Gå til innhold

Hva slags diagnoser er sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man si om man har en sykdom om man har:

Schizofreni? 

Bipolar? 

Autisme? 

Personlighetsforstyrrelse? 

Depresjon? 

Spiseforstyrrelse? 

Og hvis de ikke kan kalles sykdommer hva kaller man de da? Og er man syk om man har de? 

 

Anonymkode: c14dd...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er sykdommer og ja du er syk hvis du har en sykdom. Autisme er jeg usikker på om regnes som sykdom, tipper svaret er er enkelt Google-søk unna

Anonymkode: d7231...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med mange ting i livet, kan en velge å gjøre det enkelt eller komplisert.

Vi kan velge å gjøre det enkelt ved å si at dersom det går ut over ens livskvalitet og funksjon, så er det sykdom.

Eller vi kan gjøre det komplisert ved å starte en lang diskusjon om hvilke ord vi skal bruke: Sykdom (disease), lidelse (disorder), skade, lyte, utviklingsforstyrrelse osv

Jeg var i gruppen som oversatte kapittel F3 (affektive lidelser) fra engelsk til norsk i ICD-10. Der var det mange og lange diskusjoner om disease vs disorder og hva en skulle bruke av norske ord for dette. Kanskje en interessant og viktig? akademisk øvelse, men for meg i det etterfølgende ikke av praktisk betydning. Om en person har bipolar lidelse eller bipolar sykdom, oppfatter jeg at oppgaven er den samme - å minimere vedkommendes plager og funksjonssvikt og optimalisere livskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er sykdommer og ja du er syk hvis du har en sykdom. Autisme er jeg usikker på om regnes som sykdom, tipper svaret er er enkelt Google-søk unna

Anonymkode: d7231...20e

Kjære deg,

Nei, autisme er ikke en sykdom. Autisme, eller autismespekterforstyrrelse (ASD), er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse som påvirker hvordan en person kommuniserer, sosialiserer og bearbeider informasjon. Mennesker med autisme har ulike måter å oppleve verden på, og dette kan variere i intensitet fra person til person, derav begrepet "spekter".

Det er viktig å understreke at autisme ikke er noe som skal "kureres". I stedet handler det om å forstå de unike styrkene og utfordringene en person med autisme har, og gi riktig støtte slik at de kan trives og utvikle seg i sitt eget tempo.

Autisme er en del av menneskelig variasjon, ikke en sykdom som skal behandles.

Anonymkode: 66865...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Autisme er en del av menneskelig variasjon, ikke en sykdom som skal behandles.

Når veriasjonen er så stor at det fører til at personen må søke hjelp i heletjenesten, er det en sykdom. Da har det også en diagnosekode i ICD-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Når veriasjonen er så stor at det fører til at personen må søke hjelp i heletjenesten, er det en sykdom.

Teknisk sett er det tilleggsproblematikken(e), ikke tilstanden i seg selv, som er sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (12 minutter siden):

Når veriasjonen er så stor at det fører til at personen må søke hjelp i heletjenesten, er det en sykdom. Da har det også en diagnosekode i ICD-10.

Så autisme er en sykdom. 

Schizofreni er ikke en sykdom. 

Hva mer? 

Anonymkode: c14dd...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så autisme er en sykdom. 

Schizofreni er ikke en sykdom. 

Hva mer? 

Anonymkode: c14dd...b96

Hvorfor spør du om dette? Hva har det å si om noen er klassifisert som sykdom eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så autisme er en sykdom. 

Schizofreni er ikke en sykdom. 

Hva mer? 

Anonymkode: c14dd...b96

Hvem har sagt at schizofreni ikke er en sykdom? 

Anonymkode: b2714...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem har sagt at schizofreni ikke er en sykdom? 

Anonymkode: b2714...5ac

Syndromer er også sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (16 minutter siden):

Syndromer er også sykdommer.

Du skrev at schizofreni ikke er en sykdom. 

Ok så da er asperger syndrom en sykdom også. 

Anonymkode: c14dd...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (6 minutter siden):

Beklager. Noen ganger overvurderer jeg brukernes kunnskapsnivå. 

Ja det skal jeg sannelig si det dere!!

Dere bare antar og antar, oftest uten noe grunnlag annet enn en samtale som varte i 10minutter i en akuttpsykiatrisk krise

Jeg blir oppgitt på psykiatriens vegne og tenker det burde bli obligatorisk empatitest for å bli psykiater

Anonymkode: c14dd...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det skal jeg sannelig si det dere!!

Dere bare antar og antar, oftest uten noe grunnlag annet enn en samtale som varte i 10minutter i en akuttpsykiatrisk krise

Jeg blir oppgitt på psykiatriens vegne og tenker det burde bli obligatorisk empatitest for å bli psykiater

Anonymkode: c14dd...b96

Psykiatere kan også være i dårlig humør, som alle andre :) 

Anonymkode: 876e5...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Psykiatere kan også være i dårlig humør, som alle andre :) 

Anonymkode: 876e5...eaf

Ikke permanent.

Anonymkode: f3212...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bare antar og antar, oftest uten noe grunnlag annet enn en samtale som varte i 10minutter i en akuttpsykiatrisk krise

Du er inne på noe. Men det står ikke så mye bedre til på pasientsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...