Gå til innhold

Litt irritert på at det alltid er styr og dårlig info rundt ting som liksom skal fungere som trygghet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle på en reise i helgen men ble syk. Fikk legeerklæring. Bare flybillett var betalt så var ikke en veldig stor sum heller. Betalte 967,-. Så får jeg tilbake 267,- av forsikringen?! 
Det stod ingenting om egenandel på siden. Jeg betalte med kredittkortet til flyselskapet og valgte reiseforsikringen som samarbeider med de. Får bl.a spørsmål om jeg har meldt saken til andre selskap, noe jeg ikke hadde. Så står det at hvis saken er meldt til andre forsikringsselskaper så skal selskapene dele på utgiftene.

Tar så kontant med forsikringen jeg betaler for for å få resterende beløp. Informerer om sumen jeg har fått av det andre. Så ringer de og sier at jeg ikke kan melde inn til 2 forskjellige. Det var ikke det som stod på det andre selskapet sine sider i såfall. Så sier hun dama at hun syntes jeg ikke lite igjen. Og at deres info var misvisinde.

Hadde jeg vist at jeg fikk så lite så hadde jeg heller prøvd mitt første forsikringsselskap. Er dette bare en måte å lure folk på?

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle de kredittkortene som som jeg har vært borti har egenandel på reiseforsikringene.  Og jeg har akkurat fått mail fra Norwegian at betingelsene deres er forandret, men nå har jeg ikke satt meg skikkelig inn i det.  Og når de spør om du har fler forsikringer så bare oppgir du hvilket selskap det er og så ordner de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (6 timer siden):

Alle de kredittkortene som som jeg har vært borti har egenandel på reiseforsikringene.  Og jeg har akkurat fått mail fra Norwegian at betingelsene deres er forandret, men nå har jeg ikke satt meg skikkelig inn i det.  Og når de spør om du har fler forsikringer så bare oppgir du hvilket selskap det er og så ordner de det.

De spurte ikke hvilket selskap. Jeg bare fylte ut og det var spørmsål om jeg hadde meldt saken til flere selskaper. 
Det stod ikke noe sted at det er egenandel. I hvertfal ikke tydelig. Fikk ikke igjen halvparten av det jeg hadde betalt en gang.

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De spurte ikke hvilket selskap. Jeg bare fylte ut og det var spørmsål om jeg hadde meldt saken til flere selskaper. 
Det stod ikke noe sted at det er egenandel. I hvertfal ikke tydelig. Fikk ikke igjen halvparten av det jeg hadde betalt en gang.

Anonymkode: 99950...7af

Googlet du kredittkortet og uansett så var vel forsikringen gratis?  Men hvis du kjøper en helårsreiseforsikring uten egenandel så hadde du fått igjen alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (15 timer siden):

Googlet du kredittkortet og uansett så var vel forsikringen gratis?  Men hvis du kjøper en helårsreiseforsikring uten egenandel så hadde du fått igjen alt.

Stod bare at reiseforsikring er inkl. 

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev tilbake til de og de har ikke svart. Er det bare fordi de ikke gidder? 
 

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skrev tilbake til de og de har ikke svart. Er det bare fordi de ikke gidder? 

Anonymkode: 99950...7af

Du må regne med litt ventetid, du er én av veldig mange for både forsikrings- og flyselskapet. 

Når det gjelder flybilletter, er det slik at en ganske stor del av en lav billettpris er diverse avgifter. De får man aldri igjen uansett. Jeg kan ikke svare på noe om akkurat din sak, men dette er medvirkende til at refusjonsbeløpet på en billett til lav pris, kan virke lite. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (13 timer siden):

Du må regne med litt ventetid, du er én av veldig mange for både forsikrings- og flyselskapet. 

Når det gjelder flybilletter, er det slik at en ganske stor del av en lav billettpris er diverse avgifter. De får man aldri igjen uansett. Jeg kan ikke svare på noe om akkurat din sak, men dette er medvirkende til at refusjonsbeløpet på en billett til lav pris, kan virke lite. 

Hvorfor er billig billett mer avgifter?

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er billig billett mer avgifter?

Anonymkode: 99950...7af

Det er ikke høyere avgifter på billige billetter, jeg tror disse avgiftene er "flate", dvs. like for alle. Men andelen vil jo være høyere hvis totalprisen er lav. Hvis det f.eks. er 400 kr i avgifter man ikke får tilbake, blir det tydeligere hvis billetten kostet totalt 1000 kr enn hvis  den kostet totalt 5000 kr.

Jeg kan ikke reglene for når man kan få tilbake hele beløpet og når man bare får det som ikke er skatter og avgifter, det kommer trolig an på hva slags betingelser som gjelder for akkurat den billetten. Det varierer også hva en forsikring dekker.

Jeg vet jeg skrev at man aldri får igjen avgifter i det første svaret mitt, jeg tror kanskje det var litt unyansert - men både forsikring og flybilletter er ganske innviklet, og betingelsene endres ofte. Her står det at man kan få tilbake avgiftene, men det går ikke av seg selv, og de kan kreve gebyr som gjør at det ikke lønner seg: 

https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/561-hvis-du-ikke-bruker-flybilletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (26 minutter siden):

Det er ikke høyere avgifter på billige billetter, jeg tror disse avgiftene er "flate", dvs. like for alle. Men andelen vil jo være høyere hvis totalprisen er lav. Hvis det f.eks. er 400 kr i avgifter man ikke får tilbake, blir det tydeligere hvis billetten kostet totalt 1000 kr enn hvis  den kostet totalt 5000 kr.

Jeg kan ikke reglene for når man kan få tilbake hele beløpet og når man bare får det som ikke er skatter og avgifter, det kommer trolig an på hva slags betingelser som gjelder for akkurat den billetten. Det varierer også hva en forsikring dekker.

Jeg vet jeg skrev at man aldri får igjen avgifter i det første svaret mitt, jeg tror kanskje det var litt unyansert - men både forsikring og flybilletter er ganske innviklet, og betingelsene endres ofte. Her står det at man kan få tilbake avgiftene, men det går ikke av seg selv, og de kan kreve gebyr som gjør at det ikke lønner seg: 

https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/561-hvis-du-ikke-bruker-flybilletten

Hvorfor står ikke slik mer opplyst? På sidene deres står det kun at det kan refunderes. Jeg visste billetten ikke kunne refunderes. Men jeg ble syk og fikk også legeerklæring. Det stod på norwegian sine sider at de har samarbeid meg tryg så jeg tenkte å bruke den siden jeg likevel hadde betalt med norwegian kortet. Det stod ingen steder om at man bare ville få en brøkdel igjen.

Anonymkode: 99950...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor står ikke slik mer opplyst?

Både forsikring og flybilletter er kjent for å gjemme en del betingelser i "det med liten skrift". De er selgere, ikke noe servicekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...