Gå til innhold

Er borderline/emosjonell ustabil personlighet en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er bare en måte å si dårlig personlighet tror jeg. 

Anonymkode: 90319...f62

Herregud for en ting å si. Borderline er en alvorlig psykisk lidelse og de som har diagnosen har i de fleste tilfeller hatt det vanskelig i livet sitt. Det er også mulig å bli frisk fra den. Så det er ikke forankret til personligheten. 

Så er det jo også 250 ulike måter å ha borderline på, så man kan ikke bare skjære alle over en kam. Det er ulike mennesker med ulik historikk, væremåte og behov for hjelp. 

Og man kan bli frisk av det. Det har jeg blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er borderline/emosjonell ustabil personlighet en sykdom?

Anonymkode: ada58...f0d

Hva gjør at du spør?   Eupf er en kategori i den internasjonale sykdomsklassifikasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en diagnose som settes av kvalifisert helsepersonell. En sier ofte at disse personene har en ekstra sårbarhet for sterke emosjonelle svingninger som gjør livet mer utfordrende enn for andre. Det finnes god behandling,  som gjør at utfordringene reduseres og kan forsvinne, slik at hverdagen blir lettere for både personen selv og de rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er borderline/emosjonell ustabil personlighet en sykdom?

Anonymkode: ada58...f0d

Det er en personlighetsforstyrrelse som kommer av at personen som har dette opplevde i sin barndom å bli forlatt. Det kan være at en av foreldrene gikk bort når personen bare var liten. 

Eller at en eller begge foreldrene på andre måter var utilgjengelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (14 minutter siden):

Det er en personlighetsforstyrrelse som kommer av at personen som har dette opplevde i sin barndom å bli forlatt. Det kan være at en av foreldrene gikk bort når personen bare var liten. 

Eller at en eller begge foreldrene på andre måter var utilgjengelige. 

Det er nok en del mer komplisert enn som så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykolog spesialist sa til meg at Emosjonell ustabil pf har flere likheter med PTSD. Jeg har begge deler men har mindre av eusp nå enn tidligere. Men er mange traumer ja i barndommen og oppveksten som gjorde at jeg utviklet den diagnosen. Men har utviklet meg og har selvinnsikt. Blitt mye bedre.

Anonymkode: 6726d...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (2 timer siden):

Det er nok en del mer komplisert enn som så. 

Jeg tenkte ikke å ta en fullstendig utredning da. 

Endret av Stormwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...