ellers ville følge av alminnelige erstatningsregler.

Annonse

Gjest retvizan

Hadde et av våre barn gjort noe sånt ,så hadde vi punget ut uansett ,det skulle bare mangle syns jeg. Og ungen ville fått en preken h*n ALDRI kom til å glemme !!!

Da håper jeg du fremdeles husker episoden med deg, bilen og hesten?!

Jada, jeg punga ut.

Da håper jeg du fremdeles husker episoden med deg, bilen og hesten?!

Jada, jeg punga ut.

Jeg måtte jo betale tilbake til deg da !!! (vaffal MYE av det husker jeg), og det nytta ikke å prøve å lure seg unna....Du visste jo alltid hvor mye lønn jeg fikk av Karen ! *ler*

*savner Mariusen sin*

Å nei, det var i gamle dager det!

For 3-4 år siden forsvant denne stønaden. Nå må alle ødelagte møbler, innslåtte dører, istykkerrevne klær, ødelagte leker, dørlåser osv. dekkes med egne penger.

Ellers er jeg enig med alle her om at jeg selvfølgelig har et moralsk ansvar i å betale. Men for oss er det ikke bare å bla opp 2000, det er ganske mye penger. Det er sikkert mye penger for bileieren også, men vi kan ikke trylle fram 2000 kroner fordet selv om vi aldri så mye vil.

I tillegg vil jeg jo gjerne ha bevis for at det var mitt barn, og ikke bare noen som synes at han er lettvinn å legge skylda på.

Regner med at vi vil få flere krav etterhvert som han vokser til, og da er det greit å vite hvor vi står. Kanskje en egen forsikring kan tegnes på vår sønn?

I vinter ble skolen vår påtent av to gutter på 13 år. Store verdier gikk tapt, men guttenes foreldre måtte ikke betale egenandelen.

Hva sier ungen din da? Nekter han på at det var han? Siden du er i tvil om det virkelig var han, mener jeg.

Har din datter AD/HD? Neivel. Så det betyr at hvis du sier til henne at hun skal holde seg på et gitt sted, så gjør hun det.

Vel, sånn har ikke vi det. Første gangen han rømte, var han drøye året. Da hadde han fått opp den doble barnesikringen på vinduene, og hoppet ut av annen etasje.

Det er helt forferdelig å hele tiden holde vakt slik at han ikke klatrer over vårt doble hagegjerde og ut, men innimellom får han det altså til. Alle naboene her er varslet om han, og vet at de må irettesette han hvis han gjør noe, og at han ikke alltid hører etter.

Det sier seg selv at dette problemet vil øke etterhvert som han blir eldre, og krever friere tøyler.

En annen ting, som jeg nevnte, er at vi ikke vet at vår sønn var med. Det er bare blitt fortalt oss av en. Ikke har vi fått sett noen papirer, regninger, ingen vitner eller noe. Hvis jeg hadde visst med sikkerhet at sønnen min hadde gjort det, ville jeg selvsagt reagert annerledes, men jeg føler det er mye usikkerhet her.

Jeg kan og vil ikke gjete mine barn, alle tre får lov til å leke. Det å ha et slikt barn, er en så stor oppgave og en stor sorg. Alle stirrer, kommenterer og har egne oppfatninger.

Jeg vet det godt, for jeg var slik selv. Når jeg før så et barn som slo, skreik og sparket villt rundt seg, tenkte jeg også at det var sikkert noe med oppdragelsen.

Nå vet jeg så mye bedre.

Unnskyld meg, men hvis han er så ustyrlig, så kan du da ikke la ham være alene? Jeg lot aldri min "normale" ettåring være alene på rommet sitt, da gjorde hun ugang for syv dager.

Klatrer han over gjerdet, så får dere sørge for å holde ham under oppsyn, da!?

Jeg fikk gubben til å se etter også, han elsker biler, og er bedre kvalifisert enn meg til å se riper.

Han så ingenting han heller. Men det betyr jo at de ikke er der.

Og igjen, jeg skjønner at det er for jævlig å få ødelagt mannens stolthet og glede av naboens drittunge (som noen så poetisk kalte det)

Mener dere virkelig at barn skal fotfølges ute? Jeg trodde alle her snakket så varmt om å ikke overbeskytte barna sine?

Men spørsmålet mitt var jo om det finnes noen regler for dette?

Det må da være noe som heter uaktsomhet?

Og kan eieren bare si at det var min gutt, uten noen form for bevis?

Det må selvfølgelig kunne påvises skader. Men på generelt grunnlag er foreldrene erstatningspliktige for barna sine dersom de forvolder skade. Derav ordet 'foresatte'.

Annonse

Det er klart du skal betale! Jeg ville aldri lett etter juridiske smutthull for å slippe å betale det ungene påfører andre av kostnader.

Dersom han har diagnosen ADHD skal du huske dere har krav til grunn - og hjelpestønad!

Disse stønadene er ment til at en har ekstra utgifter med unger med ADHD ....det kan være hærverk (de ofte på impulsen finner på ), slitasjer , ekstrabelastningen etc...

Uansett : lykke til

Hilsen ADHD mamma

Får de ikke medisin for det da?

*lurer*

Har et par elever i klassen til min sønn med samme diagnose. Før var de forferdelig. Men etter en stund fikk de riktig balanse av medisin ( eller riktig medisin).

Hvorfor de utsatte det skjønner jeg ikke, og lite (o) info har vi fått også om denne sykdommen.

Det er litt rart det også synes jeg, at foreldre må merke det på egene barn at det er en annen i klassen som har en sykdom, ved at de ikke vil gå på skolen...:o(

Hvis du søker litt så finner du informasjon om AD/HD.

Min sønn har AD/HD og han både plages og forstyrres av barn som ikke har ad/hd, så det tror jeg går begge veier..........................

Unnskyld meg, men hvis han er så ustyrlig, så kan du da ikke la ham være alene? Jeg lot aldri min "normale" ettåring være alene på rommet sitt, da gjorde hun ugang for syv dager.

Klatrer han over gjerdet, så får dere sørge for å holde ham under oppsyn, da!?

-Lenke ham fast til rommet sitt...??

Hvis du søker litt så finner du informasjon om AD/HD.

Min sønn har AD/HD og han både plages og forstyrres av barn som ikke har ad/hd, så det tror jeg går begge veier..........................

Hei hulda,

Det betviler jeg ikke. Men det finnes en grense for hvor mye ett eller to barn skal overta oppmerksomheten til en hel klasse.

Men nå når de får riktig dose av medisinen sin, så er alt så meget bedere *s*

Det gikk hardt utover de andre barna, og foreldrene var fortvilet.

Klart man skjønner at det er en sykdom og at dette barnet ikke har det godt, men i min sønns klasse gikk det litt for langt. Mulig lærerene ikke takklet dette på riktig måte også ( noe jeg synes)

Barna sluttet å lære noe, og de ble slått, dengt og lugget osv daglig. Barna kom gråtende hjem og ville ikke gå på skolen mere.

Ett eller to barn ,med en sykdom kan ikke ødlegge for en hel klasse. Og det er du sikkert enig i? Denne klassen har veldig mange elever ( en elev i fra å bli delt til to klasser)

Det hadde vært interessant å få lære litt mere om sykdommen *s*

Og jeg synes at både klassekameratene OG foreldre skal få informasjon om at det er barn i klassen som har denne sykdommen og hva det er for noe. På den måten kan foreldrene bidra med så mangt. Til fordel for både den som har sykdommen og barna sine.

Mvh

Hei hulda,

Det betviler jeg ikke. Men det finnes en grense for hvor mye ett eller to barn skal overta oppmerksomheten til en hel klasse.

Men nå når de får riktig dose av medisinen sin, så er alt så meget bedere *s*

Det gikk hardt utover de andre barna, og foreldrene var fortvilet.

Klart man skjønner at det er en sykdom og at dette barnet ikke har det godt, men i min sønns klasse gikk det litt for langt. Mulig lærerene ikke takklet dette på riktig måte også ( noe jeg synes)

Barna sluttet å lære noe, og de ble slått, dengt og lugget osv daglig. Barna kom gråtende hjem og ville ikke gå på skolen mere.

Ett eller to barn ,med en sykdom kan ikke ødlegge for en hel klasse. Og det er du sikkert enig i? Denne klassen har veldig mange elever ( en elev i fra å bli delt til to klasser)

Det hadde vært interessant å få lære litt mere om sykdommen *s*

Og jeg synes at både klassekameratene OG foreldre skal få informasjon om at det er barn i klassen som har denne sykdommen og hva det er for noe. På den måten kan foreldrene bidra med så mangt. Til fordel for både den som har sykdommen og barna sine.

Mvh

Hei,

Det er veldig viktig at lærerne takler det på riktig måte -og får hjelp inn i klassen.

Ev. assistenter.

Men.. skolene har ikke ressurser til det og da går det utover de andre.

I vårt tilfelle er det for mye uro i klassen til at sønnen min klarer å holde på konsentrasjonen. Han melder seg ut.

Fint du vil lære mer da *s*

Det er veldig slitsomt å være foreldre til disse barna, de må jo gjetes hele tiden.

Men det sier jo seg selv at det ikke går alltid.

Det er jo nok å gå på do det.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...