Gå til innhold

Merverdiavgift - glemt ved inngåelse av avtale

Anbefalte innlegg

Vi var i et møte med delleverandør til huset, og diskuterte alle prisene. Vi gikk ut i fra at alle prisene vi fikk var inkl. mva - og fortsatte møtet ut i fra det.

Når vi nå får regningen, ser vi at det står med liten skrift at alle priser er eks. mva. Dette kom jo som litt av en bombe - det blir noen tusen kroner mer enn beregnet.

Er ikke sluttleverandører nødt til å oppgi alle priser inkl. mva? - og hvis de ikke gjør det, så bør de vel opplyse i løpet av samtalen/møtet at alle prisene er eks. mva?

Finnes det noen bestemmelser på dette?

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Hei,

Meg bekjent SKAL man, ved salg til private personer, oppgi priser INKLUSIVE MVA. Jeg tror ikke engang det er nok å skrive nedenfor at "prisen er eksklusive MVA".)

Det eneste "unntak" (tror jeg) er hvis du går til noen som åpenbart vanligvis bare selger til andre firma. (men selv da mener jeg du har jussen på din side hvis du nekter å betale mva'en deres!)

Med vennlig hilsen

Hei,

Meg bekjent SKAL man, ved salg til private personer, oppgi priser INKLUSIVE MVA. Jeg tror ikke engang det er nok å skrive nedenfor at "prisen er eksklusive MVA".)

Det eneste "unntak" (tror jeg) er hvis du går til noen som åpenbart vanligvis bare selger til andre firma. (men selv da mener jeg du har jussen på din side hvis du nekter å betale mva'en deres!)

Med vennlig hilsen

Det mener jeg å ha hørt også - men, skulle gjerne hatt en henvisning til en forskrift, lovtekst el.

Dette er en forretning som selger til private, så de burde jo visst bedre.

Dersom dette er en håndtverker som skal gjøre en jobb på huset deres, følger det av håndtverktjenesteloven at priser skal forstås som om merverdiavgiften er inkludert, med mindre dere burde skjønt at det ikke var det (se utklipp av loven nederst.) Men jeg har ikke klart å finne lovbestemmelse for det samme dersom det dreier seg om et kjøp av varer. Mulig reglene i kjøpslovens §45 tolkes slik, men jeg er usikker. Har desverre ikke kjøpslov-boka foran meg akkurat nå. Det kan jo evt. bli et spørsmål om hva dere faktisk har avtalt?

-----

Håndtverktjenesteloven §32, 3 ledd:

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.4

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...