Gå til innhold

hjelp, noen som kan litt tysk?

Anbefalte innlegg

Gjest Martha

Nå har jeg lest nøye gjennom tyskgramatikken - og skjønner ikke adjektivbøyningen!

Først fikk jeg inntrykk av at det kun var delt inn i sterk og svak bøyning; sterk der det ikke finnes bestemmelsesord foran substantivet, eller hvis det ikke er bøyd, og svak der det står et bøyd bestemmelsesord foran.

Men plutselig leser jeg en oversikt over adjektivendelsene gruppert etter type bestemmelsesord! Det viser seg å være forskjell mellom substantiv etter den bestemte artikkel, den ubestemte artikkel og uten bestemmelsesord foran?! Disse tre er jo forskjellige, men jeg trodde det bare var to forskjellige mønstre!

Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48768-hjelp-noen-som-kan-litt-tysk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...