Gå til innhold

Hva skjer dersom pasient innrømmer følelser for sin behandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer dersom en pasient (kvinne) innrømmer å ha følelser for sin psykiater (mann)? MÅ terapien avsluttes eller er det mulig å fortsette etter det og kommer behandler til å notere det i journal at pasienten har følelser eller finnes det noen retningslinjer?

Jeg har hørt flere ganger at det ikke er uvanlig å få følelser for/bli forelsket i sin behandler fordi man opplever å bli sett og hørt og at noen bryr seg, men jeg har aldri hørt noe om hva som faktisk skjer dersom man som pasient innrømmer følelser?

Anonymkode: 7e4db...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da får du nok høre at det er normalt. Følelsene du kjenner på er ikke forelskelse, da du ikke kjenner personen. Det er normalt fordi du møter en person som gir deg noe du trenger og gir deg omsorg og støtte. Hvis du forteller dette går følelsene over 

Anonymkode: 9dbee...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil jeg også tro at behandler er "vant med" og har hørt mange ganger før.

Anonymkode: 69ea8...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare tipse om en podcast som heter «psychology in Seattle”. Det er over 1000 episoder om alt mulig, men flere av dem er innom dette temaet. Noen episoder er bare tilgjengelige for betalende medlemmer, bl.a. en som heter “Falling in love with your therapist”. Men et utdrag på 45 min er tilgjengelig for alle. Har ikke hørt akkurat den selv, men verd et forsøk? 
 

Ligger på YouTube og iallfall “podcaster”-appen på iPhone 😊

Anonymkode: 1f4ba...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke romantiske eller seksuelle følelser for min behandler, men han har gjort det helt klart at alle følelser er tillatt og velkomne til å deles, også de som er i retning han. Jeg synes det er vanskelig, men det begynner så smått å kjennes tryggere. Jeg er ganske sikker på at det ville blitt tatt godt imot om jeg hadde slike følelser. Han sier noen ganger at følelser er ikke farlige, det er ikke noe vi styrer og de bare kommer og går. Det er ikke alltid man skal si alt til alle, men han tåler det jeg vil si til han. 

Anonymkode: 2377e...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...