Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en ung jente som lider av kronisk senekjedebetennelse, og sliter mye med dette. Jeg kan f.eks. nevne at jeg har blitt frarådet å skrive noe særlig, jeg kan nesten ikke delta i fysisk aktivitet ved skolen, delta i sløyd og annet håndarbeid, og en rekke andre fag jeg ganske enkelt ikke kan delta i. Dette er en stor plage for meg, for jeg føler at jeg går glipp av så mye som jeg har lyst til å ta del i. Og jeg sitter nå også oppi en stor årsoppgave - steinerskolens form for eksamen, som varer over et helt år -, og en rekke andre ting jeg sitter med ansvaret over.

Jeg var for første gang til behandling hos akupunktør i går, noe jeg vi se på som en mindre behagelig opplevelse. Behandlingen var lokalbasert, og så smertefull at jeg lå å gråt under mesteparten av behandlingen - især da strømmen var koblet til. Men jeg lider også av en konstant idre kløe så hver gang jeg rørte på meg fordi jeg ble dårlig av kløen tidoblet smerten seg. Da jeg kom hjem fra behandlingen følte jeg meg helt ødelagt. Jeg var som en stor klump med gele, og klarte ikke gjøre noen ting. Og tårene satt løst hele kvelden, mens håndleddene forstatt føltes som at hadde nålene i seg. Jeg var så utenfor at min mor bar meg bli hjemme fra skolen i dag. Og selv om det egentlig er imot mitt prinsipp ble jeg det - og jeg føler meg fortsatt svært ubalansert.

Jeg har fått satt opp ny time neste tirsdag, men gruer meg utrolig. Jeg var forberedt på at det kunne bli ubehagelig, men ikke så. Og jeg har også vært forberedt på at ubekbemheter kan oppstå i ettertid, og også det at det skal være en forverring før det blir bedre. Men ett av mine spørsmål er om det er riktig at det skal være så vondt? Det føltes som om at jeg sto å holdt i et strømgjerde i tider. Jeg skal også bare kort nevne det at hun tok en grunding pasientundersøkelse, og går på det prinsipp at man også må fjerne det i underlaget også for å virkelig kunne behandle den egentlig plagen.

Er det en måte jeg kan gjøre behandilngen mindre smertefull på? Er det noen andre behandlingsmetoder som kan brukes på si som kanskje kan dempe følelsen av smerte under behandlingen? Burde jeg fortsette å gå? Eller burde jeg i det hele tatt prøve en annen form for behandlingsmetode?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48735-senekjedebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære norf,

Elektroakupunktur skal normalt ikke være vondt og dine plager kan tyde på at terapeuten har brukt for kraftig stimulering. Andre tiltak mot senebetennelse kan være bruk av antioksydanter og fettsyrer (omega 3 og 6), som har gitt gode resultater i behandling av idrettsutøvere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48735-senekjedebetennelse/#findComment-187648
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...